SAP Commerce zorgt voor één centraal dataplatform

| SAP | 5 min | 23 november 2020 15:26
Copyright: SAP
Voor veel doe-het-zelvers begint een klus online. Hier onderzoeken ze hoe en met welke producten ze een klus klaren. De producten moeten dan wel vindbaar zijn, inclusief de juiste en volledige productspecificaties. Met het nieuwe leveranciersportaal – dat is gebaseerd op SAP Commerce met SAP Product Content Management (PCM) – maken Intergamma en Acorel het leveranciers een stuk eenvoudiger om hun productdata te onderhouden en hun producten omnichannel beter te positioneren.

Intergamma is de organisatie achter de doe-het-zelfformules Gamma en Karwei. Met bijna vierhonderd bouwmarkten in Nederland en België is Intergamma nummer één op de doe-het-zelfmarkt. “En we hebben de ambitie om de beste omnichannel retailer van de Benelux te worden”, zegt Ingmar Hensbergen, Manager Datamanagement bij Intergamma. “We waren online al heel erg actief, en door corona is dat kanaal alleen maar belangrijker geworden.”

Volgens Hensbergen oriënteert tachtig procent van de klanten zich eerst online voordat ze de producten die ze nodig hebben aanschaffen in een bouwmarkten of via de webshop. “Wekelijks hebben we ruim vijf miljoen bezoekers op onze websites. Dus als productdata niet op orde zijn, vindt de klant het product dat hij nodig heeft mogelijk niet, en mist de leverancier omzet”, schetst Hensbergen. “Of komt de klant in de winkel tot de ontdekking dat de productinformatie online niet klopte.”

Gebruiksvriendelijker leveranciersportaal

Het onderhouden van ruim 100.000 producten is voor de leveranciers ‘een hele klus’, zo stelt Hensbergen. “Bij een slimme lamp kan het zo al om 150 velden gaan die moeten worden ingevuld. In totaal hebben we het over ruim 1 miljard velden.” Het was voor de leveranciers bovendien niet altijd even eenvoudig om in het leveranciersportaal een specifiek product te vinden. “Het was eigenlijk één grote verzamelbak waar alle artikelen in stonden. Het oude leveranciersportaal was niet gebruiksvriendelijk en niet snel genoeg.”

Daar moest verandering in komen. Intergamma wilde de leveranciers beter in de gelegenheid stellen om de totale kwaliteit van de productinformatie te verbeteren. Om sneller te kunnen werken, moesten ze bijvoorbeeld de beschikking krijgen over dezelfde zoek- en filtermogelijkheden waar Intergamma intern al gebruik van maakte. Een vernieuwing van het leveranciersportaal was hiervoor wel noodzakelijk. “En het liefst zo snel mogelijk, met zo veel mogelijk waarde. Iedere dag dat we niet live gingen met het vernieuwde portaal, was een verloren dag”, aldus Anouk Renaud, bij Intergamma Product Owner van het team Product Content.

Eén centraal dataplatform

Intergamma pakte de vernieuwing van het leveranciersportaal op samen met SAP-partner Acorel, Acorel maakt ook deel uit van het Scrum-team dat Renaud onder haar hoede heeft. “Zonder Acorel heb ik op dit project geen developers.”

De twee partijen creëerden met SAP Commerce Cloud één centraal dataplatform voor het creëren en onderhouden van kwalitatief goede productdata van leveranciers. Volgens Maurice Rootjes, Managing Partner bij Acorel, lag de keuze voor SAP Commerce voor de hand. “In 2011 hebben we een Product Information Management (PIM)-systeem opgezet met SAP Product Content Management (PCM). Dan is het logisch om het vernieuwde leveranciersportaal ook weer te baseren op SAP Commerce, zodat de werkwijze voor de leverancier zo veel mogelijk aansluit op de werkwijze intern. Je kunt dan sneller schakelen met elkaar.”

In recordtijd geïmplementeerd

Een agile aanpak zorgde voor de gewenste snelheid. Renaud: “Je moet niet in één keer te veel willen, dan gaat het te lang duren. We werken daarom in sprints van twee weken, en leveren iedere twee weken waarde op. Dat stelt ons ook in de gelegenheid om feedback van leveranciers sneller op te pakken. Daarbij zijn we altijd eerlijk en open geweest in wat wel en niet kan.”

“Het is echt een hechte samenwerking geweest. Niet alleen tussen business en IT, maar ook met de leveranciers die hun wensen tijdens online workshops kenbaar konden maken en mee konden denken”, vervolgt Hensbergen. “Na oplevering van het vernieuwde portaal door het team van Anouk hebben wij met elkaar drie online trainingen georganiseerd met ruim 400 externe gebruikers bij meer dan 200 leveranciers. Op die manier hebben we in recordtijd heel soepel de implementatie van dit portaal in deze coronatijd kunnen doen.”

Het stuur in handen

“De meeste leveranciers zien werken aan data niet als hobby, maar met het nieuwe portaal hebben we het echt leuker voor ze gemaakt. Ze hebben nu het stuur in handen”, concludeert Hensbergen. “Dat zorgt ervoor dat ze meer met data bezig zijn, en ook sneller kunnen werken. Een groot voordeel voor leveranciers is de halvering van hun tijd op het aanleveren en onderhouden van hun productdata ten opzichte van het oude portaal. En dat in een tijd waarin steeds meer data gevraagd worden. Ze kunnen bijvoorbeeld veel beter filteren binnen productgroepen, en fouten sneller signaleren. Kwalitatief betere data resulteren weer in een betere positionering van hun producten op onze websites. Wijzigingen in de data zijn vrijwel direct online zichtbaar voor de klanten van Intergamma en hebben direct invloed op de klantbeleving. Dit levert ons samen meer omzet op.”

“Het nieuwe leveranciersportaal helpt ons bovendien in de transitie van een productgeoriënteerd naar een ‘klusgeoriënteerd’ bedrijf”, besluit Hensbergen. “Je legt niet laminaat, maar een vloer. Dat betekent dat je ook een ondervloer, plinten en het juiste gereedschap nodig hebt. Dan moet je ook informatie gaan koppelen, en de klant adviseren over het type ondervloer dat bijvoorbeeld op een bovenwoning nodig is bij een bepaald type laminaat. Om die combinaties te kunnen maken, is datakwaliteit erg belangrijk. Het nieuwe leveranciersportaal draagt bij aan die kwaliteit en transitie.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over SAP

SAP, de Experience Company, helpt organisaties van iedere omvang en in alle branches optimaal te presteren. Met technologieën voor machine learning, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analytics veranderen onze klanten in intelligente ondernemingen. SAP verschaft mensen en organisaties gedetailleerde businessinzichten en stimuleert samenwerking waardoor ze de concurrentie voor blijven. We vereenvoudigen technologie voor bedrijven, zodat ze hun software kunnen gebruiken zoals ze dat wensen, zonder onderbrekingen. Met onze end-to-end applicatiesuite en diensten versoepelen we de bedrijfsvoering van zeer veel bedrijven en publieke organisaties. Met onze oplossingen kunnen zij zich continu aanpassen, rendabel werken en het verschil blijven maken. Ondersteund door een wereldwijd netwerk van klanten, partners, medewerkers en opinieleiders draagt SAP bij aan een betere wereld en een beter leven.
SAP and other SAP products and services as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP SE in Germany and other countries.
Meer over SAP

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.