Is drukwerk de sleutel naar succes in het reclamegeweld tijdens de feestdagen

| Konica Minolta | 5 min | 09 december 2019 15:04
De decembermaand is officieel begonnen: een maand die bol staat van het print- en drukwerk. Bijna elke drukkerij was de afgelopen periode al druk bezig met drukwerk voor de feestdagen: niet gek dus dat de stapels papieren brochures, speelgoedgidsen en reclamefolders weer op de mat vallen bij de consument. Meer dan ooit zoeken marketeers naar de juiste balans tussen on- en offline promotie. Een trend die nu tot een climax lijkt te komen richting de feestdagen, de tijd van het jaar waar het overduidelijk is dat je het met enkel online promotie niet meer redt. Het feit dat zelfs webgigant bol.com, voor het eerst in de historie van de webwinkel, een papieren speelgoedboek verspreidt door Nederland het België onderschrijft de impact en het belang van drukwerk nog meer.

Marketing is een strijd om aandacht van de consument, niets meer en niets minder. Gedurende het jaar lanceren winkels en merken talloze campagnes, acties en concepten om op te vallen. Een strijd die rondom de feestdagen in alle hevigheid losbarst en waar merken weer op print terug lijken te vallen.

De verschuiving van print naar online en terug

Jaren geleden, toen online nog niet toegankelijk was voor iedereen, was print dé manier om te communiceren met je doelgroep. Maar nu is het (online) medialandschap zo versnipperd en groot, dat consumenten overspoeld worden met (reclame)boodschappen. Met een logisch resultaat tot gevolg: door alle prikkels zien ze de boodschap niet meer. Het menselijk brein kan simpelweg de overload aan prikkels niet aan en gaat als het ware ‘op slot’, waardoor geen enkele boodschap meer effectief binnenkomt.

De verschuiving van online naar print, en dus het omgekeerde wat een aantal jaren geleden plaatsvond, lijkt dan ook niet verrassend. Uit het rapport ‘Global Print 2025’ en het onderzoek van marketingorganisatie DMA blijkt dat 90 procent van de campagnes die fysieke reclame(post) bevatten uiteindelijk tot binding van nieuwe klanten leidt. Bij campagnes zonder reclamepost lag dit aantal op 59 procent. Drukwerk heeft effect, dat blijkt wel. En ook (online) retailers grijpen steeds vaker naar geprinte promotie, met de papieren speelgoedgidsen als grootste printproduct.

Buiten het bewezen feit dat drukwerk (nog steeds) resultaat oplevert, vraagt de consument al jaren naar een ultieme beleving in de communicatie en het contact met een merk of bedrijf. Deze customer experience dient door marketeers optimaal ingericht te worden en is één van de belangrijkste factoren voor succes. Zelfs in de bekende customer journey-modellen wordt onderscheid gemaakt tussen online en fysiek contact.

Alles voor de customer experience

De customer experience kan ook in de feestdagen bepalend zijn: wat koopt de consument? Zijn er genoeg touchpoints geweest? En hoe is de uitstraling van de communicatie? Kwaliteit staat dan ook voorop in het realiseren van een goede customer experience, óók in drukwerk. Alom bekende trends zoals personalisering zijn onmisbaar in goed drukwerk. Maar ook het printen op opvallende, andere materialen of het inspelen op andere zintuigen zoals geur kunnen de consument nét die extra meerwaarde geven in hun ervaring en hen dus stimuleren tot een aankoop. Drukwerk passé? Niet dus: en vooral niet als een merk slim inspeelt op de customer experience en zich echt gaat onderscheiden op het gebied van kwaliteit.

Drukwerk als wapen in de customer experience lijkt een schot voor open doel, maar meer dan ooit is het traditionele drukwerk niet meer voldoende, zo weet ook Erik Klute, Productmanager Production Printing bij Konica Minolta. Welke ontwikkelingen ziet hij de komende jaren, óók voor drukwerk gericht op de feestdagen, opkomen?

Klute: “Drukwerk is natuurlijk niet de heilige graal en zou vooral een aanvulling moeten zijn op de communicatiemix. Dat betekent dat een campagne altijd cross-mediaal ingezet moet worden. Door de inzet van drukwerk als aanvulling op digital advertising kan een hoger rendement behaald worden, iets wat blijkt uit onderzoek van PostNL. Dat onderzoek toont aan dat het verlangen van de consument bij printreclame hoger is dan bij digitale reclame, maar ook dat men bij print (onbewust) meer moeite doet om de boodschap op te slaan.”

Daarnaast zijn er natuurlijk ook de technologische ontwikkelingen die drukwerk toekomstbestendig maken. Zo ziet Klute ook ontwikkelingen op het gebied van segmentatie en augmented reality. “Een goed voorbeeld is de relatief nieuwe printtoepassing ‘magalogue’, een combinatie tussen een magazine en een catalogus. Maar ook de ‘smartalogue’ is duidelijk in opkomst: een volledig gepersonaliseerde catalogus.” Nieuwe printtechnieken maken het realiseren van zo’n gepersonaliseerde catalogus mogelijk. Waar catalogussen op dit moment enkel offset worden gedrukt (met enorme oplages, iets wat niet mogelijk is bij gepersonaliseerde producties) kan bij een smartalogue digitaal drukwerk ingezet worden om elke catalogus te personaliseren met productaanbevelingen op basis van de aankoopgeschiedenis van de consument. Het resultaat van deze nieuwe printtoepassing is een verbeterde klantervaring, op maat gemaakte content en dus een hoger rendement, óók tijdens de feestdagen.

En dan is er, onmisbaar in de nieuwste ontwikkelingen en trends, ook nog augmented reality, een trend die in diverse sectoren al breed wordt omarmd en nu ook grip begint te krijgen op print. Klute: “Hoewel drukwerk nog steeds impact heeft, zoekt de branche ook continu naar vernieuwing en ontwikkeling. Zo is er nu bijvoorbeeld een augmented reality-platform dat het 2D-drukwerk omzet naar interactieve 3D-ervaringen om de beleving compleet te maken.”

Een gepersonaliseerd speelgoedboek, kan dat?

“Zonder twijfel”, aldus Erik Klute. “Echter zullen we dan moeten afstappen van offset-printen en nieuwe technologieën omarmen.” Een ontwikkeling die de komende jaren broodnodig is om aan de (persoonlijke) verwachtingen van de consument te blijven voldoen. Dan is het personaliseren van zo’n speelgoedboek nog niet eens zo’n gek idee.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Konica Minolta

Konica Minolta leverancier op het vlak van ICT, documentgerelateerde processen en digitaal printen en blinkt uit in zakelijke adviesdiensten, implementatie- en beheerdiensten. In dit kader combineert het Optimized Print Services (OPS)-concept van Konica Minolta advies, hardware, softwareoplossingen en beheermogelijkheden die de bedrijfsprocessen van klanten (kosten)efficiënter maken. Om klanten optimaal te ondersteunen met krachtige en duurzame oplossingen investeert technologieleider Konica Minolta continu in R&D.
Meer over Konica Minolta

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.