Bedrijfsprocessen automatiseren geen sinecure; complexiteit en afwijkingen op de standaardprocedure doen RPA-projecten falen

| ABBYY | 2 min | 13 mei 2020 15:44
Copyright: ABBYY
Veel bedrijven in de ons omringende landen zijn volop bezig met of sterk geïnteresseerd in het analyseren van hun bedrijfsprocessen, vooral om ze zoveel mogelijk te kunnen automatiseren. Dat laatste loopt echter niet altijd van een leien dakje. En als zo’n automatiseringsproject mislukt, komt dat vaak omdat men de complexiteit van die processen onderschat of omdat ze in de werkelijkheid helemaal anders verlopen dan voorzien. Dat blijkt uit een onderzoek dat ABBYY heeft laten uitvoeren bij 400 beslissingnemers in bedrijven met meer dan vijftig werknemers, gevestigd in de VS, maar ook in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. 

Bijna 65 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze momenteel al aan process mining doen of plannen hebben om daar in de komende twaalf maanden mee te beginnen. Bij process mining worden gegevens uit allerlei bedrijfsapplicaties gebruikt om de processen in een bedrijf – zoals bijvoorbeeld de betaling van een binnenkomende factuur of het fabriceren van een product – zo precies mogelijk in kaart te brengen.

Een nagenoeg identiek percentage (64 procent in dit geval) doet nu al aan robotic process automation (RPA) of gaat hier binnen het jaar mee aan de slag. Daarbij worden processen – of bepaalde fases binnen een proces – geautomatiseerd, met andere woorden: grotendeels of volledig autonoom uitgevoerd door een computersysteem.

De werkelijkheid is anders

Maar het automatiseren van die processen gaat niet altijd zoals gepland. Uit het onderzoek van ABBYY blijkt dat amper 21 procent van alle projecten geslaagd kan worden genoemd. In veel gevallen (69 procent om precies te zijn) loopt het fout omdat men de complexiteit van de processen heeft onderschat, of omdat de processen die men wil automatiseren in de werkelijkheid helemaal anders verlopen dan voorzien. Dat laatste lijkt eerder de regel dan de uitzondering; maar liefst 60 procent van de respondenten gaf aan dat er in hun organisatie geregeld afgeweken wordt van de standaardprocedure. De voornaamste reden hiervoor is dat dit nodig is om aan de wensen van de klant te voldoen (51 procent), maar daarnaast gebeurt het ook omdat de processen als te ingewikkeld worden ervaren (37 procent), of omdat men vindt dat ze niet adequaat beschreven zijn (27 procent).

“Heel wat bedrijven voelen duidelijk de noodzaak om hun processen in kaart te brengen, om ze aan de hand van die inzichten te optimaliseren of te automatiseren,” stelt Maxime Vermeir, Head of Customer Innovation bij ABBYY. “Helaas vertrouwen ze daarbij te vaak op tools die hen enkel een beeld geven van hoe de processen zouden moeten verlopen, en niet hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Geen wonder dat het automatiseren dan ook geregeld fout loopt, natuurlijk.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over ABBYY

ABBYY is de wereldwijde leider op het gebied van Digital IQ voor bedrijven. ABBYY creëert een nieuwe klasse van AI-technologieën die digitale werknemers de skills bieden om zakelijke content en processen te begrijpen. Onze technologieën worden gebruikt door duizenden bedrijven in de financiële wereld, de verzekeringsbranche, transport, zorg en andere sectoren. Zij helpen organisaties slimme zakelijke beslissingen te nemen.
ABBYY and the ABBYY Logo are either registered trademarks or trademarks of ABBYY Software Ltd. Other product names mentioned herein may be trademarks and/or registered trademarks of their respective owners and are hereby recognized. 
Meer over ABBYY

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.