Onderzoek: Nederlander mist menselijk contact en interactie tijdens virtuele les

Technologie sluit vaak niet goed aan op de reguliere lesmethodiek

| Bit Academy | 2 min | 21 december 2020 12:39
Copyright: Bit Academy
Bijna 90 procent (87%) van de Nederlanders mist menselijk contact en interactie tijdens een virtuele les. Dit blijkt uit een onderzoek van de Bit Academy, de vernieuwende peer-to-peer opleiding voor ICT-onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de huidige COVID-19 maatregelen en verricht door MultiScope onder meer dan 1000 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat 44,4 procent van de Nederlanders regelmatig een virtuele les volgt. Naast menselijk contact en interactie, heeft 38 procent last van concentratieproblemen. Dit is niet vreemd gezien deelnemers die lessen vanuit huis volgen vaak last hebben van externe prikkels, zoals social media en familieleden die thuis zijn. Daarnaast wil 11 procent zichzelf kunnen controleren en evalueren tijdens een virtuele les. Uit het onderzoek blijkt dat 16 procent van de Nederlanders een virtuele les graag in eigen tempo wil afronden terwijl dit niet altijd mogelijk is. Andere deelnemers (8 procent) gaven aan dat ze juist individuele opdrachten missen.

Volgens de Bit-Academy onderstreept dit onderzoek dat reguliere onderwijsmethodes vaak niet goed zijn afgestemd op de technologie, waardoor studenten interactie en menselijk contact missen. Bij virtueel onderwijs is een meer hybride lesmethodiek nodig, waarbij het onderwijs op verschillende locaties kan worden verzorgd. Studenten krijgen hierdoor de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe hun onderwijstraject eruit ziet. Bovendien krijgen ze meer keuze waar ze willen studeren, zonder dat reistijd een belemmering vormt. Daarentegen zullen docenten, die volgens een hybride model werken, meer met data werken, meer analyses verrichten en meer als coach optreden.

“Hoewel COVID-19 onderwijsinstellingen heeft gedwongen om te kijken naar nieuwe technologie, wordt er over het algemeen genomen nog niet goed gekeken hoe technologie aansluit op reguliere lesmethodieken. Hierdoor missen studenten of deelnemers vaak interactie en menselijk contact. Onderwijs op basis van een peer-to-peer of hybride model heeft een meer agile aanpak, waardoor het betere aansluiting vindt met nieuwe technologie,” aldus Dennis Berkhof, mede-oprichter van de Bit Academy.

“Daarnaast is het belangrijk dat onderwijsinstellingen gespecialiseerde technologie gebruiken, waardoor docenten en leerlingen beter met elkaar kunnen communiceren. Goede tools om les te geven bevatten niet alleen de mogelijkheid om te videobellen met een groep, maar moeten docenten ook de mogelijkheid geven om randzaken te automatiseren. Op deze manier kunnen docenten bijvoorbeeld zien welke student aanwezig is en welke modules de student heeft afgerond. Daarnaast moet een tool ook interactie van student naar student bevorderen, op deze manier kunnen studenten feedback geven aan elkaar. Kortom, technologie moet onderdeel worden van het leerproces.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Bit Academy

Bit Academy is een vernieuwende peer-to-peer opleiding voor ICT-onderwijs, dat is opgezet in samenwerking tussen verschillende ROC’s en onderzoeksorganisatie Bit. Het onderwijsprogramma van de Bit Academy bestaat uit peer-to-peer onderwijs. Hierdoor krijgen studenten de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe hun onderwijstraject eruit ziet. De lessen van de Bit Academy worden verzorgd door bekwame, hybride docenten en coaches uit het bedrijfsleven die aan alle eisen voldoen om les te geven op het mbo. Bovendien krijgen de mbo’ers de kans om zich op te trekken aan de young professionals en topstudenten (uit het hbo en wo) van BIT, die werken aan innovatieve, betaalde projecten voor het bedrijfsleven. Op deze manier kunnen mbo’ers zich optrekken aan een ander niveau.

Om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen wordt de Bit Academy voortdurend gecontroleerd door de ROC’s, waardoor studenten een officiële mbo opleiding op niveau 4 kunnen afronden. Aangezien het een regulier bekostigde opleiding is, betalen studenten evenveel studiegeld als voor een reguliere opleiding en hebben ze de voordelen van studiefinanciering en een ov-studentenkaart. Op deze manier zorgt de opleiding ervoor dat studenten gemakkelijker kunnen doorstromen naar het HBO en sneller kans hebben op een baan in het ICT werkveld.
Meer over Bit Academy

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.