Waar blijft het Europese masterplan voor laadinfrastructuur?

Zonder slimme, onderling verbonden laadinfrastructuur in de gehele EU is de leiderspositie in gevaar

| EVBox | 6 min | 12 april 2021 15:48
Gewaardeerd
Copyright: EVBox
Europa is de vaandeldrager van de elektrische mobiliteitsrevolutie. Maar, zonder slimme, onderling verbonden laadinfrastructuur in de gehele EU is die leiderspositie in gevaar. Gelukkig bieden de komende National Recovery Plans volgens EVBox Group de perfecte gelegenheid om een pan-Europees actieplan voor het laden van elektrische voertuigen op te stellen en ervoor te zorgen dat Europa deze leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit behoudt. De recente stijging van de verkoop van elektrische voertuigen in Europa was het directe gevolg van de EU-emissienormen voor personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen. Hierdoor positioneert Europa zich nu als de nieuwe voorloper van de mobiliteitsrevolutie. Bovendien heeft de EU, als onderdeel van de Green Deal, de doelstelling geformuleerd om tegen 2050 emissievrij te zijn.

Deze doelen zijn gezamenlijk een belangrijke fundering voor de ontwikkeling van elektrische mobiliteit op het hele Europese continent. Om toonaangevend te blijven, moeten we echter meer doen dan alleen de emissienormen aanscherpen. De volgende stap is dat Europa in de hele laadsector het voortouw neemt.

Huidige Europese plannen laadinfrastructuur

Veel delen van de openbare laadinfrastructuur in Europa zijn nog steeds onderbenut en grotendeels ontoegankelijk. Er zijn momenteel meer dan 250.000 openbaar toegankelijke laadpunten voor elektrische voertuigen in Europa, waarvan slechts 10 procent met een capaciteit van meer dan 22 kW.

Tegelijkertijd is de laadinfrastructuur in Europa ook nog eens ongelijk verdeeld: 75 procent van de bestaande openbare laadpunten bevindt zich in slechts vier EU-lidstaten. Wanneer we specifiek naar de dichtheid kijken, zien we dat Europa's gemiddelde van 13 openbare laadpunten per 100 km2 zeer laag ligt. Ondanks deze cijfers is een Europees stappenplan voor de uitrol van een onderling verbonden en slim laadnetwerk voor elektrische voertuigen nog steeds niet in zicht.

De grootste uitdagingen voor de Europese sector van laadinfrastructuur

Er zijn twee grote uitdagingen waar we in Europa tegenaan lopen:
  • We vergeten soms dat juist de nationale vereisten en toegangsvoorwaarden investeerders ertoe aanzetten de markt voor laadinfrastructuur te betreden of deze te mijden. Deze landelijke voorwaarden zijn verre van eenduidig en verschillen sterk binnen de EU. Dit maakt het dan ook moeilijk om de markt te betreden.
  • In veel lidstaten is er simpelweg geen overzicht, geen langetermijnvisie over wat wordt verwacht of wat er in de komende tien jaar moet worden uitgerold op particuliere, zakelijke en openbare locaties om zo te voldoen aan de behoeften aan laadvoorzieningen. Wat ook een hindernis is voor de investeringen die nodig zijn.
Alle marktspelers in de EU zijn klaar om sneller op te schalen en de nodige infrastructuur te leveren om de elektrificatiedoelstellingen tijdig te halen. Maar, eerst moeten we afstand doen van de huidige mengelmoes aan nationale maatregelen en een geïntegreerde Europese markt tot stand brengen: één markt voor investeringen in laadinfrastructuur, die er momenteel gewoon niet is.

Geen actieplan voor elektrisch laden, geen EU-herstelfondsen

“Terwijl er steeds meer uniforme regels worden vastgesteld, moet Europa op korte termijn ook de herstelplannen aangrijpen om lidstaten ertoe aan te zetten toekomstgerichte plannen voor laadinfrastructuur op te stellen”, geeft Koen Noyens, Director EU policy bij EVBox Group aan. “Het herstelfonds van 672,5 miljard euro dat later dit jaar wordt toegewezen, biedt een ongekende kans om de essentiële en onvermijdelijke investeringskloof in infrastructuur te dichten, wat de Europese economie op haar beurt de komende decennia zal stimuleren.”

Dergelijke plannen die de juiste omstandigheden creëren voor marktgroei en aanzetten tot particuliere investeringen, zullen niet alleen zorgen voor meer vertrouwen bij investeerders en consumenten, maar geven ook richting aan de uitrol van laadinfrastructuur, netwerkuitbreidingen en slimme netwerktechnologieën ter ondersteuning van een variabeler, hernieuwbaar energienetwerk. Alle lidstaten moeten daarom voor deze herstelplannen hun huiswerk hebben gedaan met betrekking tot laadinfrastructuur.

“De komende maanden is het aan Europa om te schitteren: om een groene en digitale renaissance in te luiden, met name in de transport- en energiesector”, aldus Noyens. “Met de juiste regelgeving en concrete actieplannen houdt Europa het heft in eigen handen.”
De recente stijging van de verkoop van elektrische voertuigen in Europa was het directe gevolg van de EU-emissienormen voor personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen. Hierdoor positioneert Europa zich nu als de nieuwe voorloper van de mobiliteitsrevolutie. Bovendien heeft de EU, als onderdeel van de Green Deal, de doelstelling geformuleerd om tegen 2050 emissievrij te zijn.

