Perceptie van datagebruik is veranderd tijdens de pandemie

Bedrijven hebben meer zelfvertrouwen in gebruik van data, maar consument is zowel terughoudend als een beetje laconiek

| Splunk | 5 min | 14 januari 2021 17:19
Copyright: Splunk
Splunk Inc. leverancier van het Data-to-Everything Platform, toont in nieuw onderzoek dat Nederlandse bedrijven tijdens de pandemie een stuk vaardiger zijn geworden in het gebruik en managen van data. Opvallend is dat driekwart van de Nederlanders begrip zou hebben voor een datalek, mits ze tijdig worden geïnformeerd. Maar 66% van de Duitsers, 60% van de Britten en minder dan de helft van de Fransen tolereren een datalek. Toch zou 58% van de Nederlandse consumenten overstappen naar een ander bedrijf als ze het gevoel hebben dat hun gegevens op een ongepaste of nutteloze manier gebruikt worden.

De belangrijkste Europese bevindingen tonen daarnaast aan dat bedrijven zijn aangespoord om de Data Age te omarmen, terwijl consumenten juist voorzichtiger zijn geworden en verhoogde verwachtingen hebben over hoe er met hun gegevens wordt omgegaan:
  • De meeste bedrijven zijn van mening dat het gebruik van data in de bedrijfsvoering vanwege COVID-19 is versneld.
  • Het vertrouwen in de veerkracht van de IT-infrastructuur is sterk gedaald.
  • Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen over hoe er met hun gegevens wordt omgegaan.

De Nederlandse highlights in het kort

Nederlanders zijn bovendien gematigd positief over het delen van data met IoT voor personalisering. Zo’n 45% gaf aan interesse te hebben in IoT-apparaten die worden gebruikt om gepersonaliseerde gezondheidsberichten te verzenden. Als het op het welzijn van onze gezinsleden aankomt, zou 43% positief zijn over het idee dat IoT-apparaten worden gebruikt om veiligheidswaarschuwingen over onze familie te sturen. De inzet van IoT is minder aantrekkelijk als er geen echte noodzaak is, bijvoorbeeld voor betere voorspellende diensten. Maar 39% is positief over het delen van hun data voor betere service.

Bedrijven hebben daarnaast een flinke spurt gemaakt in hun gebruik en management van data. Volgens Nederlandse respondenten zijn dit de belangrijkste zakelijke activiteiten waarvoor data is ingezet tijdens Covid-19:

  • 75% van de Nederlandse consumenten heeft begrip voor datalekken, mits ze tijdig worden geïnformeerd
  • 90% van de Nederlandse bedrijven vindt dat ze de afgelopen 6 maanden meer gewend zijn geraakt aan het interpreteren van data
  • 83% van de Nederlandse bedrijven vindt dat COVID-19 de manier waarop hun bedrijf werkt met data voor een soepele bedrijfsvoering heeft veranderd
  • Medewerkers terug aan het werk krijgen op locatie (77%)
  • Kostenefficiëntie behalen (77%)
  • Het beheren en optimaliseren van IT-systemen (76%)

De Data Age is hier

In Nederland (61%) is de manier waarop bedrijven data gebruiken in een stroomversnelling geraakt, alsmede in Frankrijk (79%), het VK (77%) en Duitsland (64%). De ondervraagden zeiden ook dat de toename van het gebruik van data zal bijdragen aan toekomstig succes. Volgens een meerderheid van de Nederlandse bedrijven (80%) zal het namelijk helpen de innovatie te stimuleren (82% in Frankrijk, 68% in Duitsland en 80% in het VK). De overgrote meerderheid van de ondervraagde Europese bedrijven (90%) zegt dat het visualiseren van realtime data hen heeft geholpen om betere beslissingen te nemen.

“De economische impact van de pandemie heeft bedrijven duidelijk gemaakt dat ze de Data Age moeten omarmen om te overleven”, zei Frederik Maris, vicepresident van EMEA, Splunk.

“Het ontwikkelen van een datastrategie die nauwkeurig is afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen kan de kwaliteit van de besluitvorming verbeteren. Dit verbetert niet alleen de prestaties op korte termijn, maar biedt door middel van een cultuur van data en innovatie een onderscheidende functie van de concurrentie. Een bedrijf kan dit echter niet alleen voor elkaar krijgen. Bedrijven moeten de consument en diens data zorgen voor ogen houden als ze willen slagen in de Data Age.”

