Klanten laten facturen vaker liggen door coronacrisis-gerelateerde cashflowproblemen

Slechts 39 procent van de finance professionals heeft persoonlijk contact om factuur betaald te krijgen

| Visma | Onguard | 2 min | 11 september 2020 10:28
Copyright: Visma | Onguard
Het percentage klanten dat facturen niet betaalt vanwege cashflowproblemen, is door de coronacrisis meer dan verdubbeld. Begin februari ging het om één op de drie klanten. Momenteel laat bijna driekwart (72%) facturen liggen, omdat hun eigen cashflow niet op orde is. Finance professionals zouden hier hun handen vol aan moeten hebben, maar slechts 39 procent van hen zoekt persoonlijk contact met de klant om facturen betaald te krijgen. In andere gevallen worden klanten overgedragen aan een incassobureau (24%), maakt de organisatie gebruik van factoring (23%) of wordt er periodiek betaald door klanten (33%). Dit blijkt uit de FinTech Barometer 2020, het onderzoek dat fintech-bedrijf Onguard jaarlijks onder ruim 300 finance professionals uitvoert.

Bewustwording bij finance professional

In bijna alle organisaties (90%) zijn finance professionals druk bezig met de digitale transformatie. Door de coronacrisis is deze bij drie op de vijf (58%) in een stroomversnelling geraakt. Toch maakt ruim de helft (57%) van de organisaties nog dagelijks gebruik van programma’s als Excel en Numbers voor hun debiteurenbeheer. Slechts 29 procent gebruikt speciale credit management software voor het automatiseren van hun debiteurenbeheer. De rest zet hiervoor het ERP-systeem in. Bijna de helft van de finance professionals (45%) is er tijdens de coronacrisis achter gekomen dat de organisatie specialistische software mist om goed samen te kunnen werken.

Marieke Saeij, CEO van Onguard: “Het is opvallend dat nog niet eens de helft van de finance professionals contact zoekt met klanten die openstaande facturen te laat of helemaal niet betalen. Zeker omdat het hebben van cashflowproblemen de voornaamste reden is dat klanten facturen laten liggen. De huidige situatie in de wereld vraagt om persoonlijk contact met klanten, maar regelmatig lukt dat niet vanwege tijdgebrek. Een efficiënt en geautomatiseerd debiteurenproces is daarom zeer welkom. We zien dat de behoefte, zeker vanwege de coronacrisis, aan specialistische software toeneemt. Wanneer software repeterende taken overneemt, heeft de finance professional namelijk meer ruimte om bij uitblijvende betalingen direct contact te zoeken met de klant en maatwerk te leveren. Mogelijk blijft betaling uit doordat bijvoorbeeld het inkoopnummer niet is vermeld of is het noodzakelijk afspraken te maken over een betalingsregeling. Hierdoor voelt een klant zich begrepen en is de kans op uiteindelijke betaling veel groter. Begrip en empathie richting de klant is, ook als een klant een factuur laat liggen, ontzettend belangrijk voor de klantrelatie.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Visma | Onguard

Onguard is de afgelopen ruim 25 jaar uitgegroeid van een specialist in credit management software naar een marktleider in innovatieve oplossingen op het gebied van order-to-cash. Ons intelligente platform zorgt voor een optimale verbinding tussen alle processen in de order-to-cash keten en maakt het delen van kritische data mogelijk. Hiervoor maken we gebruik van de nieuwste technologieën zoals zoals API’s, robotics, machine learning, big data en AI. Gebruikers zetten het Onguard platform dagelijks in voor succesvol management en tastbare resultaten in order-to-cash en credit management. Sinds februari 2020 maakt Onguard deel uit van de Visma Group.
Meer over Visma | Onguard

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.