De ecologische voetafdruk van jouw laptop compenseren, is niet alleen de volgende stap binnen de technologie: het is de toekomst van het winkelen

| Lenovo | 6 min | 24 februari 2021 14:21
Exclusief
Je kunt je nieuwe computer upgraden om bij te dragen aan het milieu. Dit helpt je alvast te anticiperen op de nieuwe werkelijkheid. Binnenkort zal je namelijk emissiestickers op producten kunnen aantreffen die de CO2-uitstootgegevens vermelden. Ik zal toelichten waarom deze actie belangrijk is.

Men zegt dat de wereld om geld draait. Dat is gedeeltelijk waar als het gaat om het doen van nieuwe aankopen, of het nu gaat om de aanschaf van een pc voor werk of een winterjas, de prijs doet ertoe.

Maar geld is niet het enige dat telt. Voor het winkelend publiek is dit niet altijd een doorslaggevende factor: we zijn namelijk attenter en vrijgeviger dan ooit tevoren! Bijna driekwart van alle Europeanen erkent ondertussen het belang van een ethische en duurzame levensstijl, dit blijkt uit een TrendSights-studie uit 2017. Daarnaast is uit een Gfk-rapport uit 2020 gebleken dat het aantal best beoordeelde energie-efficiënte apparaten dat door Europeanen is gekocht, is gestegen van 24% in 2012 tot 62% in 2018.[1][2] Consumenten erkennen steeds vaker dat ook zij een bijdrage kunnen leveren aan een betere en schonere wereld. Uit een GlobalWebIndex-enquête bleek dat meer dan de helft van de volwassenen onder de 55 bereid is om meer te betalen voor milieuvriendelijke producten, een aantal dat oploopt tot 61% voor de leeftijdsgroep 22-35 jaar.[3]

Er zijn veel manieren waarop consumenten dit kunnen doen. Je kunt lokaal iets kopen en je dan concentreren op producten met gerecyclede materialen en hernieuwbare energiebronnen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om iets te kopen bij bedrijven die een deel van hun CO2-uitstoot compenseren via groene projecten, emissies die in het andere geval het klimaatprobleem zouden vergroten.

Er is echter een probleem. Veel van deze regelingen en initiatieven zijn niet transparant. Een bedrijf heeft misschien een beleid, maar in hoeverre heeft jouw aankoop bijgedragen aan het oplossen van het klimaatprobleem? Als iets onzichtbaar is, als er geen tastbare output is, is het moeilijk om de impact die je hebt gemaakt te achterhalen.

Maar wat als er een manier was om de CO2-voetafdruk beter te begrijpen, niet alleen door een branche of bedrijf. Wat als je direct inzicht van de CO2-voetafdruk krijgt bij de aanschaf van een product? Zou je dan twee keer nadenken over wat er in je mandje zit? Dit is namelijk waar we nu naartoe gaan in de IT-branche; ook andere sectoren zullen volgen.

Het herkennen van jouw ecologische voetafdruk

We erkennen allemaal dat we de manier waarop we leven en werken moeten veranderen voor de toekomstige generaties. Dat gevoel is allemaal leuk en aardig, maar het daadwerkelijk toepassen hiervan, vereist inzet. Bij Lenovo horen we van onze klanten dat het cruciaal is om de directe impact van hun aankopen op het milieu te begrijpen. Dit is niet alleen voor hun eigen bedrijfsdoelstellingen of om verantwoording af te leggen naar henzelf. Ze willen door Lenovo geholpen worden om de keuze te krijgen om het verschil te maken.

Ik geloof dat dit de volgende stap is naar groen winkelen: ecotransparantie, CO2 transparantie.

Bekijk het zo: als je tijdens je lunch een broodje koopt, accepteer je niet alleen dat er een gekleurde kaart op het etiket staat die je de calorieën en het vetgehalte laat zien, maar je gebruikt deze informatie waarschijnlijk ook om af te wegen of je het broodje wel of niet koopt (tenzij je kampt met de sleur van maandag, dan koop je het broodje gewoon).

Als je dezelfde gegevens van jouw pc en het stroomverbruik vanuit één punt zou kunnen zien, zelfs op een sticker op het product zelf, zou je dan alsnog voor de meest betaalbare pc kiezen? Of zou je de ecologisch meest verantwoorde pc kiezen? Uit de gegevens blijkt dat steeds meer klanten de keuze zouden willen hebben. Label Insights ontdekte dat bijna driekwart (73%) van de kopers bereid is om meer te betalen voor een product dat volledige transparantie biedt over de fabricage. En uit een studie van de Europese Commissie uit 2018 bleek dat transparantie in productinformatie ervoor zorgde dat consumenten bijna drie keer meer geneigd waren om deel te nemen aan de circulaire economie door duurzamere goederen te kopen.[1]

Een keuze hebben is belangrijker dan ooit. Veel consumenten willen een bijdrage leveren in moeilijke tijden. Daarom laten we onze klanten ook uit bepaalde projecten kiezen, zodat ze zelf kunnen bepalen bij welke projecten ze kunnen compenseren.

