Bijna tweederde van kleine Europese ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst

Visa ondersteunt de lokale ondernemer bij digitalisering: ‘Lokaal maakt het verschil’

| Visa | 3 min | 01 maart 2021 11:23
Afbeelding: Kaaswinkel Deli K’s | Copyright: Visa
In het kader van het economisch herstel van de COVID-19-pandemie zet Visa grote stappen in de richting van zijn doelstelling om 8 miljoen kleine en middelgrote bedrijven in Europa – en 50 miljoen wereldwijd – te helpen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Meer dan 100 partners in heel Europa hebben zich aangesloten bij het initiatief 'Where You Shop Matters' om eigenaren van kleine bedrijven te helpen digitale capaciteiten op te bouwen en hun diensten te blijven verlenen. Sinds de lancering van het programma in de zomer van 2020 hebben meer dan 2 miljoen kleine bedrijven in heel Europa steun ontvangen.

Flexibele ondernemersgeest ondanks zorgen

De coronapandemie heeft een verwoestend effect op veel kleine en middelgrote bedrijven in Europa: 65 procent van de kleine ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf. 20 procent van de mkb’ers, zoals winkeliers en horecaondernemers, is zelfs ongerust over het voortbestaan van hun business. Dit blijkt uit onderzoek van Visa onder meer dan 5.000 mkb’ers in dertien Europese landen, waaronder Nederland1.

Het onderzoek laat zien dat veel Europese ondernemers over een flexibele geest beschikken. Zo heeft bijna een vijfde (18%) de manier waarop zij klanten bedienen aangepast. In veel gevallen is de stap van fysiek naar online gemaakt, wat leidt tot een forse stijging van het aantal online transacties: Visa-data toont aan dat in december 2020 in heel Europa 40 procent meer e-commercetransacties plaatsvonden in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. In Nederland lag dat percentage zelfs op 70 procent.

Lokaal maakt het verschil

De missie van Visa is om de digitalisering van lokale bedrijven – in heel Europa – te ondersteunen. De gevolgen van de coronapandemie waren voor veel kleinere ondernemers voelbaar en verplichtten hen om versneld te digitaliseren – waar mogelijk – om te blijven bestaan. Met de ‘Lokaal maakt het verschil’-campagne zet Visa zich in om retailers in het mkb te inspireren en om hen te helpen om digitaler te worden en beter voorbereid te zijn op de toekomst.

In deze campagne worden lokale ondernemers gesteund om digitaal te gaan met Visa. Creatieve lokale ondernemers worden middels artikelen in de media in de schijnwerpers gezet om te laten zien wat Visa en digitalisering voor hen heeft betekend. Visa helpt zo kleine bedrijven om zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien. Want ook kleine bedrijven moeten meegaan met de tijd. Zo houdt kaaswinkel Deli K’s meer tijd over voor klanten door het accepteren van contactloze betalingen en maakt King Bike Studio zich klaar voor de toekomst door flexibele betalingsmogelijkheden te bieden. En ook al bestaat schoenenwinkel J. van Mourik & Zn Schoenen en Lederwaren al meer dan 100 jaar, klanten kunnen bij hen eenvoudig online bestellen en betalen.

De sleutel tot herstel

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: “Lokale winkels zijn nu belangrijker dan ooit. Om hun belang te benadrukken en steun te betuigen, zetten we in op de ‘Lokaal maakt het verschil’-campagne. Kleine, lokale bedrijven vormen immers de motor van de lokale economie. Het overleven van deze ondernemers zal de sleutel zijn tot het herstel van onze economie en ons uit de huidige crisis helpen."

Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing van Visa in Centraal-Europa: “Kleine ondernemingen spelen een cruciale rol in onze samenleving. Veel van hen blijven werken onder uitdagende omstandigheden, veroorzaakt door COVID-19. Wij zijn er trots op dat meer dan 2 miljoen kleine bedrijven steun hebben ontvangen van onze partnerinitiatieven. We blijven ons inzetten om samen met onze klanten en partners te werken aan een economisch herstel waarbij kleine bedrijven in het hart van onze samenleving blijven staan."

Geniaal lokaal

‘Lokaal maakt het verschil’ is een vervolgcampagne op ‘Geniaal lokaal’. In deze vorige campagne ging Visa medio 2020 op zoek naar creatieve lokale ondernemers. De beste kandidaten werden beloond met een persoonlijke online mediacampagne ter waarde van €2.000,-. Geniaal lokaal-winnaars spelen ook in de vervolgcampagne een rol door hun succesverhaal te delen.

1) Visa European SME Research in partnership with Dynata (January 2021)

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Visa
Visa Inc. (NYSE: V) is wereldleider op het vlak van digitale betalingen. Onze missie is de wereld te verbinden door middel van het meest innovatieve, betrouwbare en veilige betalingsnetwerk, dat de beste kansen biedt aan individuen, bedrijven en economieën. Ons geavanceerde wereldwijde netwerk, VisaNet, biedt veilige en betrouwbare betalingen over de hele wereld en kan meer dan 65.000 transactieberichten per seconde verwerken. Visa’s continue focus op innovatie is een katalysator voor de snelle groei van connected commerce op elk apparaat. Naarmate de wereld verandert van analoog naar digitaal, zet Visa haar merk, producten, mensen, netwerk en schaal in om de toekomst van commercie vorm te geven.
Meer over Visa
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.