Pilot digitale huisartsenpost succesvol afgerond

| Spreekuur | 2 min | 26 juni 2020 11:19
Copyright: Topicus
De pilot met de digitale huisartsenpost Spreekuur.nl is succesvol afgerond. Spreekuur.nl werd in maart in de regio Eemland versneld gelanceerd vanwege de coronacrisis en in regio Rijnmond een maand later.

Met Spreekuur.nl kunnen circa 1,3 miljoen inwoners uit de genoemde regio’s het digitale consult zelf voorbereiden. Hiervoor doorlopen ze gevalideerde triage- en anamnesevragen en kunnen ze een foto toevoegen. Dit scheelt werk voor de huisarts en de triagist. Daarnaast blijft het contact voor patiënten persoonlijk, omdat ze advies krijgen van huisartsen uit de regio.

Lancering

Sinds de lanceringen in de regio Eemland en Rijnmond namen in totaal 4000 patiënten een consult af. In de piekperiode van corona was 40 procent van deze consulten gerelateerd aan COVID-19. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, kneuzingen en oogklachten. De Net Promotor Score (NPS) van Spreekuur.nl kwam in de afgelopen periode uit op 59 procent. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten. Met 59 valt Spreekuur.nl in de categorie van hoogst scorende organisaties. Ook de betrokken verzekeraars, Zilveren Kruis en VGZ, zijn enthousiast over Spreekuur.nl en de oplossing die het biedt voor de tekorten bij triagisten en huisartsen.

Dianne Jaspers, medisch directeur Huisartsen Eemland: “We zijn heel tevreden over de behaalde resultaten en de positieve reacties van patiënten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt echt centraal. Het doel is: kortere wachtduur, efficiënte consulten en minder fysieke consulten omdat we patiënten reistijd besparen.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Spreekuur

Wij willen dat jij op elk moment van de dag gemakkelijk en veilig online toegang hebt tot zorgadvies en dat de huisarts jou goed voorbereid en sneller persoonlijk kan helpen. Dit kan als jij zelf het online contact met de huisarts voorbereidt. Je doet dit door via Spreekuur een foto te delen en door alvast wat vragen te beantwoorden. Een goede balans dus tussen digitaal en persoonlijk, die ook nog eens helpt om de zorg in Nederland betaalbaar te houden.

Spreekuur is gemaakt door Topicus in samenwerking met DigiDok. Topicus is een nuchter softwarebedrijf in Deventer. Wij worden er blij van als onze software het leven van onze gebruikers net wat beter maakt. Hiervoor richten we processen op een andere manier in, zonder het belang van persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Voor Spreekuur werken wij samen met DigiDok dat zorgt voor een goede medisch inhoudelijke basis van de Spreekuursoftware. DigiDok zorgt ervoor dat de vragen die jij via Spreekuur over jouw klacht beantwoordt, zijn gebaseerd op de landelijke richtlijnen van huisartsen. Ook laat Digidok de vragen toetsen en goedkeuren door de Universiteit Utrecht.
Meer over Spreekuur

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.