Citizen development: Business innovatie ligt voor het grijpen

| RoboRana | 4 min | 10 november 2020 16:07
Exclusief
Copyright: Johannes Plenio op Unsplash
Telewerk kreeg in tijden van de lockdown omwille van de coronacrisis een enorme boost. Vele bedrijven en organisaties doorliepen in sneltempo een digitale transformatie of wapenen zich met technologie om hun transformatie te versnellen. Maar daar stopt het niet. Dit is het moment om na te denken over hoe de moderne werkplaats eruitziet. De democratisering van IT met no- en low-code applicaties biedt bijvoorbeeld heel wat opportuniteiten om sneller applicaties up and running te hebben, maar daaraan zijn ook de nodige uitdagingen verbonden. Het belangrijkste gevolg en de essentie van digitaliseren is dat bedrijven zich optimaal kunnen inzetten op hun kernactiviteiten.

De toekomst ziet er op dat vlak rooskleurig uit. Virtuele werkers of robots kunnen menselijke medewerkers ondersteunen bij manuele, repetitieve taken. Ook kent citizen development een sterke groei, de aanpak waarbij werknemers zonder IT-achtergrond zelf applicaties kunnen bouwen en implementeren in hun organisatie met de nodige ondersteuning van door IT goedgekeurde technologie. Dat is mogelijk dankzij de opmars van no- en low-code applicatieplatformen, zoals het veelbelovende Microsoft Power Platform. Volgens Gartner zullen maar liefst de helft van alle middelgrote en grote ondernemingen tegen 2023 een dergelijk low-code applicatieplatform in huis hebben.

Stapsgewijs proces

Hoewel citizen development meer en meer aandacht krijgt, merken we op dat gebruikers er nog niet in slagen om daadwerkelijk tot waardevolle, eigen gebouwde oplossingen te komen. Citizen development is dan ook een stapsgewijs proces. Vergelijk het met het bouwen van een nieuw huis. Afhankelijk van de kennis die je daarover al hebt, kan je meer of minder zelf de handen uit de mouwen steken. Zonder de nodige ervaring vertrouw je volledig op een aannemer en wacht je geduldig tot je de sleutel in handen krijgt en je je nieuwe woonst kan betrekken.

Met al wat meer kennis op zak, beslis je misschien om te kiezen voor een huis waarvan de buitenafwerking er al staat. Zo weet je zeker dat het voldoet aan de bouwvoorschriften, maar werk je het interieur van de woning wel zelf af. De stap die daarop volgt, houdt in dat je het heft volledig zelf in handen neemt. Hoe meer kennis je gaandeweg vergaart, hoe meer je zelf kan uitvoeren.

Zo werkt het ook voor het bouwen van applicaties of bij het automatiseren van bedrijfsprocessen Door eerst samen met een specialist een applicatie te bouwen kan je het op termijn zelf doen. Die initiële kennis en kunde moeten echter overgebracht worden. Alleen een toolbox aanbieden volstaat niet om citizen development echt van de grond te laten komen. De nood aan een specialist om complexe zaken eerst op te zetten, blijft bestaan. Daarna kan hij instaan voor een verdere begeleiding en evolueert zijn rol van meester naar coach.

Intelligent Process Automation

Daarbij is een duidelijke evolutie aan de gang. Bedrijven zijn minder geïnteresseerd in de volledige implementatie van kant-en-klare automatisatie-oplossingen, maar wensen begeleid te worden in het proces om het uiteindelijk op eigen houtje te kunnen uitvoeren. Hands-on bijleren brengt hen ook het verst en stoomt hen klaar voor andere toepassingen van Intelligent Process Automation, waarbij end-to-end automatisatie mogelijk wordt.

Het samenspel tussen verschillende technologieën zoals robotic process automation (RPA), maar ook artificiële intelligentie (AI) en business process management (BPM) dekt de lading voor een volledige digitale revolutie in de automatisatie van bedrijfsprocessen. Meer en meer evolueren technologieplatformen daarbij naar een dergelijke gecombineerde Intelligent Process Automation-strategie.

Bovendien valt op dat de grote technologieleveranciers zoals Microsoft, maar ook Appian, SAP en IBM mee evolueren met de markt. Ze stemmen hun aanbod af op de innovatieve wind die door de technologiewereld waait. De onderlinge concurrentie tussen die grote spelers zorgt ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid stijgt en het kostenplaatje daalt.

Training en begeleiding

Met het aanbod van Microsoft Power Automate werd bijvoorbeeld al duidelijk dat Microsoft interesse had in RPA. Na de overname van Softomotive, een specialist in RPA, kwam alles in een stroomversnelling waarbij Microsoft resoluut de kaart trok van hun Microsoft Power Platform. Daarin komen no- en low-code applicaties (Power Apps) samen met automatiseringtools (Power Automate), maar ook met intelligente virtuele agenten zoals chatbots.

Op die manier biedt het een gebruikersvriendelijke toolbox om in uiteenlopende sectoren bedrijfsprocessen te structureren en te automatiseren. Het Microsoft Power Platform positioneert zich dan ook als een krachtige en laagdrempelige technologie die perfect in staat is om de moderne werkplekken opnieuw in te richten en de manuele en repetitieve taken die hier vaak bij horen aan te pakken en te versnellen.

Maar ook hier volstaat enkel het aanbod van een toolbox niet. Net zoals iemand met gebrek aan kennis en ervaring niets is met een perfect uitgeruste gereedschapskist. Daarom begeleiden we met RoboRana bedrijven bij de ontwikkeling en implementatie van een applicatie. We delen de laatste best practices en leren bedrijven hands-on hoe ze te werk moeten gaan en vervolgens applicaties moeten beheren. Zo leggen we met training het fundament om de kracht van citizen development in de organisatie uit te rollen. Die training in combinatie met een goede toolbox zet bedrijven op weg naar een autonome digitale toekomst.
Auteur: Roel Hoeks, Co-Founder & Managing Partner bij RoboRana

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over RoboRana

RoboRana is een snelgroeiende en innovatieve Belgische start-up die werd opgericht in 2017 als onderdeel van de Cronos Groep. RoboRana wil organisaties helpen bij het transformeren van data-intensieve bedrijfsprocessen, het verminderen van handmatig werk en fouten, het minimaliseren van kosten en het verbeteren van de klantervaring. Daarbij focust het op een Intelligent Process Automation (IPA)-strategie die verschillende geconnecteerde automatisatietechnologieën samenbrengt in één platform. 

Een IPA-strategie stoelt op vier geconnecteerde pijlers: process insights, process intelligence, robotic process automation (RPA) en business process management (BPM). Process insights en process intelligence behoren tot het intelligence-luik waarbij er enerzijds de ontdekking is van opportuniteiten op vlak van automatisatie en optimalisatie en anderzijds de mogelijkheid ontstaat om betere bedrijfsbeslissingen te nemen dankzij de gecombineerde kracht van RPA en AI-skills. RPA en BPM behoren tot het automation-luik waarin RPA pure taakautomatisatie is en BPM zwaardere, uitgebreidere processen automatiseert.
Meer over RoboRana

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.