Vijf manieren waarop business intelligence verandert in 2021

| Toucan Toco | 3 min | 17 december 2020 10:43
Copyright: Lukas Blazek op Unsplash
Elke beslissing die in een bedrijf wordt genomen, moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Er is geen ruimte meer voor verzet, afwachten, of beslissingen op gevoel. Bedrijven moeten zich aanpassen en snel reageren. Dit vraagt om datagedreven beslissingen en gemakkelijke inzichten uit data. Yann Toutant, country manager Benelux bij Toucan Toco, specialist in data storytelling, ziet vijf manieren waarop business intelligence verandert zodat iedereen in een organisatie in staat gesteld wordt om datagedreven beslissingen te nemen.

1. Dagelijkse KPI-inzichten, op elk device

Bedrijven zijn eraan gewend om KPI's op kwartaalbasis te analyseren. Door de uitdagingen die het afgelopen jaar ontstonden, bleek dit echter niet voldoende: organisaties hebben nu behoefte aan wekelijkse, of zelfs dagelijkse analyses en communicatie voor broodnodige inzichten en bijsturing. Dit betekent een hogere productiesnelheid van rapportages. Niet alle organisaties zijn hier al op voorbereid. Zeker wanneer rapportages nog worden opgemaakt in Excel en via PowerPoint of mail worden gedeeld, ontstaat vertraging. Dit onderstreept de behoefte aan business intelligence-tools, waarin inzichten bovendien real time beschikbaar moeten zijn, op alle devices.

2. Snackable data

IT-afdelingen, BI-tools en data experts maken de in een organisatie aanwezige data beschikbaar voor de rest van de organisatie. Deze data worden als een gigantisch all-you-can-eat-buffet gepresenteerd, met een overvloed aan opties. Door de enorme keuze verliezen de eindgebruikers van die data echter het overzicht. Ze verdrinken in data en, naarmate de complexiteit ervan toeneemt, worstelen om prioriteiten te stellen en actie te ondernemen. Wat zij eigenlijk willen, is een snack in plaats van een buffet: een op hun behoefte afgestemde portie op een door hen zelf te bepalen moment.

Hierin is context cruciaal. Door alleen de belangrijkste informatie beschikbaar te maken en deze in de juiste context te visualiseren, kan iedereen in één oogopslag zien wat de prestaties zijn.

3. Één scherm, één inzicht

In het dagelijks leven zijn mensen gewend aan het gebruik van apps zoals Uber en Spotify. Deze zijn zo intuïtief vormgegeven dat gebruikers niet getraind hoeven te worden in de werking ervan. In het bedrijfsleven worden echter nog gigantische rapporten en enorme Excel-bestanden gebruikt die een groot zoekplaatje vormen. Deze manier van datapresentatie leidt niet tot (snelle) inzichten. Een effectieve datapresentatie moet dus net zo intuïtief zijn als de apps die we dagelijks gebruiken. Een duidelijke regel daarbij is ‘één scherm, één inzicht’.

4. Focus op datacommunicatie

Ondanks moderne analyse- en business intelligence-platforms zijn inzichten uit data niet gecontextualiseerd, gemakkelijk te consumeren of bruikbaar voor de meerderheid van de zakelijke gebruikers. Dit komt doordat business intelligence tools zijn gebouwd voor data exploratie, niet voor datacommunicatie. Datacommunicatie is de laatste stap in de data-uitdaging van organisaties. Het doel is om eindgebruikers te voorzien van één specifiek inzicht, waarbij eenvoud het sleutelwoord is. Data storytelling maakt dit mogelijk door context toe te voegen aan datavisualisatie, zodat inzichten uit data gemakkelijk en organisatiebreed beschikbaar worden.

De bedrijven die erin slagen inzichten uit data op zo’n manier te communiceren naar de eindgebruikers dat zij tot handelen worden aangezet, hebben meer kans succesvol te zijn.

5. Afname van dashboard-gebruik

Het gebruik van dashboards en rapporten gericht op visuele verkenning nam meer dan 20 jaar toe, maar neemt de laatste tijd juist af. Dashboards zijn complex en niet gemaakt voor gebruikers die geen analist zijn. Er is behoefte aan een duidelijkere vorm van communicatie, waarin de focus verschuift van data-analisten naar de eindgebruikers van data. Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen. Deze plaatsen data in context om zo te zorgen voor inzichten en analyse bij de eindgebruiker. Dit verandert de manier waarop en waar gebruikers omgaan met inzicht monitoring en analyse.

In 2021 moet elke beslissing datagedreven zijn en moeten alle medewerkers snel toegang hebben tot data. Doordat datavisualisatie en -communicatie eindgebruikers steeds meer te bieden hebben, verwacht Toutant dat organisaties de data die zij tot hun beschikking hebben nog beter weten te benutten en onverwachte inzichten kunnen blootleggen.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Toucan Toco

Toucan Toco is specialist in data storytelling. Het Franse bedrijf werd in 2014 opgericht door Kilian Bazin, Charles Miglietti, Baptiste Jourdan en David Nowinsky. Zij zagen dat alleen experts toegang hadden tot bedrijfsdata. Het doel is om data op een eenvoudige manier toegankelijk te maken voor andere professionals om zo ook waarde toe te voegen aan de beslissingen die zij moeten nemen.
Meer over Toucan Toco

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.