De helpdesk: goud waard bij hervatting economie

| PEAK-IT | 2 min | 16 juli 2020 20:10
Exclusief
Gewaardeerd
Copyright: PEAK-IT
In de eerste weken van de lockdown was de helpdesk van onschatbare waarde, met al die medewerkers die thuis aan de slag moesten met applicaties als WebEx en Teams. Daarna was de helpdesk vooral een kostenpost. Maar bij de hervatting van economische activiteiten kan deze afdeling juist weer van grote betekenis zijn.

Vanaf het begin van de lockdown werden servicedeskmedewerkers overspoeld met vragen over thuiswerken. Hoe werkt inloggen op afstand? Hoe moet ik het netwerk benaderen? Maar vooral ook hoe tools als Microsoft Teams of Zoom precies werken. Het was hard aanpoten. Eenmaal uitgelegd, waren dergelijke gebruikersvragen voorgoed verholpen. Vrijwel iedereen kan thuis nu goed met zijn applicaties overweg.

Stille tussenfase

Een thuiswerkplek is niet veel meer dan een Citrix-verbinding en levert vrij eenvoudige gebruikersvragen op. Zo werd de aanvankelijke storm gevolgd door een stille periode. Heel even was dat aangenaam, maar dat sloeg snel om naar mineur. Want bedrijven voelden de economische gevolgen van de lockdown. Orders bleven uit, productielijnen vielen stil, medewerkers kregen minder te doen, sommigen kwamen zelfs werkeloos op de bank te zitten. Op de helpdesk werd het dan ook onaangenaam rustig. Om kosten te besparen werd er op veel plekken gesneden in de bezetting en inhoudelijk namen bedrijven noodgedwongen genoegen met het minimale.

Aankomende drukte

Nu het werkzame leven weer voorzichtig wordt hervat, breekt er een risicovolle periode aan. Zodra de winkel opengaat, moet de business natuurlijk direct floreren. Haperingen in technologie zijn nog ongewenster dan normaal. Maar medewerkers zijn al maanden niet op kantoor ingelogd en hun vertrouwde kantooromgeving is niet meer zo vertrouwd. Daarbovenop hebben veel organisaties tijdens de lockdown versneld – in een week in plaats van een half jaar – nieuwe technologieën in gebruik genomen, zodat ze snel konden profiteren van bijvoorbeeld Microsoft Teams. Zo’n razendsnelle implementatie levert een hoop nieuwe vragen op voor de helpdesk. En je zult zien dat organisaties nu ook andere functionaliteiten in razend tempo in gebruik willen nemen. Hoewel onderbezet, maakt de helpdesk zich dan ook op voor nieuwe drukte.

Soepele hervatting van de business

Een kassasysteem, een reserveringsapplicatie, in sommige bedrijfstakken moet technologie er op de openingsdag gewoon stáán. Ook in andere bedrijfstakken is elke minuut stilstand verloren. Een geoliede helpdesk kan gebruikersvragen acuut beantwoorden en processen weer snel op gang helpen, waardoor de kassa blijft rinkelen. Helaas zien veel organisaties dit voordeel over het hoofd. Zonde! Want een goed geoutilleerde helpdesk bespaart kosten en irritaties. En zorgt voor een soepele hervatting van de business.
Auteur: Richard Stassen, Managing Director bij PEAK-IT

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Goed (2 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Tags

PEAK-IT

Over PEAK-IT

PEAK-IT is één van de grootste IT-detacheerders van Nederland. Bedrijven die IT-oplossingen nodig hebben kunnen bij PEAK-IT terecht voor IT-ondersteuning en consultancy. PEAK-IT werd in 2005 opgericht en beschikt inmiddels over drie vestigingen, Naarden, Rijswijk en Eindhoven. PEAK-IT ontwikkelde zich afgelopen jaren van traditionele detacheerder naar IT business partner. Dit doet de organisatie door middel van drie business lines. Deta+: door detacheren verder excelleren. Hier bouwen ze aan gedeelde doelstellingen met hun opdrachtgevers. Co-sourcing: samen afdelingen organiseren, waar de verantwoordelijkheden voor capaciteit worden overgenomen door PEAK-IT. En Outsourcing en Projecten: de ultieme vorm van meerwaarde creëren door op te schuiven in verantwoordelijkheid en resultaten te garanderen. PEAK-IT is net als de bedrijven iSense en Experis Ciber, onderdeel van Experis. Daarmee is Experis een van de grootste spelers op het gebied van IT-dienstverlening in Nederland.
Meer over PEAK-IT

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.