Salesforce Q2 Shopping Index: digitale verkoop stijgt in Nederland met meer dan 40%

| Salesforce | 3 min | 23 juli 2020 16:06
Gewaardeerd
Copyright: Igor Miske op Unsplash
COVID-19 heeft de detailhandel en e-commerce voor altijd veranderd. In het eerste kwartaal zagen we een grote verschuiving van fysiek shoppen naar browsen en digitaal kopen. In Nederland leidde dit tot een 25% online omzetgroei in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019. De Salesforce Q2 Shopping Index laat nu zien dat afgelopen kwartaal de digitale verkoop in Nederland met 40% is gestegen ten opzichte van Q2 2019. De Shopping Index analyseert gegevens van de activiteit van meer dan een miljard wereldwijde kopers.

Wereldwijd is de digitale omzet het afgelopen kwartaal ongekend gegroeid: maar liefst met 71% in vergelijking met het voorgaande jaar; de grootste stijging die we hebben gezien sinds de lancering van de Shopping Index, zeven jaar geleden. Verkeer naar websites (+37%) en uitgaven (+34%) kenden wereldwijd ook historische stijgingen. In Nederland hebben we een toename van 16% gezien voor website-traffic en nam de ordergrootte met bijna 22% toe.

De grootste omzetgroei is binnen de volgende categorieën:
  • Speelgoed en leren: 181% jaar-op-jaar
  • Gezondheids- en schoonheidsproducten: 138% jaar-op-jaar
  • Producten voor in huis: 134% jaar-op-jaar

Een hoge conversie in Q2

Met een wereldwijde gemiddelde conversie van 3%, mogen Nederlandse e-commerce ondernemers niet klagen: de categorieën waar de conversie het hoogste was, waren Gezondheid & Schoonheidsproducten (4,08%), Kleding (3,05%) en Sportkleding (2,99%).

Wel gaven we met ons allen net iets minder geld uit dan in Q2 2019. Onze gemiddelde orderuitgave afgelopen kwartaal ligt op 78,68 euro, dat is 5,5% minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar, waarin we gemiddeld nog 83,24 euro uitgaven. Het goede nieuws is wel dat we minder koopjes lijken te jagen: in Q2 2020 was 11% van ons mandje gevuld met producten die in de aanbieding waren. In Q2 2019 was dat nog 13%.

We shoppen vaker via onze telefoon en minder via onze tablet

Nederlanders zijn meer gaan shoppen via hun mobiele telefoon (62%). Dit is een groei ten opzichte van Q2 vorig jaar, waarbij 58% via hun mobiele telefoon shopte. Het gebruik van een tablet om te shoppen was afgelopen kwartaal 4%; een flinke daling ten opzichte van vorig jaar (10%). Het gebruik van een laptop om digitale aankopen te doen bleef onveranderd (32%).

“Onze lokale trailblazers blijven groei zien in hun online sales”, zegt Eva Heffernan, Regional Vice President Commerce Cloud Benelux bij Salesforce. “Zelfs nu winkels weer bijna allemaal open zijn en het op sommige plekker ook echt druk is, lijkt het erop dat klanten nog steeds de voorkeur geven aan online shoppen. In fysieke winkels moeten ze zich houden aan de strenge COVID-19 richtlijnen en is het comfort van ‘shoppen vanuit je stoel’ hoog. Geen wachtrijen, geen drukte en je krijgt je pakketje thuis geleverd op het moment dat jij het wil. Dat juist de categoriën speelgoed en leren en gezondheids- en schoonheidsproducten het afgelopen kwartaal goed gedaan hebben, is geen verrassing: consumenten wilden hun kinderen graag bezig houden tijdens de sluiting van de scholen. En in de tijd dat kappers en schoonheidssalons een paar maanden gesloten waren, werden ‘do it yourself-projecten’ populairder. Digitale retailers hebben hier overduidelijk van geprofiteerd.”

Over het onderzoek

De Q2 Shopping Index onthult het verhaal rond ons winkelgedrag door de activiteit van meer dan 1 miljard shoppers over de hele wereld te analyseren, met een focus op de markten: VS, Canada, VK, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Japan, Nederland, Australië/Nieuw-Zeeland, en de Scandinavische landen. Deze reeks benchmarks geeft een diepgaand inzicht in de laatste tien kwartalen en de huidige stand van zaken van digitale handel. Er worden verschillende factoren toegepast om werkelijke waarden te extrapoleren voor de bredere detailhandel en deze resultaten zijn geen indicatie van de Salesforce-prestaties.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Slecht (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Salesforce
Salesforce is wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Opgericht in 1999, stelt Salesforce bedrijven van elke omvang en branche in staat om te profiteren van krachtige technologieën - cloud, mobiel, sociaal, internet van dingen, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain - om een 360 graden beeld van hun klanten te creëren.
Meer over Salesforce
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.