5 dingen waar je volgens EVBox Group op moet letten bij het kopen van een laadpaal

Bouwen aan een duurzame toekomst

| EVBox | 3 min | 22 maart 2021 12:19
Copyright: Mike via Pexels
Wij bouwen aan een duurzame toekomst waarin het laden van je elektrische auto net zo gemakkelijk gaat als het laden van een mobiele telefoon. Maar waar moet je rekening mee houden als je een investering wilt doen in de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s? Bij EVBox Group herkennen wij vijf dingen die naar voren komen waar je op moet letten als je laadpalen wilt plaatsen:

1. Betrouwbaarheid

Een van de belangrijkste obstakels die bestuurders van brandstofauto's ervan weerhoudt om over te stappen naar elektrische auto’s is zogeheten ‘range anxiety’. Bestuurders zijn bang dat er onvoldoende laadpalen zijn wanneer ze er een nodig hebben en daardoor niet op hun bestemming geraken. Of ze vrezen dat de laadpaal die ze onderweg vinden niet compatibel is met hun elektrische auto. Daarom is betrouwbaarheid van cruciaal belang. Als bedrijf is het belangrijk om een laadpaal aan te schaffen waarvan je weet dat deze geschikt is voor alle soorten elektrische voertuigen en dat ook de laadpaal voor een lange levensduur goede prestaties zal geven.

2. Het juiste aantal laadpalen

De ideale verhouding is één publieke laadpaal voor elke vier elektrische auto’s. Momenteel zijn er echter niet genoeg laadpalen in Europa voor het groeiende aantal elektrische bestuurders. In 2020 was de verhouding slechts één publieke laadpaal voor 11 elektrische auto’s. In Nederland zitten we wél op de juiste verhouding, maar met het snelgroeiende elektrische wagenpark zal de laadinfrastructuur even hard moeten meegroeien. Een basisregel is dat wanneer je in totaal meer dan 100 parkeerplekken hebt, je ten minste 10 procent van de parkeerplekken elektrificeert. In Europa is het zelfs verplicht om op minimaal 10 procent van de parkeerplekken een laadpunt te hebben.

Daarnaast kunnen deze laadpalen ook een voordeel opleveren voor jouw bedrijf. Naarmate meer mensen overstappen naar elektrisch rijden, worden locaties die voldoende (betrouwbare) laadpalen aanbieden, denk aan plekken waar mensen winkelen, eten en werken, steeds populairder. Zoals bestuurders van brandstofauto’s een route kiezen met een tankstation, zoeken elektrische bestuurders routes en locaties in hun omgeving met laadpalen. Als je een van de eersten in de omgeving bent met voldoende laadpalen, zul je zien dat mensen hun routes aanpassen om jouw laadpalen te gebruiken.

3. De installatie van laadpalen

Waar je de laadpalen wilt plaatsen, hangt af van twee factoren: vermogen en zichtbaarheid. Laadpalen moeten op het elektriciteitsnet aangesloten zijn. Een elektriciteitskabel over een lange afstand tussen laadpaal en de stroombron zal je kosten verhogen. Hoe dichter de laadpaal bij de stroombron staat, hoe beter. Daarnaast moeten je elektrische parkeerplekken ook opvallen, zodat bestuurders ze gemakkelijk herkennen als ze op je locatie aankomen. Zo weten elektrische bestuurders meteen na aankomst dat ze ook de mogelijkheid hebben om op te laden tijdens het parkeren, winkelen, eten of werken.

4. Netwerkflexibiliteit

Kies voor bedrijven die je niet dwingen om gebruik te maken van één netwerkprovider om je laadpalen te laten werken. De interoperabiliteit van het Open Charge Point Protocol (OCPP) biedt gebruikers de mogelijkheid om de juiste hardware- en softwarecombinatie voor hun specifieke behoeften te kiezen. Ook hebben ze hierdoor de flexibiliteit om hun laadnetwerk aan te passen zonder de hardware te vervangen. Als je niet vastzit aan de software van één bedrijf, kun je niet in de problemen komen als de service niet langer aan je wensen voldoet. Je kunt eenvoudig overschakelen naar nieuwe software zonder dat je nieuwe laadpalen hoeft aan te schaffen en te installeren.

5. De lange termijn

Laadpalen staan doorgaans buiten en communiceren de hele dag met mensen en auto's. Om het maximale uit je laadpalen te halen, moet je rekening houden met de robuustheid en levensduur van het merk dat je installeert. Een laadpaal moet bestand zijn tegen alle weersomstandigheden. Het zou tegen een stootje moeten kunnen en veilig verder blijven laden.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over EVBox
EVBox Group is opgericht in 2010 en versnelt sindsdien de adoptie van elektrisch vervoer door het bieden van alles-in-één-laadoplossingen aan bedrijven en particulieren wereldwijd. EVBox Group maakt elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk met een uitgebreid aanbod aan commerciële laadstations en (ultra)snelladers van EVBox tot schaalbare, open source laadbeheersoftware van Everon.

Als dochteronderneming van ENGIE, loopt EVBox Group voorop in onderzoek naar en ontwikkeling van innovatieve laadtechnologieën in meerdere laboratoria en fabrieken door heel Europa en Noord-Amerika. Vanuit kantoren in onder andere Parijs, Chicago en Amsterdam, werkt EVBox Group voortdurend aan een schonere toekomst voor ons vervoer.
Meer over EVBox
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.