Deze doelen zijn gezamenlijk een belangrijke fundering voor de ontwikkeling van elektrische mobiliteit op het hele Europese continent. Om toonaangevend te blijven, moeten we echter meer doen dan alleen de emissienormen aanscherpen. De volgende stap is dat Europa in de hele laadsector het voortouw neemt.

Huidige Europese plannen laadinfrastructuur

Veel delen van de openbare laadinfrastructuur in Europa zijn nog steeds onderbenut en grotendeels ontoegankelijk. Er zijn momenteel meer dan 250.000 openbaar toegankelijke laadpunten voor elektrische voertuigen in Europa, waarvan slechts 10 procent met een capaciteit van meer dan 22 kW.

Tegelijkertijd is de laadinfrastructuur in Europa ook nog eens ongelijk verdeeld: 75 procent van de bestaande openbare laadpunten bevindt zich in slechts vier EU-lidstaten. Wanneer we specifiek naar de dichtheid kijken, zien we dat Europa's gemiddelde van 13 openbare laadpunten per 100 km2 zeer laag ligt. Ondanks deze cijfers is een Europees stappenplan voor de uitrol van een onderling verbonden en slim laadnetwerk voor elektrische voertuigen nog steeds niet in zicht.

De grootste uitdagingen voor de Europese sector van laadinfrastructuur

Er zijn twee grote uitdagingen waar we in Europa tegenaan lopen:
  • We vergeten soms dat juist de nationale vereisten en toegangsvoorwaarden investeerders ertoe aanzetten de markt voor laadinfrastructuur te betreden of deze te mijden. Deze landelijke voorwaarden zijn verre van eenduidig en verschillen sterk binnen de EU. Dit maakt het dan ook moeilijk om de markt te betreden.
  • In veel lidstaten is er simpelweg geen overzicht, geen langetermijnvisie over wat wordt verwacht of wat er in de komende tien jaar moet worden uitgerold op particuliere, zakelijke en openbare locaties om zo te voldoen aan de behoeften aan laadvoorzieningen. Wat ook een hindernis is voor de investeringen die nodig zijn.
Alle marktspelers in de EU zijn klaar om sneller op te schalen en de nodige infrastructuur te leveren om de elektrificatiedoelstellingen tijdig te halen. Maar, eerst moeten we afstand doen van de huidige mengelmoes aan nationale maatregelen en een geïntegreerde Europese markt tot stand brengen: één markt voor investeringen in laadinfrastructuur, die er momenteel gewoon niet is.

Geen actieplan voor elektrisch laden, geen EU-herstelfondsen

“Terwijl er steeds meer uniforme regels worden vastgesteld, moet Europa op korte termijn ook de herstelplannen aangrijpen om lidstaten ertoe aan te zetten toekomstgerichte plannen voor laadinfrastructuur op te stellen”, geeft Koen Noyens, Director EU policy bij EVBox Group aan. “Het herstelfonds van 672,5 miljard euro dat later dit jaar wordt toegewezen, biedt een ongekende kans om de essentiële en onvermijdelijke investeringskloof in infrastructuur te dichten, wat de Europese economie op haar beurt de komende decennia zal stimuleren.”

Dergelijke plannen die de juiste omstandigheden creëren voor marktgroei en aanzetten tot particuliere investeringen, zullen niet alleen zorgen voor meer vertrouwen bij investeerders en consumenten, maar geven ook richting aan de uitrol van laadinfrastructuur, netwerkuitbreidingen en slimme netwerktechnologieën ter ondersteuning van een variabeler, hernieuwbaar energienetwerk. Alle lidstaten moeten daarom voor deze herstelplannen hun huiswerk hebben gedaan met betrekking tot laadinfrastructuur.

“De komende maanden is het aan Europa om te schitteren: om een groene en digitale renaissance in te luiden, met name in de transport- en energiesector”, aldus Noyens. “Met de juiste regelgeving en concrete actieplannen houdt Europa het heft in eigen handen.”

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over EVBox

EVBox Group is opgericht in 2010 en versnelt sindsdien de adoptie van elektrisch vervoer door het bieden van alles-in-één-laadoplossingen aan bedrijven en particulieren wereldwijd. EVBox Group maakt elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk met een uitgebreid aanbod aan commerciële laadstations en (ultra)snelladers van EVBox tot schaalbare, open source laadbeheersoftware van Everon.

Als dochteronderneming van ENGIE, loopt EVBox Group voorop in onderzoek naar en ontwikkeling van innovatieve laadtechnologieën in meerdere laboratoria en fabrieken door heel Europa en Noord-Amerika. Vanuit kantoren in onder andere Parijs, Chicago en Amsterdam, werkt EVBox Group voortdurend aan een schonere toekomst voor ons vervoer.
Meer over EVBox

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
Voor onze dienstverlening geldt dat vermelde prijzen altijd excl. BTW zijn en dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Beeldmateriaal is eigendom van hun respectievelijke eigenaren
en wordt gebruikt op een 'fair use' basis met bronvermelding.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.