Retailers zijn flexibel: verdere ontwikkeling door digitalisering tijdens COVID-19

Digitale aanpak is ook na corona een blijvertje

| Visa | 3 min | 26 april 2021 11:22
Copyright: Visa
Op veel kleine en middelgrote bedrijven heeft de coronapandemie een verwoestend effect. De afgelopen – en komende – periode stond voor veel ondernemers dan ook in het teken van creativiteit, flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Gelukkig beschikken velen over een flexibele ondernemersgeest en blijven zij hoopvol ondanks onvoorziene zakelijke uitdagingen. Bijna de helft (45%)* van de Nederlandse retailers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) geeft namelijk aan voldoende voorbereid te zijn op deze nieuwe digitale manier van werken, blijkt uit het Visa mkb-retailers 2021 onderzoek** van betalingstechnologiebedrijf Visa.

Meer online betaalmogelijkheden

Het is geen verrassing dat – door de komst van corona – bedrijven in elke sector moesten aanpassen om te kunnen voldoen aan de vereiste maatregelen en de veranderende behoeften van de klant. Digitaliseren was niet langer een keuze, maar een noodzaak. Ruim vier op de tien retailers (43%) deed de afgelopen twaalf maanden digitale aanpassingen, zoals het verbreden van het aanbod van online betaalmogelijkheden, het uitbreiden van de bestaande webshop of zelfs het openen van een nieuwe webshop naast de fysieke winkel. Daarnaast geven drie op de tien retailers aan de digitalisering van zijn bedrijf te hebben moeten versnellen vanwege COVID-19.

Aanpassingen zijn niet tijdelijk

De verplichte aanpassingen naar een (nog) meer digitale aanpak kwamen echter niet als een donderslag bij heldere hemel. Veel ondernemers waren, voor zover mogelijk, enigszins voorbereid op wat hen stond te wachten. De helft van de retailers in het mkb (51%) had namelijk geen moeite met de groeiende digitale aanpak die zij moesten hanteren.

Een deel van de retailers was dus al voorbereid op snelle en onverwachte veranderingen. En ook al werden sommigen gedwongen om binnen een beperkte tijd de strategie volledig om te gooien naar een online benadering, was dit voor velen tevens een gewenste keuze. Al snel bleek dat deze digitale aanpassingen niet tijdelijk waren, maar een investering in de toekomst. Ruim de helft van de mkb-retailers (55%) ziet de ondernomen acties op het gebied van digitalisering in de afgelopen twaalf maanden als iets dat zal worden voortgezet.

Sterk staaltje aanpassingsvermogen

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: “Hoewel veel retailers investeren in een meer online aanpak, zijn er toch ook ondernemers in het mkb die aangeven het roer niet helemaal om te hebben hoeven gooien. Hieruit blijkt maar weer hoe ver we in Nederland zijn op het gebied van technologie. Natuurlijk probeert een deel van de ondernemers nu vooral te overleven en was er door de onverwachte veranderingen geen tijd of geld om te investeren in online services, maar dit soort alternatieve opties bieden kan je business juist verder helpen. De weg naar digitalisering lijkt misschien ingewikkeld en de pandemie kan voor extra druk zorgen. Tegelijkertijd kan een kleine aanpassing, zoals een uitbreiding in je bestaande webshop, al het verschil maken. De situatie waar we in zitten laat zien dat ondernemers in Nederland over een sterk staaltje aanpassingsvermogen beschikken. Dat geeft hoop en vertrouwen voor de toekomst.”

*) Alle %-cijfers en resultaten in dit artikel verwijzen naar het Visa mkb-retailers 2021 onderzoek**.
**) Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder ruim 200 mkb-retailers met verantwoordelijkheid op het gebied van betalen. Het veldwerk voor dit onderzoek vond plaats van 1 maart 2021 t/m 5 maart 2021.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Visa

Visa Inc. (NYSE: V) is wereldleider op het vlak van digitale betalingen. Onze missie is de wereld te verbinden door middel van het meest innovatieve, betrouwbare en veilige betalingsnetwerk, dat de beste kansen biedt aan individuen, bedrijven en economieën. Ons geavanceerde wereldwijde netwerk, VisaNet, biedt veilige en betrouwbare betalingen over de hele wereld en kan meer dan 65.000 transactieberichten per seconde verwerken. Visa’s continue focus op innovatie is een katalysator voor de snelle groei van connected commerce op elk apparaat. Naarmate de wereld verandert van analoog naar digitaal, zet Visa haar merk, producten, mensen, netwerk en schaal in om de toekomst van commercie vorm te geven.
Meer over Visa

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.