Online winkelen krijgt een boost door de pandemie

| Sortlist | 2 min | 19 oktober 2020 16:49
Gewaardeerd
Online winkelen is voor velen onvermijdelijk geworden door de effecten van de pandemie. Maar hoe is het online shopgedrag van Nederlanders veranderd? Uit onderzoek van Sortlist blijkt dat de helft van de Nederlandse consumenten vaker online winkelt dan voor het begin van de pandemie. Ook ouderen shoppen steeds vaker digitaal.

Belangrijkste bevindingen van de studie

  • Nederlanders omarmen online winkelen in grote aantallen, ongeacht de leeftijd.
  • Voor alle generaties is comfort de belangrijkste reden om online te winkelen.
  • Voor de oudere generatie is het verminderde gezondheidsrisico een belangrijke reden om online te winkelen.
  • Nederlanders winkelen het liefst op online markten, zoals Amazon of Zalando.
  • Online winkelen wordt steeds meer een multi-channel-ervaring, ongeacht de leeftijd.

Online shoppen in volle gang

Sinds de uitbraak van de pandemie in Nederland is online winkelen in volle gang. Hoewel het aantal mensen dat iets koopt in wezen ongewijzigd is gebleven, zegt 44,9% van de mensen nu vaker online te winkelen. Driekwart van de mensen zegt dat comfort de belangrijkste reden is om online te winkelen, wanneer ze hiertoe niet worden gedwongen door coronamaatregelen.

3 van de 4 online shoppers geven aan dat ze graag op het internet winkelen omdat het gemakkelijk is. De helft van alle respondenten zegt dat een groter aanbod van producten en speciale aanbiedingen hen ook motiveert om online te shoppen. Een derde van de 54-plussers zegt dat het lagere gezondheidsrisico dat gepaard gaat met online winkelen voor hen belangrijk is.

Oudere generaties omarmen online winkelen

De opvallende trend onder de oudere generaties is dat ze online superfit zijn. Ze weten hoe ze online moeten winkelen en doen dat vaak - zelfs via hun telefoon. Van de oudere generatie heeft zelfs een op de drie iets gekocht via een webwinkel. Een derde is geïnteresseerd in het uitproberen ervan.
Een overweldigende meerderheid zegt echter dat ze het leuk vinden om naar de winkels te gaan en bezoeken daarom liever de fysieke winkel als dat mogelijk is.

Het volledige onderzoek is hier te lezen: Trends in online winkelen en e-commerce bij de Nederlandse consument.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Sortlist

Sortlist is de grootste marktplaats in de marketingsector. Het bedrijf werd in 2014 opgericht door vier Belgische ondernemers: Charles De Groote, Nicolas Finet, Michael Valette en Thibaut Vanderhofstadt. Het doel is om B2B-aankopen in het marketinglandschap aanzienlijk te verbeteren. Sortlist maakt een selectie van marketingbureaus die op alle behoeftes zijn afgestemd. Bedrijven hoeven alleen maar contact op te nemen met geselecteerde bureaus om te beslissen met wie ze gaan samenwerken. 
Meer over Sortlist

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.