ExpertsOn Artificial Intelligence november ‘19

| Yellow Communications | 5 min | 09 december 2019 17:20
Afbeelding: Roel van Rijsewijk, Director Cyber Defense Thales | Copyright: Yellow Communications
AI en zijn kleine broertje Machine Learning zijn niet langer science fiction, maar een must-have. ‘Intelligence’ is hip en IT-leveranciers maken daar handig gebruik van door het label ‘slim’ op al hun nieuwe oplossingen te plakken. AI is nu écht hier, maar wat moeten we ermee? Veel bedrijven die hun eerste stappen zetten op het gebied van slimme oplossingen ontdekken al snel dat de toegevoegde waarde van AI niet vanzelfsprekend is. Recent onderzoek van IDC laat zien dat, hoewel meer dan 50% van de internationale bedrijven AI prioriteit geeft, slechts 25% van de bedrijven een passend plan heeft voor AI. Intelligentie is op zichzelf staand niet per se waardevol: een succesvolle toepassing vraagt om specifieke doelen en concrete inzetbaarheid.

Tijdens deze ExpertsOn AI schoven experts van Citrix en Thales aan voor een gesprek met journalisten om samen de uitdagingen van AI te verkennen en een voorzet voor een solide, toekomstbestendige AI-strategie vorm te geven. Aanwezigen:
  • Andreas van Wingerden, Senior Manager Sales Engineering, Citrix
  • Roel van Rijsewijk, Directeur Cyber Defense, Thales
  • Rian van Heur, Hoofdredacteur AG Connect
  • Coen van Eenbergen, Hoofdredacteur Techzine
  • Sander Almekinders, Hoofdredacteur IDG
  • Volkert Deen, Content Director Yellow Communications
  • Marloes Derks, Content Specialist Yellow Communications
Tafelheer en gespreksleider Volkert Deen trapt de sessie af met een belangrijke vraag aan alle aanwezigen: wat is jouw definitie van AI? AI is in het bedrijfsleven een ‘buzzwoord’ en wordt gebruikt voor technologie, toepassingen en projecten die lang niet altijd met AI te maken hebben.
  • De definitie van AI is continu aan verandering onderhevig. We stellen een stip op de horizon vast van wat AI moet kunnen, maar zodra we daar zijn noemen we het geen AI meer en ligt échte AI weer verder voor ons.
  • Op dit moment wordt de term AI gretig ingezet door marketingafdelingen, ook om zaken te omschrijven die geen AI zijn.
  • Bedrijven zien door de bomen het bos niet meer en hebben het gevoel dat ze ‘iets moeten’ met AI, zonder goed na te denken over de noodzaak, kosten en uiteindelijke resultaten.
  • Ook op overheidsvlak is er veel onduidelijkheid. Verantwoordelijke politici hebben niet de juiste kennis van het onderwerp om gedegen beslissingen te kunnen nemen en de belangen én gevaren van nieuwe technologie te overzien.
Uiteindelijk is AI de ultieme tool om de groeiende berg data waar we met zijn allen op zitten te ‘crunchen’. Maar waar begin je dan? En hoe ver willen we dat zoiets gaat? Met name op ethisch vlak levert de grootschalige dataverzameling van vandaag de dag interessante vraagstukken op.
  • AI biedt enorm veel mogelijkheden voor de automatisering van taken die op dit moment veel te veel tijd vragen. Neem bijvoorbeeld de rechtspraak: als eerdere uitspraken en jurisprudentie volledig ingevoerd zouden worden, kunnen rechters beslissingen nemen met een bredere basiskennis.
  • Daarbij moet altijd gekeken worden naar de herkomst van de data: zou deze gekleurd kunnen zijn? We hoeven niet alle beschikbare data overboord te gooien, maar moeten goed kijken naar de herkomst van een dataset, hoe deze tot stand is gekomen en wat dat betekent voor de aanbevelingen die vervolgens gedaan worden.
  • Het is van belang dat we ons bewust zijn van onze persoonlijke data, waar we die delen en met wie. Er moet een bepaalde mate van inzicht zijn in de data die bijvoorbeeld overheidsinstanties over ons verzamelen en hoe deze vervolgens wordt ingezet.
Uiteindelijk helpt AI ons bij zaken die voorbij ons menselijk potentieel liggen, of die te veel tijd zouden kosten als ze handmatig werden gedaan.
  • In cybersecurity is AI van onschatbare waarde. Van alle e-mail die naar een mailadres worden gestuurd, wordt 98% nog vóór de inbox weggegooid omdat deze door AI als spam of gevaarlijk wordt gekenmerkt.
  • Door bepaalde taken als patching te automatiseren, wordt de securitystandaard verhoogd.
  • Voor cybersecurity blijft echter ook bewustzijn van medewerkers van groot belang. Verkeerd internetgedrag van een gebruiker is in veel gevallen de oorzaak van een cyberincident.
Dat AI veel van onze taken overneemt, betekent niet dat we uiteindelijk overbodig worden, maar biedt juist mogelijkheden voor specialisatie.
  • Een computer maakt geen uitzonderingen op basis van menselijke overwegingen en compassie. Juist bij dat soort beoordelingen is de menselijke factor onmisbaar.
  • Ethiek is te programmeren, maar dan moeten we gezamenlijk vaststellen wat wel en niet kan, en wie bepaalt dat dan?
  • De verantwoordelijkheid moet altijd bij een mens blijven liggen. Deze kan zijn besluit op AI baseren, maar zal altijd zelf de gevolgen moeten overzien en op basis daarvan een afweging moeten maken.
Uiteindelijk zullen bedrijven, zeker de bedrijven die over een grote hoeveelheid eigen data beschikken, ervoor moeten kiezen al dan geen AI-projecten uit te rollen. Voordat ze daarmee aan de slag gaan, moeten ze zichzelf volgens de experts de volgende vragen stellen:
  • Heb ik echt AI nodig, of kun je wat je wilt al met oplossingen die je reeds gebruikt?
  • Staan de kosten voor een AI-project in verhouding tot wat je denkt dat het gaat opleveren?
  • Hoe versterkt AI het potentieel van je medewerkers en bedrijf?
  • Heb je data die je in kunt zetten, weet je waar deze data vandaan komt en is deze data bruikbaar voor je uiteindelijke doel?
  • Weet je welke vraag je met behulp van AI zou willen beantwoorden?
AI heeft enorm veel potentieel. Om dat potentieel volledig te benutten, moeten bedrijven kijken naar hun behoeften, werkzaamheden en huidige oplossingen om te bepalen of AI het antwoord is op hun wensen voor de toekomst. De overheid zal op de hoogte moeten blijven van technologische ontwikkelingen en zich hard moeten maken voor de ontwikkeling van lokale (Europese) initiatieven om niet afhankelijk te worden van buitenlandse alternatieven. En de gehele samenleving zal zich moeten buigen over het maatschappelijk debat: wat is toelaatbaar? Welke data is openbaar en welke niet? Waar de technologie zich in rap tempo ontwikkelt, hebben bedrijfsleven, politiek en samenleving nog een hoop stappen te zetten om AI te kunnen bijbenen.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Yellow Communications

Yellow Communications is een PR & communicatiebureau. Voor ons draait alles om de verhalen van onze klanten. Wij helpen jou om jullie verhalen te ontdekken, te ontrafelen, te schrijven of te visualiseren en onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroepen. Dit doen we door media-aandacht te creëren, door events te organiseren, door websites te maken, mailings te versturen, sociale media in te zetten en nog veel meer. We zijn continu op zoek naar de beste manieren om deze verhalen te vertellen.
Meer over Yellow Communications

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.