We werken samen met milieuagentschap ClimeCo, een van de grootste producenten van vrijwillige koolstofkredieten in de VS onder de Climate Action Reserve, en met de Verenigde Naties om klanten te laten kiezen uit een reeks projecten over de hele wereld. Je kunt je compensatie richten op een windenergieproject in India dat lokale banen creëert, een windenergieproject dat scholen in Guatemala aandrijft of een project dat zonnekokers levert aan plattelandsboeren in China om het gebruik van steenkool te verlagen en de luchtkwaliteit te verbeteren, om slechts een paar te noemen.

De toekomst voor technologie

In 2020 hebben we Lenovo CO2 Offset Services gelanceerd, waarmee zakelijke klanten de CO2-voetafdruk (PCF) van elk in aanmerking komend commercieel Think-apparaat kunnen compenseren.

Tot dusver hebben klanten ervoor gekozen om het equivalent van 26.000 ton kooldioxide-uitstoot te compenseren, wat overeenkomt met 10.400 voertuigen een jaar lang van de weg houden in Europa of 1,7 miljoen kilometer aan vliegreizen elimineren (als een gemiddelde Europese vlucht ongeveer 950 km per vlucht betreft, dan is het equivalent daarvan 1.789 Europese vluchten).

Wat dit project zo interessant maakt, is dat het voor de klant op deze manier eenvoudig is om te compenseren op het moment van aankoop. Als klant kun je direct van start gaan en je pc precies volgens jouw wensen configureren, en/of ervoor kiezen om te compenseren. Je kunt simpelweg kiezen uit de beschikbare opties. Bovendien kun je zelfs met terugwerkende kracht oudere aankopen compenseren waar we PCF-gegevens van beschikbaar hebben (veel ThinkPad-modellen van de afgelopen drie jaar) .

Terwijl ik dit typ op een van onze eigen laptops, zie ik de Carbon Offset-sticker naast het toetsenbord. Deze fysieke, zichtbare zegel is het bewijs dat er voor ons allemaal een duurzamere manier is om te winkelen, en een die na verloop van tijd net zo onmisbaar en zichtbaar zal worden als de sticker die laat zien welke processor erin zit of welk besturingssysteem is geïnstalleerd.

Visualiseer deze nieuwe werkelijkheid: over een paar jaar zullen het niet alleen IT-producten zijn met duidelijke CO2-compensatie-informatie op de doos. Het zal mede voor al het andere in jouw winkelmandje het geval zijn, net als de elektrische auto waarin je al je nieuwe producten naar huis rijdt.

“Klimaatactie is urgenter dan ooit. Het bewustzijn van de consumenten over het probleem is ongekend hoog en toonaangevende bedrijven hebben zich hierop voorbereid en erop gereageerd'', zegt Niclas Svenningsen, Manager Global Climate Action bij UN Climate Change over het initiatief.

[1] https://www.globaldata.com/71-of-european-consumers-see-the-importance-of-living-an-ethical-or-sustainable-lifestyle/
[2] https://digital.gfk.com/understanding-todays-green-consumer
[3] https://blog.globalwebindex.com/chart-of-the-week/green-consumerism/
[4] https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumers/sustainable-consumption_en

Auteur: Stefan Brechling Larsen, EMEA Business Development Manager bij Lenovo

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Lenovo

Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) is een Fortune Global 500-onderneming met een waarde van US $ 50 miljard, 63.000 medewerkers en actief in 180 markten over de hele wereld. Gericht op een gedurfde visie om slimmere technologie voor iedereen te leveren, ontwikkelen we wereldveranderende technologieën die een meer inclusieve, betrouwbare en duurzame digitale samenleving creëren. Door het ontwerpen, bouwen en bouwen van 's werelds meest complete portfolio van slimme apparaten en infrastructuur, leiden we ook een intelligente transformatie - om betere ervaringen en kansen te creëren voor miljoenen klanten over de hele wereld.
LENOVO, THINKPAD, YOGA and VANTAGE are trademarks of Lenovo. Intel, Intel Core, Intel Evo and Thunderbolt are trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries in the U.S. and/or other countries. DOLBY, DOLBY VISION, DOLBY ATMOS and DOLBY VOICE are registered trademarks of Dolby Laboratories, Inc. WINDOWS and WINDOWS HELLO are trademarks of Microsoft Corporation. Wi-Fi is a trademark of Wi-Fi Alliance. All other trademarks are the property of their respective owners.
Meer over Lenovo

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
Voor onze dienstverlening geldt dat vermelde prijzen altijd excl. BTW zijn en dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Beeldmateriaal is eigendom van hun respectievelijke eigenaren
en wordt gebruikt op een 'fair use' basis met bronvermelding.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.