Intelligente AI-gedreven chatbot helpt slachtoffers identiteitsfraude

Organisaties steeds meer behoefte aan real-time en persoonlijke online diensten

| SAS | 3 min | 18 mei 2021 17:11
Afbeelding: SAS® Viya®, een AI, analytics en data management platform | Copyright: SAS
Doordat er steeds meer behoefte is aan real-time en persoonlijke online diensten, wenden organisaties zich tot virtuele assistenten en chatbots. Een nieuwe manier om op elk gewenst moment met consumenten in contact te komen. SAS, de wereldwijde leider op het gebied van analytics, is een samenwerking aangegaan met het Identity Theft Resource Center (ITRC) om een op maat gemaakte virtuele assistent te ontwikkelen om slachtoffers van fraude te helpen. De virtuele assistent maakt gebruik van de technologie van SAS® Viya®.

Door de pandemie aangewakkerde identiteitsfraude vraagt om betere aanpak

"Tijdens de pandemie zagen we recordhoogten van fraude en identiteitsdiefstal, die plotseling overal tegelijk toesloeg," zei CEO Eva Velasquez van ITRC. "Vorig jaar hebben we alleen al via ons contactcentrum meer dan 11.000 mensen geholpen, en onze website heeft 1,1 miljoen unieke bezoekers gehad. Een verbazingwekkend aantal mensen dat hulp zoekt - en dat vergt een enorme inzet van ons personeel.”

"Het idee is niet om onze eigen adviseurs te vervangen, maar om ze te ondersteunen en te faciliteren en zo de ervaring van slachtoffers te verbeteren. Hoe kunnen we meer mensen direct in real-time van dienst zijn? En hoe kunnen we sneller de informatie leveren die ze nodig hebben en hen verder op weg helpen?"

Het antwoord hierop is ViViAN (Virtual Victim Assistance Network), de nieuwe chatbot van de ITRC - ofwel virtuele assistent voor identiteitsfraude die werd ontwikkeld op basis van SAS Conversation Designer-technologie.

Conversationele AI creëert menselijke interacties

Chatbots maken het mogelijk dat mensen met machines communiceren met behulp van natuurlijke taalverwerking (Natural Language Processing (NLP)) en onmiddellijk een menselijk, intelligent antwoord krijgen dat op de gebruiker is afgestemd. Dankzij taalkundige regels, machine learning en deep learning kunnen chatbots complexiteiten in taal interpreteren en de gesprekken tussen mens en machine verbeteren.
Deze conversational AI - of chatbot - mogelijkheden worden gerealiseerd door middel van SAS Conversation Designer op het krachtige, cloud-native SAS Viya platform. De software biedt de mogelijkheid om menselijke conversaties te ontwikkelen en configureren en de inzichten uit data te benutten voor betere zakelijke beslissingen.

Natural language generation is de technologie achter de ontwikkeling van de chatbot. Het combineert drie specifieke mogelijkheden om interactieve chatbots zoals ViViAN te creëren die menselijke taal kunnen begrijpen en ermee kunnen communiceren:
  1. Taalbegrip om te helpen ontcijferen wat een gebruiker typt.
  2. Conversatie flow om te definiëren wat er met die kennis wordt gedaan.
  3. Natuurlijke taalgeneratie om een passend antwoord te geven.
“Vooruitgang in Conversational AI, chatbots en digitale assistenten heeft voor allerlei toepassingen gezorgd in sectoren zoals financiën, retail en gezondheidszorg. Chatbots die door SAS worden aangedreven, communiceren met het SAS Viya-ecosysteem en maken rapportage en visualisatie, analytics en AI via een no-code, conversatie-interface voor iedereen toegankelijk”, zegt Saurabh Gupta, Senior Director of Data & Analytics bij SAS.

Fraudeslachtoffers in nood helpen

ViViAN is geprogrammeerd om empathisch te reageren op een aantal scenario's die het meest voorkomen. Klanten beginnen met het invoeren van hun probleem, zoals bijvoorbeeld:
  • Iemand heeft een credit card aangevraagd op mijn naam.
  • Ik ben mijn portemonnee kwijt [rijbewijs, telefoon, creditcard].
  • Ik heb gereageerd op een phishing e-mail.
  • Ik was niet in staat om mijn belastingaangifte in te dienen.
  • Iemand heeft op mijn naam een werkloosheidsverzekering aangevraagd.
Via een reeks vragen en aanwijzingen leidt ViViAN de gebruiker door elke stap naar een oplossing. Sommigen zullen alles vinden wat ze nodig hebben via één enkele online interactie. Voor anderen is ViViAN slechts een startpunt.

"Sommige mensen zullen de expertise van professionele medewerkers nodig hebben. Omdat we veel ervaring hebben met slachtoffers van fraude, weten we dat het vaak al een hele opluchting is om informatie te krijgen waarop je kunt reageren, terwijl je wacht op een gesprek met een medewerker", zegt Velasquez. "ViViAN kan die eerste stappen bieden, later worden aangevuld door een medewerker die je helpt met het herstellen van je digitale identiteit."

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over SAS
SAS is een betrouwbare leverancier van analytische oplossingen voor organisaties die onmiddellijke waarde uit hun gegevens willen halen. Een uitgebreide reeks van analyseoplossingen en brede branchekennis zorgen ervoor dat onze klanten terugkomen en zich zelfverzekerd voelen. Met SAS® kunt u inzichten uit uw gegevens ontdekken en alles begrijpen. Bepaal wat werkt en los op wat niet werkt. Neem intelligentere beslissingen en stimuleer relevante verandering.
Meer over SAS
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.