ERP-implementaties een IT-aangelegenheid?

| myBrand | 3 min | 10 november 2020 16:01
Exclusief
Gewaardeerd
Nog regelmatig verschijnen er publicaties rondom falende ERP-implementaties. In deze artikelen wordt veelal gesproken over IT-afdelingen, CIO’s en IT-transformaties. In onze perceptie zit daar – op zijn minst een deel van – het probleem. Een ERP-implementatie moet niet gezien worden als een IT-transformatie, maar als business transformatie ondersteund door IT. Alleen dan kunnen successen geboekt worden en kan de transformatie daadwerkelijk geborgd worden.

ERP geoptimaliseerd per industrie

In de vele jaren van de ontwikkeling van ERP-pakketten hebben ERP-leveranciers veel ervaring opgedaan binnen verschillende industrieën. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een stabiele basis is ontwikkeld die bedrijven in staat stelt hun bedrijfsprocessen te optimaliseren, standaardiseren en harmoniseren.

Inmiddels ziet de ERP-wereld er aanzienlijk anders uit met de opkomst van standaard SaaS- en cloud-oplossingen gebaseerd op best practices. De tijd van projecten met lange ontwerpfases en grote blauwdrukken ligt inmiddels ver achter ons. Bijna overal is er sprake van “standaard tenzij” en zijn oplossingen inmiddels zo doorontwikkeld dat deze passen op de desbetreffende industrie.

Een ERP-implementatie is daarmee zeker geen IT-aangelegenheid. Om ook de business betrokken te houden in het project is het essentieel een holistische projectmethodiek te hanteren die gebaseerd is op de best practice methode van het ERP-pakket. Hierin is change management een van de belangrijkste drijvers van het succes van het project en een significant onderdeel binnen de aanpak.

Het startpunt voor change management

Onderzoek heeft aangetoond dat het doorvoeren van veranderingen binnen een organisatie sneller en beter gaat als er expliciet aandacht is voor de menselijke kant van de verandering. Hiervoor is een gestructureerde veranderaanpak essentieel. Om een specifieke veranderaanpak op te stellen is het belangrijk om bij aanvang van een project inzicht te krijgen in de veranderbereidheid en verandercapaciteit van een organisatie. Idealiter is de output van de veranderactiviteiten meetbaar. Door inzicht te krijgen in de huidige situatie creëer je een startpunt voor de specifieke veranderaanpak en door het meetbaar te maken kun je tussentijds hier op bijsturen, waar nodig aanvullende interventies bepalen en de voortgang van de verandering volgen. Door voor deze aanpak te kiezen, is de wijziging organisatiespecifiek en kan deze worden doorgevoerd in de organisatie.

Stakeholderparticipatie

De organisatie zal zelf de leiding moeten nemen in de verandering. Dit wordt gerealiseerd door de belangrijkste stakeholders binnen de organisatie concreet te laten participeren binnen het project. Het doel is om een duidelijk overzicht te krijgen hoe de belangrijkste stakeholders kunnen worden ondersteund om de verandering tot stand te brengen. Door het in kaart brengen en activeren van de zogenaamde “guiding coalition” en “working coalition”, is de kans dat de veranderingen geborgd worden significant groter. De guiding coalition is de sponsor van de verandering en bestaat veelal uit het hoger management van de organisatie. Zij zorgen ervoor dat er voldoende draagvlak wordt gecreëerd. De working coalition participeert actief in het project in relatie tot inhoudelijke zaken zoals procesontwerp en nieuwe werkwijzen, maar fungeren ook zeker als ambassadeur.

Om de verandering goed te kunnen borgen dient verandermanagement volledig geïntegreerd te zijn in de aanpak van het project en niet als een separate werkgroep. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar de zachtere kant van de verandering, zoals veranderbereidheid en houding en gedrag, maar zal het ook concreet gemaakt moeten worden op inhoudelijk vlak zoals nieuwe werkwijzen en processen. Op deze manier weet de desbetreffende doelgroep wat de verandering gaat betekenen voor hen. Een succesvolle verandering begint binnen het project maar werpt haar vruchten af tot ver daarna.

Dit artikel is geschreven door Roald Gerritsen, Project Manager bij myBrand en Erik Jan de Kruijf, Change Manager bij Conclusion Implementation.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (11 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over myBrand

myBrand, onderdeel van Conclusion, biedt de nieuwe servicestandaard voor SAP-dienstverlening. myBrand is ontstaan uit de droom om gestalte te geven aan een SAP-dienstverlener waar wij zelf klant zouden willen zijn. Dit heeft zich vertaald in onze missie: het zijn van de door klanten als best gewaardeerde dienstverlener. De leidende kernwaarden zijn langetermijnrelaties, een geïntegreerde dienstverlening en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met deze kernwaarden onderscheidt myBrand zich niet alleen door de nauwe manier van samenwerken met haar klanten, ook staat myBrand inmiddels bekend als de SAP-dienstverlener die echt verantwoordelijkheid neemt voor succesvolle bedrijfsprocessen bij haar klanten. myBrand biedt SAP-diensten op het gebied van advies, implementatie, projecten, support en exploitatie.
Meer over myBrand

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.