Terugkeer naar kantoor: Donderdag wordt de nieuwe maandag

Eerste ervaringen van het ‘nieuwe werken’ op kantoor en verdere aanpak voor heropenen kantoren

| Salesforce | 3 min | 15 april 2021 8:41
Copyright: Salesforce
Nu de vaccinatieprogramma’s wereldwijd steeds meer op gang komen en bedrijven en werknemers langzaam concreter gaan nadenken over hoe een werkweek eruit ziet in een wereld na de pandemie, kondigt Salesforce de verdere plannen aan voor de terugkeer naar kantoor. In mei heropent Salesforce een aantal kantoren in Amerika; het hoofdkantoor in San Francisco en de kantoren in Palo Alto en Irvine, Californië. Momenteel zijn er wereldwijd al 22 kantoren geopend en de eerste ervaringen geven interessante inzichten in hoe het ‘nieuwe werken’ eruit gaat zien. Opvallend is bijvoorbeeld dat donderdag de nieuwe maandag lijkt te worden – donderdag is nu bij uitstek de dag waarop de meeste medewerkers vanaf kantoor willen werken.

Bij de heropeningsstrategie staan vertrouwen en transparantie centraal; niets is belangrijker dan het vertrouwen van medewerkers, klanten en partners. Salesforce hanteert een op wetenschap gebaseerde, gefaseerde aanpak om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden zich veilig en goed ondersteund voelen op de kantoren:
  • Fase 1: Vrijwillige terugkeer gevaccineerde groepen in geselecteerde kantoren in Amerika, te beginnen met de Salesforce Tower San Francisco, Palo Alto en Irvine.
  • Fase 2: Bij gefaseerde heropening zullen kantoren geleidelijk heropenen van 20% tot 75% capaciteit, afhankelijk van de COVID-gegevens en lokale richtlijnen. In deze fase verwelkomt Salesforce zowel gevaccineerde als niet-gevaccineerde medewerkers.
  • Fase 3: Een volledige heropening van een kantoor met een capaciteit tot 100%. Vaccinaties worden nog steeds aangemoedigd en testen zullen waar mogelijk beschikbaar zijn.
Bij de heropeningsstrategie maakt Salesforce gebruik van de ervaringen van de eerste geopende kantoren in met name Azië-Pacific. Zo blijkt hieruit dat kantoren vooral gebruikt worden om samen te werken en verbinding te hebben met collega’s. Op woensdag en donderdag wordt 80% van de samenwerkingsruimtes gebruikt, blijkt uit de eerste ervaringen. Met name donderdag lijkt daarmee maandag te vervangen als de dag waarop de meeste mensen op kantoor willen werken. Intern onderzoek laat ook zien dat meer flexibiliteit in het indelen van tijd en het mogelijk maken om te werken vanaf verschillende locaties leidt tot 16% meer productiviteit van het individu en 13% van het team. Kantoren worden door deze nieuwe manier van werken vooral een plek om met elkaar samen te werken en elkaar te ontmoeten. 64% van de samenwerkingsruimtes wordt gebruikt in de geopende kantoren terwijl eerder maar 24% van de bureaus werd benut.

“We zijn blij dat we langzaamaan weer vooruit kunnen gaan kijken en concreet kunnen plannen hoe werken en naar kantoor gaan eruit zien na de pandemie”, aldus Angelique de Vries, CEO Northern Europe bij Salesforce. “Vooral het heropenen van de Salesforce Tower, ons hoofdkantoor in San Francisco, wordt echt een mijlpaal. Wat ons heeft geïnspireerd is, naast de eerste ervaringen van andere geopende kantoren, dat nu 72% van onze mensen aangeeft weer naar kantoor te willen, terwijl dit in juni vorig jaar nog maar 32% was. Het samenwerken en een fysieke plaats om elkaar te ontmoeten wordt gemist; zeker door de Gen-Z generatie die twee keer zo vaak volledig vanaf kantoor wil werken dan de zogenaamde babyboomers en Gen-X generatie. Met Work.com hebben we alles in gereedheid gebracht om onze medewerkers te helpen bij een gezonde en veilige terugkeer naar kantoor op het moment dat de situatie in het betreffende land daar klaar voor is.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Tags

Salesforce

Over Salesforce

Salesforce is wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Opgericht in 1999, stelt Salesforce bedrijven van elke omvang en branche in staat om te profiteren van krachtige technologieën - cloud, mobiel, sociaal, internet van dingen, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain - om een 360 graden beeld van hun klanten te creëren.
Meer over Salesforce

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.