Een derde werknemers overweegt nieuwe baan als gevolg van pandemie

Onderzoek Kaspersky onthult hoe werknemers hun toekomst zien

| Kaspersky | 2 min | 03 maart 2021 12:26
Afbeelding: Drijfveren voor een carrière switch | Copyright: Kaspersky
Als gevolg van de COVID-19 pandemie overweegt 35% van de werknemers een nieuwe baan te zoeken in de komende 12 maanden. Dit blijkt uit het onderzoek van Kaspersky ‘Securing the Future of Work’. De twee grootste drijfveren voor een carrière-verandering zijn een hoger salaris (49%) en een goede balans tussen werk en privé (41%).

Ondanks de onzekerheid op de huidige arbeidsmarkt, blijven werknemers ambitieus. Bijna de helft wil het liefst zijn huidige functie behouden (48%), maar tegelijkertijd wil men ook graag hun werkdagen beter in hun persoonlijke leven laten passen. Door de lockdown en het werken op afstand, heeft men daarbij ook de tijd gehad om na te denken over hun carrière, ontwikkeling en het leren van iets nieuws.

Ongeacht voor welke richting er gekozen wordt, de belangrijkste reden voor een nieuwe baan is een beter salaris (49%). Gevolgd door een betere balans tussen werk en privé voor 41% van de respondenten. Door de pandemie wordt het leven thuis met familie meer gewaardeerd, evenals het nastreven van persoonlijk interesses en hobby’s. Werknemers willen deze mogelijkheden in de toekomst behouden.

Na salaris en persoonlijk gemak, geeft 35% van de werknemers aan naar een baan te streven met meer maatschappelijke betekenis en impact. Door de gebeurtenissen in 2020 is het aannemelijk dat werknemers meer zijn gaan nadenken over hun huidige baan, wat belangrijk is op werk en daarbuiten. Hierdoor is men bewuster gaan nadenken waar en hoe men tijd spendeert.

“Door het heroverwegen van behoeften en capaciteiten creëren mensen een nieuwe realiteit op werk. Ongeacht of je van baan wil veranderen of niet: men wil de voordelen van de huidige situatie - thuis werken en een betere balans tussen werk en privé –behouden. Echter, om dit te realiseren moeten werknemers de juiste mentaliteit aannemen, flexibel(er) zijn en slimmer werken. Uiteraard is het hierbij belangrijk dat ze hun werkomgeving goed op orde hebben en verantwoordelijkheid nemen voor de betrouwbaarheid en veiligheid ervan. Uiteindelijk kan dit zelfs een voordeel opleveren voor de werkgever, aldus Sergey Martsynkyan, Head of B2B Product Marketing voor Kaspersky.

Benieuwd hoe ‘het werken van de toekomst’ eruit ziet en welke rol mensen hierin hebben? Speel dan de nieuwe videogame ‘Own Your Future’, gemaakt door Kaspersky. Door spelers mee te nemen in een online werkdag worden zij bewust(er) van hun gewoonten en beslissingen. Hierdoor krijgen werknemers meer grip op hun eigen toekomst.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Kaspersky

Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen.
Meer over Kaspersky

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.

Nog een artikel lezen?


Vorige artikel
Volgende artikel
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.