Software kiezen voor elektronische voertuigen niet eenvoudig

Technische innovaties volgen elkaar in een rap tempo op

| BlackBerry | 3 min | 23 maart 2021 14:00
Gewaardeerd
Afbeelding: Karma EV Interior | Copyright: BlackBerry
Technische innovaties volgen elkaar in een rap tempo op en zetten zodoende de autowereld op zijn kop. Elektronische voertuigen (EV's) boeken vooruitgang. Daardoor zijn autonomie, connectiviteit en het veilig delen van data de volgende grote stappen voor EV-fabrikanten. Leiders in mobiliteit moeten hun EV-softwareleveranciers daarom zorgvuldig selecteren. Software als uitgangspunt is de beste tactiek.

Traditionele autofabrikanten hebben vaak niet genoeg expertise in huis op het gebied van softwarevaardigheden en vice versa; techbedrijven hebben meer kennis van auto’s nodig. EV-fabrikanten moeten daarom een partner kiezen met diepgaande expertise in autosoftware om hen te helpen bij het oplossen van hun uitdagingen. Om meer inzicht te geven, deelt Grant Courville, VP bij BlackBerry QNX, negen belangrijke punten voor het selecteren van een EV-softwareleverancier.

1. Veiligheid boven alles

Een betrouwbare softwareleverancier is een bedrijf dat de juiste investeringen doet in veiligheidscertificeringen én voldoet aan de industrienormen voor veilige producten.

2. Certificering en competentie

Gecertificeerde software is niets zonder het deskundige en technische personeel erachter. Dit geldt zowel voor nieuwe EV-makers als voor gevestigde autofabrikanten die nieuwe lidarsystemen bouwen en experimenteren met infotainment. Het in-house EV-engineeringpersoneel van de meeste autofabrikanten is veelal niet op de hoogte van bepaalde certificering.

3. Software voor de gehele auto

Elke verbonden auto wordt ondersteund door tientallen afzonderlijke subsystemen die elk aspect regelen: deursloten, ramen, remsystemen, verlichting, motor, airbags en nog veel meer. Eén enkele softwarearchitectuur is essentieel om de software in elke module overkoepelend, of holistisch, te beheren – zowel veiligheidsmodules onder de motorkap als de applicaties op dashboards. EV-software moet daarom aansluiten bij nieuwe EV-architecturen, waardoor eenvoudig onderhoud, updates en aanpassingen mogelijk zijn.

4. Hypervisors en isolatie

Virtualisatie is een andere architectonische verandering in de branche die de kosten verlaagt en elektronica vereenvoudigt. Hypervisors maken dit mogelijk door elk subsysteem te isoleren en verschillende functies apart uit te voeren, zoals instrumentenclusters, infotainment en displays. Het maakt ook updates op afstand voor EV-teams mogelijk en voorkomt catastrofale cyberaanvallen door elk subsysteem gescheiden te houden.

5. Gebouwd voor beveiliging

Als auto's niet verbonden waren, waren er geen zorgen over aanvallers die data zouden stelen of auto's zouden uitschakelen. Dat is niet langer het geval; nieuwe, altijd verbonden EV-architectuur moet goed beveiligd zijn en dit inbouwen in de architectuur. Betrouwbare kennispartners zijn van cruciaal belang voor de algehele naleving én beveiliging.

6. Verbonden met de cloud

Iedereen vertrouwt regelmatig op over-the-air (OTA) software-updates voor hun telefoons en verbonden apparaten. Hierdoor zijn bugfixes en beveiligingspatches mogelijk voor optimaal gebruik. Hetzelfde is nodig voor elektrische voertuigen, waardoor het gebruiksgemak toeneemt en de felbegeerde merkentrouw wordt gerealiseerd.

7. Fusie van sensoren

Sensoren verzamelen continu gegevens van autonome voertuigen en hun omgeving: camera, lidar, gps-locatie, enzovoorts. Sensorfusie voegt deze databronnen vervolgens samen tot één datastroom die de herkennings-, beslissings- en controlemechanismen van de autonome auto aanstuurt. Eenmaal ingevoerd in de cloud, voeden die gegevens ook de algoritmen voor machine learning (ML) waarmee voertuigen voortdurend kunnen verbeteren. Hiervoor moet EV-software met de cloud verbonden zijn.

8. Betrouwbaar zelfrijdend

Het zelfrijdende systeem van een auto gebruikt andere softwaretechnologieën dan normale embedded software voor auto's. ML-algoritmen gebruiken bijvoorbeeld vaak de programmeertaal Python, terwijl machine vision-systemen meestal GPU-programmering nodig hebben. Beide systemen vereisen echter nog steeds real-time prestaties en betrouwbaarheid. De combinatie van deze attributen en technologieën is een cruciale factor bij het kiezen van een leverancier.

9. De verst haalbare afstand

Elektronica voor verbrandingsmotoren (ICE) kan altijd vertrouwen op een draaiende motor om een constante stroomtoevoer te leveren. Dit betekent dat de elektrische componenten van de auto niet erg energiezuinig zijn – en dat was ook niet nodig. Een auto met elektrische batterij maakt energie-efficiëntie een aanzienlijke prioriteit; de elektriciteit moet worden uitgebalanceerd tussen systemen en blijven bewegen. Slecht ontworpen software kan te veel stroom verbruiken en kan ervoor zorgen dat minder actieradius wordt behaald.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (4 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over BlackBerry

BlackBerry (NYSE: BB en TSX: BB) levert betrouwbare beveiligingssoftware en -diensten. Het bedrijf biedt organisaties en overheidsinstellingen de technologie die ze nodig hebben om het Internet of Things te beveiligen. Gevestigd in Waterloo, Ontario, zet het bedrijf zich in voor veiligheid, cybersecurity en dataprivacy. Daarnaast is BlackBerry voorloper op belangrijke gebieden zoals kunstmatige intelligentie, endpointsecurity en -management, encryptie en geïntegreerde systemen.
Meer over BlackBerry

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
Voor onze dienstverlening geldt dat vermelde prijzen altijd excl. BTW zijn en dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Beeldmateriaal is eigendom van hun respectievelijke eigenaren
en wordt gebruikt op een 'fair use' basis met bronvermelding.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.