Hoe transformeer ik mijn organisatie tot een intelligent enterprise?

| myBrand | 3 min | 15 februari 2021 15:53
Exclusief
Gewaardeerd
Copyright: myBrand
SAP introduceerde alweer een paar jaar geleden de term de Intelligent Enterprise: een organisatie die bedrijfsprocessen stroomlijnt en verbindt, zodat je snel kunt reageren op veranderingen in jouw markt. We horen in dit verband vaak de term digitale transformatie, maar het is meer dan alleen een verandering op IT-gebied. Het gaat ook om het ontwerpen van nieuwe processen en bovenal om het laten excelleren van mensen. Zonder goede processen en veranderbereidheid van medewerkers, gaat een technologieverandering immers geen verbetering brengen.

Behoud het goede

Een andere misvatting is dat deze transformatie een heel nieuw IT-landschap vereist. Niets is minder waar. Want de kernprocessen in je bedrijf veranderen veel minder snel dan mensen geneigd zijn te denken. Een fabrikant van sportkleding die snel moet inspelen op veranderende afzetkanalen blijft in de kern een fabrikant van sportkleding. Een afvalverwerkingsbedrijf dat slimmere inzamelingsprocessen bedenkt voor zakelijke klanten verandert aan de voorkant van alles, maar de basis – afvalverwerking – blijft hetzelfde. Wij zien in de praktijk dat bedrijven die succesvol inspelen op veranderingen in de markt juist die bedrijven zijn die de basisprocessen goed op orde hebben. Bovenop die goed lopende processen organiseren ze de intelligentie en wendbaarheid om snel nieuwe kansen te ontdekken en daarop in te spelen.

SAP S/4HANA als system of record

Je kunt een intelligent enterprise met verschillende IT-architecturen realiseren, maar in alle gevallen is het zinvol om het pace layered model van Gartner te gebruiken. Bij onze klanten ligt SAP S/4HANA aan de basis van efficiënte en effectieve kernprocessen. Voor retail, groothandel en productiebedrijven vormt deze software in onze ogen nog altijd het beste system of record dat in de markt verkrijgbaar is. Met deze software automatiseer je de backbone van je organisatie.

Systems of differentiation aan de voorkant

De processen aan de voorkant – denk aan inkoop, sales en marketing – kunnen worden ondersteund door een keur aan andere applicaties. Als de backbone in staat is om op basis van standaarden te communiceren met deze systems of differentiation, is de discussie rondom de keus voor een alles-in-één-suite of best of breed irrelevant geworden. Althans, dan kunnen organisaties kiezen welke functionaliteit het best bij hen past. Zo lang de applicaties met elkaar praten en de processen end-to-end geïntegreerd zijn, is iedere landschapskeuze mogelijk.

Intelligentie toevoegen met systems of innovation

Als het basislandschap op orde is en alle primaire processen op de juiste manier worden ondersteund, kun je de organisatie nog intelligenter maken met aanvullende technologieën: de systems of innovation. Met een DevOps-aanpak en low code kun je in hele korte tijd maatwerkfunctionaliteit ontwikkelen bovenop je SAP back-end. Met robotic process automation (RPA) kun je bijvoorbeeld organiseren dat informatie slechts één keer hoeft te worden vastgelegd om in verschillende systemen te worden gebruikt. Met process mining en real-time alerting kun je organiseren dat de proceseigenaar een seintje krijgt zodra een proces afwijkt van de happy flow, zodat hij direct kan ingrijpen. En met een technologie als machine learning (ML) kun je zelfs voorspellen dat een proces gaat afwijken, zodat je nog kunt ingrijpen voordat die afwijking zich daadwerkelijk voordoet.

Wil je weten waarom het zo belangrijk is je bedrijf om te turnen tot een intelligent enterprise? Lees dan de whitepaper ‘Van ‘gewone’ organisatie naar intelligent enterprise’.
Auteur: Ralph Smeets, Strategy & Innovation Consultant bij myBrand

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (2 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Marktplaats item

In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.

Over myBrand

myBrand, onderdeel van Conclusion, biedt de nieuwe servicestandaard voor SAP-dienstverlening. myBrand is ontstaan uit de droom om gestalte te geven aan een SAP-dienstverlener waar wij zelf klant zouden willen zijn. Dit heeft zich vertaald in onze missie: het zijn van de door klanten als best gewaardeerde dienstverlener. De leidende kernwaarden zijn langetermijnrelaties, een geïntegreerde dienstverlening en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met deze kernwaarden onderscheidt myBrand zich niet alleen door de nauwe manier van samenwerken met haar klanten, ook staat myBrand inmiddels bekend als de SAP-dienstverlener die echt verantwoordelijkheid neemt voor succesvolle bedrijfsprocessen bij haar klanten. myBrand biedt SAP-diensten op het gebied van advies, implementatie, projecten, support en exploitatie.
Meer over myBrand

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
Voor onze dienstverlening geldt dat vermelde prijzen altijd excl. BTW zijn en dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Beeldmateriaal is eigendom van hun respectievelijke eigenaren
en wordt gebruikt op een 'fair use' basis met bronvermelding.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.