Klantervaring ondanks pandemie belangrijkste focus voor logistieke organisaties

Onderzoek toont aan dat klantervaring en innovatie prioriteit blijven bij supply chain- en logistieke organisaties

| BluJay | 3 min | 24 november 2020 12:05
Copyright: BluJay
BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten, publiceert de resultaten van zijn jaarlijkse wereldwijde supply chain-onderzoek. Het rapport, ‘Creating Resilience Amid Disruption’, biedt inzicht in hoe supply chain-organisaties de wereldwijde ontwrichting door COVID-19 hebben doorstaan en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst.

De pandemie blijkt opnieuw een van de belangrijkste drijfveren voor verandering te zijn. Drie kwart (75%) van de respondenten geeft aan hun supply chain anders te gaan inrichten op basis van de lessen die ze geleerd hebben van de pandemie.

Focus op klantervaring blijft

Het bieden van een optimale (en verbeterde) klantervaring bleek bijzonder moeilijk gedurende de COVID-19 pandemie, mede door de voorraaduitval en vertraagde leveringen. Toch blijven logistieke organisaties ervan overtuigd dat het leveren van een optimale klantervaring de komende vijf jaar de nummer één onderscheidende factor is. Bijna twee derde (62%) van de respondenten is het hiermee eens, een lichte stijging ten opzichte van 2019, toen 61 procent de klantervaring als belangrijkste focus zag. Deze 62% verwacht dat de focus op klantervaring wat betreft onderscheidend vermogen belangrijker wordt voor merken dan prijs of product.

Opvallend is het verschil tussen Noord-Amerikaanse bedrijven en logistieke bedrijven in de rest van de wereld. Opnieuw vindt een lager percentage van de Noord-Amerikaanse bedrijven dat klantervaring de belangrijkste onderscheidende factor is ten opzichte van bedrijven in de rest van de wereld: 59 procent tegenover 67 procent. De kloof tussen de regio’s is echter wel met 38 procent afgenomen ten opzichte van 2019.

Motivaties en barrières voor innovatie

Gezien de grote economische en financiële impact van de pandemie is het niet vreemd dat kostenverlaging de belangrijkste factor is voor innovatie binnen de supply chain. Dit jaar stond het verlagen van de kosten en daarmee concurrerend blijven op de eerste plaats (met 31%) van topprioriteiten.

Toch heeft de supply chain in het innovatieproces nog steeds te maken met barrières. Silo’s binnen systemen en/of processen zijn het belangrijkste obstakel (17%), gevolgd door verouderde bestaande IT-systemen (14%). Naast deze obstakels worden geopolitieke factoren en handelsonzekerheid dit jaar voor het eerst genoemd als barrières voor innovatie. Opvallend daarin is verschil tussen de Innovators (bedrijven die vooroplopen in innovatie en adoptie) en Laggards (bedrijven die minder snel innoveren en een afwachtende houding aannemen). Voor Innovators bleken de geopolitieke en/of handelsonzekerheid de belangrijkste barrières voor innovatie (16%), terwijl slechts 7 procent van de Laggards dit als belangrijkste barrière ziet. Gebaseerd op deze resultaten kan gesteld worden dat wereldwijde handelskwesties zoals de Brexit en de tariefoorlog tussen de Verenigde Staten, China en andere landen de innovatie bij sommige bedrijven belemmeren als gevolg van de continue risico’s en onzekerheden.

Verschillende generaties in de supply chain

Voor de eerste keer wordt in het onderzoek onderscheid gemaakt tussen de generaties: Silent Generation (1925-1945), Baby Boomers (1946-1964), Generatie X (1965-1980), Millennials (1981-1996) en Generatie Z (1997-heden). De resultaten worden dus weergegeven vanuit de verschillende generatieperspectieven. Over het algemeen leggen de Millennials en Generatie Z een sterke nadruk op de waarde van technologie, transparantie en milieuverantwoordelijkheid. Millennials en Generatie Z erkennen het belang van Business Intelligence, Analytics en Machine Learning voor het leveren van een verbeterde klantervaring (24%). Binnen de Silent Generation en Baby Boomers kregen deze toepassingen slechts 7 procent van de stemmen.

Als het gaat om de belangrijkste innovatiefactoren blijkt concurrentievoordeel behalen het belangrijkste voor Generatie X en het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen heeft prioriteit voor Millennials. Bovendien zien de Silent Generation en Baby Boomers externe handelspartners als een veel grotere belemmering voor innovatie dan interne stakeholders of procedures, terwijl Generatie X en de Millennials het tegenovergestelde denken.

Lees het volledige rapport, ‘Creating Resilience Amid Disruption’ op supplychainresearch.info.

Het onderzoek werd in opdracht van BluJay uitgevoerd door Adelante SCM, in samenwerking met de Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP).

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over BluJay

BluJay Solutions levert supply chain-software en -diensten aan ‘s werelds meest vooruitstrevende retailers, distributeurs, expediteurs, fabrikanten en logistieke dienstverleners. Het BluJay Global Trade Network transformeert supply chain-logistiek en maakt het mogelijk voor klanten om de krachten te bundelen met ruim 40.000 internationale partners die verbonden zijn aan het netwerk. Met BluJay kunnen organisaties snellere handel bedrijven, hun supply chain-waarde inzetten om concurrentievoordeel te behalen en vooruit te kijken om hun toekomst in de wereldwijde economie te versterken.
Meer over BluJay

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.