Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie

Telecom- en cloudbedrijven doen goede zaken tijdens de coronacrisis als gevolg van massaal thuiswerken

| DHPA | 3 min | 29 juli 2020 11:01
Copyright: DHPA
De overheidsmaatregelen rondom de COVID-19-pandemie hebben ook grote gevolgen voor de ICT-sector. Dat blijkt uit een grootschalige enquête onder bedrijven die zich bezighouden met online dienstverlening en automatisering. Brancheorganisaties Cyberveilig Nederland, Stichting Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP), DHPA Trusted Cloud Experts, ISPConnect, BTG/TGG, Fiber Carrier Association (FCA) en koepelorganisatie Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) hebben deze  enquête de afgelopen maanden onder hun leden uitgezet. 
 
Meer dan honderd bedrijven hebben aan het onderzoek meegedaan. Als we kijken naar de gevolgen van de coronacrisis zien we bij de respondenten verschillende gevolgen. Het grootste deel (47%) van de bedrijven ervaart op korte termijn geen voor- of nadelen. Ruim een kwart heeft last van de maatregelen en ziet een omzetdaling in het tweede kwartaal van 2020 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Maar een ander kwart van de bedrijven ziet juist een toename van hun omzet ten opzichte van vorig jaar.
 
De bedrijven die het goed doen tijdens de COVID-19 crisis zijn telecombedrijven en bedrijven actief in de internetsector (cloud- en hostingproviders, datacenters, fiber carriers en cybersecurity specialisten). De bedrijven die duidelijk last hebben van deze crisis zijn automatiseringsbedrijven zoals consultants, kantoorautomatiseerders, system integrators en hardwareleveranciers. Deze laatste categorie is ook het meest pessimistisch over de rest van 2020 en verwacht voor 2021 niet echt een verbetering. Uit deze cijfers blijkt dat de coronacrisis dus voor elk type ICT-dienstverlener weer anders uitpakt.

   



Voor het derde kwartaal is de verwachting dat meer bedrijven uit de online, telecom- en automatiseringssector last krijgen van de gevolgen van de maatregelen tegen de COVID-19 pandemie. Alleen telecombedrijven voorzien nog steeds eerder een omzetgroei dan een omzetdaling. Bedrijven uit de internetsector zijn een stuk voorzichtiger in hun kortetermijnverwachting en automatiseringsbedrijven zelfs eerder negatief.

 



Voor het gehele jaar 2020 zijn de bedrijven uit de telecom- en online sector overwegend behoudend tot positief in hun verwachtingen en zijn automatiseerders enigszins negatief tot behoudend. Naarmate bedrijven verder in de tijd vooruit kijken, is er meer gereserveerdheid bij alle type bedrijven uit deze sectoren te zien. De automatiseerders blijken dan eerder een negatieve dan een positieve toekomstvisie te hebben. Als we kijken naar naar de omzetverwachtingen voor volgend jaar, dan zijn de respondenten eerder behoudend of verwachten toch negatieve gevolgen. Het aandeel bedrijven dat denkt volgend jaar door de coronacrisis beter te presteren, is sterk afgenomen in vergelijking met de verwachtingen voor dit jaar. Bedrijven actief op het gebied van online, telecom en automatisering verwachten voor volgend jaar een uitgesteld en eerder negatief effect door de huidige crisis.



Als we kijken naar naar de omzetverwachtingen voor volgend jaar, dan zijn de respondenten eerder behoudend of verwachten toch negatieve gevolgen. Het aandeel bedrijven dat denkt volgend jaar door de coronacrisis beter te presteren, is sterk afgenomen in vergelijking met de verwachtingen voor dit jaar. Bedrijven actief op het gebied van online, telecom en automatisering verwachten voor volgend jaar een uitgesteld en eerder negatief effect door de huidige crisis.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Tags

DHPA

Over DHPA

De stichting DHPA vertegenwoordigt met marktleidende deelnemers en A-merk leveranciers van technologie en diensten het topsegment van de Nederlandse cloud- en hostingindustrie. DHPA-deelnemers onderscheiden zich door professionaliteit, kwaliteit en grote aandacht voor informatiebeveiliging. Zij nemen samen een aanzienlijk deel van de managed hostingomzet in Nederland voor hun rekening. DHPA zet met zijn code of conduct de toon voor professioneel, integer en ethisch handelen. DHPA-deelnemers zijn daarmee een voorbeeld voor de gehele online sector als het gaat om leveren van kwalitatief hoogwaardige diensten.
Meer over DHPA

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.