Slechts één derde van de Nederlanders durft iemand aan te spreken bij overtreding van de coronamaatregelen

Hoop gevestigd op slimme technologieën als hulpmiddel om maatregelen op te volgen

| Axis Communications | 2 min | 25 maart 2021 16:30
Copyright: Axis Communications
Al meer dan een jaar moeten we ons in Nederland houden aan verschillende coronamaatregelen. Van anderhalve meter afstand houden tot aan individueel boodschappen doen. Hoewel het grootste deel van Nederland zich aan de maatregelen houdt, gaat er af en toe nog wel eens wat mis. Toch zijn er maar weinig mensen die iemand durven aan te spreken in een openbare ruimte als hij of zij zich niet aan de maatregelen houdt. Nog geen derde (30%) van de Nederlanders zou dit namelijk doen, blijkt uit recent onderzoek van Axis Communications *.

Slimme technologie als handhaver

Het handhaven van de coronamaatregelen is en blijft een uitdaging. Veel mensen zijn bang voor vervelende situaties met ruzie, irritaties en onbegrip wanneer zij anderen aanspreken op het overtreden van de regels. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (47%) denkt dat slimme technologieën, zoals camera’s en audiotoepassingen, kunnen helpen bij het opvolgen van de COVID-19-maatregelen. Daarnaast geeft de helft van de ondervraagden aan dat ze bij het betreden van een winkel zouden willen zien hoeveel mensen er in de winkel zijn, zodat kan worden bepaald of het veilig is om naar binnen te gaan.

Geen politieagent spelen

Volgens Edwin Beerentemfel, Manager Global Partners & End Customers bij Axis Communications, biedt slimme technologie een uitkomst bij het opvolgen van de maatregelen zonder dat er vervelende situaties ontstaan. “Intelligente beveiligingscamera’s met beeldanalyse kunnen het niet dragen van een mondkapje of het negeren van de afstandsregel signaleren en vervolgens een audiowaarschuwing geven aan de overtreder of handhaving alarmeren. Daarnaast kan hiermee bijvoorbeeld ook de drukte in winkels en andere openbare plekken worden gemeten. Winkeliers of handhavers hebben dankzij crowd monitoring minder het gevoel zelf politieagent te moeten spelen, omdat de technologie het werk doet. Daarnaast draagt het uiteraard bij aan de veiligheid van de medewerkers, maar ook aan die van de consument.”

*) Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders door onderzoeksbureau Multiscope.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Axis Communications
Axis maakt een slimmere en veiligere wereld mogelijk, door netwerkoplossingen te ontwikkelen die inzicht bieden in het verbeteren van de veiligheid en nieuwe manieren van zakendoen. Als technologieleider in netwerkvideo biedt Axis producten en diensten voor videobewaking en beeldanalyse, toegangscontrole en audiosystemen.
Meer over Axis Communications
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.