Headless commerce mogelijk maken in retail

De langverwachte realisatie van een omnichannel-klantervaring

| AWS | 3 min | 14 april 2021 10:38
Exclusief
Copyright: Blake Wisz op Unsplash
Voor retailers die hun verkoopsystemen willen moderniseren, zijn er vele technologieën mogelijk. Degenen die al zijn overgestapt naar een moderne technologische infrastructuur, ervaren de voordelen van minder onderhoud, meer zakelijke flexibiliteit en betere klantervaringen. CIO's kunnen ervoor kiezen om bestaande systemen te herstructureren en functionele gebieden langzaam te migreren, of ze kunnen snel overschakelen naar een moderne oplossing met een externe leverancier en daarop voortbouwen. Ongeacht de route is het belangrijk om de onderliggende technologieën te begrijpen en hoe deze helpen om betere bedrijfsresultaten te behalen.

De term 'headless commerce' wordt nogal wat rondgegooid en wordt het vaakst gebruikt in de context van e-commerce. De ontwerppatronen die het bevat, bestaan echter al tientallen jaren en zijn van toepassing op veel oplossingsgebieden. Het concept is om een reeks zakelijke services zonder gebruikersinterface (UI) te maken en deze vervolgens samen te stellen om een doel te bereiken met een aangepaste gebruikersinterface die is afgestemd op de interactie. Als we dit toepassen op verkoopsystemen, hebben we een reeks herbruikbare services die kunnen worden gebruikt door een kassasysteem in de winkel, mobiele app of webwinkel. Elk heeft zijn eigen geoptimaliseerde gebruikersinterface, allemaal met een gemeenschappelijke backend. Dit wordt vaak 'composable commerce' genoemd en het is de langverwachte realisatie van een omnichannel-klantervaring.

Het doel

Het doel van elke retailer is om de best mogelijke winkelervaring te bieden. Dat betekent dat obstakels tijdens de customer journey worden verminderd door kanalen samen te voegen, zodat klanten naadloos tussen kanalen kunnen schakelen. Het verlagen van de kosten, zodat besparingen kunnen worden doorgegeven aan het winkelend publiek, is een bonus. Dit was de belofte van 'omnichannel'. In werkelijkheid deden retailers hun best om bestaande legacy-oplossingen te integreren om een omnichannel-ervaring te bereiken, maar ze behaalden beperkte resultaten. Retailers die de ‘composable commerce’-strategie overwegen (en dat zouden alle retailers moeten doen!), moeten deze vier onderliggende technologieën begrijpen.

Cloud-native

Zalora, een online fashion-, lifestyle- en beautymerk, ontdekte dat cloud computing de sleutel is om kosten te verlagen en tegelijkertijd de schaalbaarheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid te vergroten. Elke moderne oplossing moet cloud-native zijn, hoewel sommige oplossingen worden aangevuld met edge computing om bepaalde use-cases aan te pakken. Omdat de computerbehoeften van winkeliers fluctueren afhankelijk van verkoop, promoties en vakanties, is de cloud een perfect platform om op te schalen om aan veranderende behoeften te voldoen.

Microservices

Microservices zijn op zichzelf staande capsules van bedrijfsfunctionaliteit die met behulp van algemeen beschikbare protocollen via een netwerk kunnen worden opgeroepen. Omdat ze duidelijk gescheiden zijn van de gebruikersinterface, kunnen ze via verschillende kanalen worden hergebruikt. Het is volkomen logisch dat functionaliteit voor het aannemen van betalingen, het berekenen van belastingen en het toepassen van loyaliteitsvoordelen microservices zijn die zowel door een kassasysteem als door een webwinkel worden gebruikt. Deze efficiëntie verlaagt de onderhoudskosten en zorgt ook voor een consistente klantervaring. Het grootste voordeel van microservices vanuit technologisch oogpunt is echter dat ontwikkelaars ze kunnen wijzigen, testen en implementeren zonder de rest van de oplossing te beïnvloeden.

Dataopslag

Het traditionele IT-landschap van retailers is bezaaid met relationele databases die rigide relaties afdwingen en beperkte schaalbaarheid bieden. Moderne data-opslagoplossingen bieden echter vrijwel onbeperkte opslag en prestaties en zijn, indien van toepassing, schemaloos. Nike kon bijvoorbeeld het databasebeheer vereenvoudigen door over te stappen op Amazon DynamoDB. Een modern cloud-native verkoopplatform biedt retailers zeer schaalbare data-opslagoplossingen tegen lagere kosten.

Serverloos computing

Omdat serverloos computing niet geschikt is voor elk type service, betekent dit dat de retailer geen server hoeft te beheren en alleen betaalt wanneer de service wordt uitgevoerd. De functionaliteit wordt in dit model pas op een server geïmplementeerd als hier beroep op wordt gedaan, waarna de server het verzoek verwerkt en vervolgens wordt afgesloten.

Samen creëren deze technologieën het meest geavanceerde platform voor composable commerce, zodat retailers eindelijk de belofte van een omnichannel-gebruikerservaring kunnen waarmaken.
Auteur: David Dorf, Worldwide Retail Specialist bij AWS

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over AWS

Amazon Web Services (AWS) levert een cloudplatform en biedt wereldwijd services vanuit haar datacenters van infrastructuurtechnologieën zoals computing, opslag en databases - tot opkomende technologieën, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie, data-lakes en analyses, en Internet Of Things. Dit maakt het sneller, eenvoudiger en goedkoper om uw bestaande applicaties naar de cloud te verplaatsen en bijna alles te bouwen wat u zich kunt voorstellen.
Meer over AWS

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
Voor onze dienstverlening geldt dat vermelde prijzen altijd excl. BTW zijn en dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Beeldmateriaal is eigendom van hun respectievelijke eigenaren
en wordt gebruikt op een 'fair use' basis met bronvermelding.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.