Plieger transformeert klantcontact met SAP Commerce Cloud

| SAP | 3 min | 09 maart 2021 10:26
Copyright: Plieger
Digitalisering speelt in het contact met zakelijke klanten een steeds grotere rol. Om de zakelijke klant ook online optimaal te kunnen bedienen, lanceerde de Plieger Groep een gloednieuwe app en webshop. Het nieuwe platform is gebaseerd op SAP Commerce Cloud en werd ontworpen en gebouwd samen met digital agency Dept en SAP-specialist Acorel.

Plieger is een groothandel in sanitair, verwarming, installatie, lucht en ventilatie en elektra met meer dan 150.000 artikelen in het assortiment. De klanten zijn vooral installatiebedrijven. Daarnaast is Plieger bij de consument bekend met het eigen Plieger-merk dat het derde sanitairmerk van Nederland is. Consumenten kunnen verspreid door het land terecht bij de twintig showrooms van Plieger waarna een installateur ze helpt met de installatie van de badkamer of keuken.

“Een hecht contact met de klant is bij ons altijd erg belangrijk geweest, en nu alleen maar meer”, zegt Jeroen Heydendael, Manager Marketing & eCommerce bij Plieger. Zo kunnen installateurs voor materialen door het hele land terecht bij meer dan zestig fysieke Plieger Express-locaties. “Wij zijn het magazijn van de installateur. En met onze eigen vrachtwagens en chauffeurs bezorgen we alle producten die voor 21.00 uur de avond ervoor zijn besteld.”

Future-proof webshop

Deze servicegerichtheid verwachten de zakelijke klanten van Plieger ook online. De online ervaring moet aansluiten bij de ervaring die ze als consument met een webshop hebben. Jeroen Heydendael: “Onze oude webshop voldeed echter niet aan de huidige wensen van installateurs en we ondersteunden hen niet optimaal tijdens hun werk en onderweg. Hoewel de oude webshop veel werd gebruikt, konden we hiermee niet de toekomst in.”

Om stappen te maken op het gebied van digitalisering, ging Plieger een digitale strategische samenwerking aan met Dept. De samenwerking resulteerde in een gloednieuwe b2b-app en een webshop voor de twee eigen merken Plieger en ThermoNoord. “De nieuwe webshop en app zijn een grote eerste stap in onze digitale transformatie.”

Optimale gebruikerservaring

De webshop en app zijn gebaseerd op SAP Commerce Cloud en geïmplementeerd in nauwe samenwerking met Acorel. “Dept helpt ons met name erg goed op het gebied van strategie, gebruikerservaring en ontwerp, waarbij Acorel deze zaken vertaalt in de technische SAP Commerce Cloud-oplossing.”

Zo zijn via de webshop met ‘orderhistorie’ herhaalbestellingen nu sneller te plaatsen. Ook de zoekfunctie is sterk verbeterd. Met de offertemodule heeft de installateur zijn administratie sneller op orde. Kosten zijn bovendien eenvoudiger door te berekenen aan de klant. “Een installateur bedient meerdere klanten en heeft dus meerdere projecten tegelijkertijd lopen, maar dan moet hij in de webshop ook kunnen beschikken over meerdere ‘winkelmandjes’. Wij moeten de installateur ontzorgen zodat hij zich kan richten op zijn corebusiness.”

Omdat installateurs meestal niet met een laptop op pad gaan, heeft Plieger ook een app ontwikkeld. “Met de bestel-app hebben ze het magazijn altijd in hun broekzak. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld actuele voorraden checken en snel producten bijbestellen door een barcode te scannen van bijvoorbeeld de producten die ze in hun bus hebben liggen.”

Basis voor de toekomst

“De webshop en app dienen als digitaal fundament voor de toekomst. Na de initiële go-live wordt er doorontwikkeld om nog beter aan te sluiten bij de behoeften van de installateur op ieder touchpoint in de online en offline customer journey. Denk hierbij aan het verbeteren van de zoekfunctie, maar ook aan functies als het gebruiken van de app voor betalingen bij de vestigingen. Onze focus ligt op een persoonlijke klantreis die een combinatie is van online en offline.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over SAP
SAP, de Experience Company, helpt organisaties van iedere omvang en in alle branches optimaal te presteren. Met technologieën voor machine learning, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analytics veranderen onze klanten in intelligente ondernemingen. SAP verschaft mensen en organisaties gedetailleerde businessinzichten en stimuleert samenwerking waardoor ze de concurrentie voor blijven. We vereenvoudigen technologie voor bedrijven, zodat ze hun software kunnen gebruiken zoals ze dat wensen, zonder onderbrekingen. Met onze end-to-end applicatiesuite en diensten versoepelen we de bedrijfsvoering van zeer veel bedrijven en publieke organisaties. Met onze oplossingen kunnen zij zich continu aanpassen, rendabel werken en het verschil blijven maken. Ondersteund door een wereldwijd netwerk van klanten, partners, medewerkers en opinieleiders draagt SAP bij aan een betere wereld en een beter leven.
SAP and other SAP products and services as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP SE in Germany and other countries.
Meer over SAP
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.