Gevaarlijke deals: Vier op de vijf shoppers zijn bereid persoonlijke gegevens uit te wisselen voor grote online kortingen

| Kaspersky | 3 min | 24 november 2020 14:54
Copyright: Bruno Kelzer op Unsplash
  • 84% van de Europese shoppers is bereid persoonlijke informatie te delen met retailers om grote kortingen te krijgen.
  • Slechts een derde (33%) is niet bereid om te winkelen via een website die er onwettig uitziet.
  • Slechts een kwart (25%) weet dat oplichting vaker voorkomt tijdens vakantie- en verkoopperiodes.
COVID-19 heeft ook zijn impact op de consument. Onzekere tijden maken dat we onze broekriem aantrekken. Daarnaast worden fysieke winkels meer gemeden als gevolg van de veiligheidsmaatregelen. De combinatie van kostenbesparing enerzijds, en minder publiek in de winkelstraat anderzijds, heeft ervoor gezorgd dat er een ware koopjesjacht online ontstaat in de aanloop naar de Feestdagen. Uit onderzoek van Kaspersky, onder Europese consumenten, blijkt dat 84% van de shoppers bereid is persoonlijke gegevens, zoals e-mailadressen en telefoonnummers, te delen met retailers om een ??grote korting te krijgen op hun feestelijke aankopen.

Met de decembermaand in aantocht, maken veel consumenten zich klaar om te besteden wat ze kunnen; met de zorg voor hun portemonnee in het achterhoofd. Dit leidt ertoe dat veel consumenten bereid zijn risico's te nemen voor de beste deal. Slechts een kwart (25%) van de ondervraagden is op de hoogte van oplichtingspraktijken die vaker voorkomen tijdens de kerstvakantie of tijdens uitverkoopperiodes, en is niet bereid het risico te nemen voor een grote korting. Slechts 17% zegt alleen bij grote merken te zullen winkelen om veiligheidsrisico's te vermijden.

Blind van verlangen?

De bevindingen van Kaspersky laten ook zien dat slechts een klein deel van de consumenten zich ervan bewust is dat er problemen van kunnen komen als ze niet voorzichtig zijn tijdens het online winkelen - vooral gezien het feit dat de vakantieperiode berucht is om phishing. Zo zegt slechts een derde niet te winkelen via een website die er onwettig uitziet en niet eens zo veel (29%) denkt dat ze op de hoogte zijn van mogelijke veiligheidsrisico's van onbekende merken die grote kortingen aanbieden.

“E-mails met koopjes en aanbiedingen belanden in onze inbox en met slechts een paar klikken kunnen ze hun weg banen naar onze huizen, zonder dat we hiervoor de deur uit hoeven. Toch kan dit een risicovolle onderneming zijn. We adviseren shoppers oplettend te zijn en na te denken over de gegevens die ze overhandigen in een bod op een koopje. Bedenk of het absoluut noodzakelijk is om persoonlijke gegevens voor elke aankoop te delen. Alleen zo kunnen consumenten het risico van mogelijke valkuilen verkleinen en genieten van hun kerst ”, zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.

Als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. Op deze manier winkel je deze kerst met een gerust hart online:
  • Winkel alleen bij legitieme online winkels. Typ het adres zelf in of selecteer het uit de bladwijzers in plaats van op een link te klikken. Gebruik de adresbalk van de browser om te controleren of de website echt en veilig is en of ze het hangslot of HTTPS dragen.
  • Voltooi aankopen via beveiligde betaalmethoden. Betaal met creditcards of robuuste betaaldiensten, zodat transacties beschermd blijven.
  • Controleer kortingen. Als u een verkoopkorting via e-mail of sms ontvangt, controleer dan voor het klikken of de afzender en eventuele weblinks legitiem zijn.
  • Houd apparaatsoftware en applicaties up-to-date en bescherm alle apparaten met een betrouwbaar internetbeveiligingsproduct. Cybersecurity-oplossingen met op gedrag gebaseerde antiphishingtechnologieën, zoals Kaspersky Total Security, kunnen meldingen verzenden als u een phishing-webpagina probeert te bezoeken.
Beheer wachtwoorden. Wachtwoordmanagers kunnen helpen bij het winkelen bij meerdere retailers door inloggegevens veilig op te slaan, zodat ze uniek zijn voor al uw online accounts.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Kaspersky

Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen.
Meer over Kaspersky

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.