Voor de pandemie werd de verantwoordelijkheid voor het beheer en het gebruik van data doorgaans gezien als het domein van de IT, of het nu gaat om het bestrijden van beveiligingsdreigingen of het vermijden van downtime. Maar nu wordt het gezien als een strategische tool voor de planning en besluitvorming. Driekwart van de Europese bedrijven zegt dat data werd gebruikt voor een meer regelmatige monitoring van de prestatiecijfers binnen het bedrijf (73%) en om de gegevens van klanten nader te onderzoeken (69%), terwijl een vergelijkbaar aantal (72%) zegt dat data nu wordt gebruikt om trends in kaart te brengen om nieuwe zakelijke ontwikkelingen te informeren.

Consumentenvertrouwen opbouwen

Hoewel bedrijven de Data Age omarmen om de uitdagingen van COVID-19 te overleven, is het duidelijk dat consumenten tegelijkertijd hogere normen stellen omtrent hun data:

  • Banken worden gezien als een veilige haven voor het delen van persoonlijke gegevens. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben mensen meer vertrouwen in hun bank (68%) dan in hun partner (UK 60% en Frankrijk 66%) of ouders (UK 48% en Frankrijk 58%) als het gaat om persoonlijke gegevens zoals hun e-mail.
  • Britse consumenten geven hun e-mailadres drie keer eerder aan een bank (68%) dan aan een bedrijf dat slimme (IoT-)apparaten produceert (19%).
  • Bij de keuze tussen een meer gepersonaliseerde dienst, zoals een nieuwsfeed, en een gratis, generieke dienst met niet-doelgerichte reclame, zou de helft van de Britten (50%) voor de generieke optie kiezen. Slechts 16% zou voor een datagedreven (gepersonaliseerde) dienst kiezen.

Een stabiel ‘nieuw normaal’

Het onderzoek toont ook aan dat bedrijven niet achterover moeten leunen als het op IT aankomt. Zo moet er meer gebruik worden gemaakt van data om ervoor te zorgen dat de IT-infrastructuur die thuiswerken mogelijk maakt altijd optimaal beschikbaar is. Het vertrouwen in de veerkracht van die infrastructuur is sterk gedaald: een kwart van de ondervraagde bedrijven in het Verenigd Koninkrijk (24%) zegt geen vertrouwen te hebben in hun IT-infrastructuur tijdens de pandemie, terwijl dat voordien slechts 7% was - een verdrievoudiging. Soortgelijke vertrouwenscrises worden in het hele continent waargenomen - in Frankrijk was er sprake van een daling van 21%, in Nederland van 13% en in Duitsland van slechts 9%. Nu COVID-19 eerdere zwakke punten binnen de IT-functie benadrukt, moet er meer worden gedaan om de voordelen van datagebruik voor het beheer van steeds complexere IT-omgevingen te benutten.
Voor meer informatie over de toepassingen van Splunk gaat u naar de website van Splunk.

Methodologie

Het onderzoek werd uitgevoerd door Censuswide onder 803 professionals (seniormanagers en hoger) die verantwoordelijk zijn voor data in bedrijven van 100+ werknemers. Daarnaast werden 4.098 consumenten ondervraagd (van 25+) in elk van de volgende markten: VK, Duitsland, Frankrijk en Nederland tussen 10-02-2020 - 10-06-2020. Censuswide volgt de regels van Market Research Society, die gebaseerd is op de ESOMAR-principes.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Splunk
Splunk is leverancier van platform waarmee bedrijven hun data in real-time inzichtelijk kunnen maken. Een belangrijk element dat Splunk anders dan anders maakt is het feit dat de data niet hoeft worden schoongemaakt om er inzichten uit te halen.
Splunk Inc. Alle rechten voorbehouden. Splunk, Splunk>, Data-to-Everything, D2E en Turn Data Into Doing zijn handelsmerken en gedeponeerde handelsmerken van Splunk Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere merknamen, productnamen of handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.
Meer over Splunk
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.