Bedrijven geven voorkeur aan strategie voor composable ERP nu pandemie cloudmigratie versnelt

Wereldwijd ERP rapport van Boomi laat zien hoe bedrijven door modernisatie van legacy applicaties groei bereiken

| Boomi | 4 min | 18 mei 2021 17:18
Copyright: Boomi
Boomi™, onderdeel van Dell Technologies™ en toonaangevend leverancier van cloudgebaseerde integration-Platform-as-a-Service-diensten (iPaaS), presenteert vandaag de resultaten van een nieuw wereldwijd onderzoek naar ERP-systemen. Het onderzoek laat onder meer zien dat negen van de tien bedrijven over de hele wereld (94%) zich richt op een strategie voor composable Enterprise Resource Planning (ERP) om de beperkingen van legacy applicaties te overwinnen en zo de bedrijfsvoering te moderniseren en de concurrent voor te blijven. Ook in Nederland (90%) en België (96%) staat die strategie hoog op de agenda.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Coleman Parks onder 1675 CTO’s en enterprise IT-architecten over de hele wereld. Uit de resultaten blijkt dat bedrijven zich er heel bewust van zijn dat hun legacy ERP-systemen, die toch de basis van de organisatie vormen, de moderne bedrijfsvoering niet kunnen bijhouden. Dat verklaart waarom bedrijven de stap naar een moderne, composable ERP-strategie wagen: zo krijgen ze een flexibel platform tot hun beschikking dat de kloof tussen legacy en moderne applicaties overbrugt en tegemoet komt aan de hoge eisen van een snelle, competitieve markt.

Hoewel zo’n composable ERP flexibiliteit aan de organisatie toevoegt, blijft het een uitdaging om verschillende applicaties zo te integreren dat er bedrijfsbreed samengewerkt kan worden en data voor de hele organisatie beschikbaar is. Traditionele integratie-oplossingen vragen vaak om specifieke, dure en arbeidsintensieve code processen, dus het optimaliseren en automatiseren van IT heeft een hoge prioriteit. Dat blijkt ook uit het onderzoek: 74% van de Nederlandse ondervraagden geeft aan te investeren in de standaardisatie en consolidatie van applicaties, vergeleken met 76% in België. In Nederland ligt daarbij ook een belangrijke focus op de migratie van de IT-infrastructuur naar de cloud: 80% van de ondervraagden is daarmee bezig. In België ligt de focus volgens 80% van de ondervraagden meer op de consolidatie van legacy en moderne IT-architectuur.

“Enterprises hebben gemiddeld zo’n 850 applicaties in gebruik, waarvan maar 30% met elkaar verbonden is. Het verenigen van een digitaal ecosysteem dat steeds verder fragmenteert is dé uitdaging van het moment: bedrijven willen een naadloze, geïntegreerde ervaring bieden die voldoet aan de verwachtingen van zowel klanten, medewerkers als partners,” zegt Chris McNabb, CEO van Boomi. “Bedrijven die deze uitdaging overwinnen door gebruik te maken van snelle, slimme integraties en workflow-automatisering staan vooraan nu we de coronapandemie langzaam te boven komen.”

Eén van ‘s werelds toonaangevende analisten, Gartner, geeft aan dat een focus op integratie onmisbaar is. “ERP-vendoren moeten integratieplatformen in hun aanbod opnemen of samenwerkingen aangaan om tegemoet te kunnen komen aan de klantvraag naar integratiemogelijkheden,” schetst een Gartner-rapport *. “ERP-afnemers willen hun gebruikers de mogelijkheden geven applicaties te integreren en data te delen. Ze willen die mogelijkheden uitbouwen door verschillende vendoren, cloud-systemen en diensten samen te voegen.”

Uit het onderzoek door Boomi blijkt dat bedrijven de potentie van composable ERP op waarde schatten maar het moeilijk vinden om een integratiestrategie te implementeren. Zo geeft wereldwijd 51% van de respondenten aan zich te richten op integratietechnologie om daarmee de beste gebruikerservaring te kunnen bieden. Opvallend is dat 47% van de respondenten aangeeft dat hun huidige integratie-oplossingen de uitdaging niet volledig weten op te lossen. Bovendien zegt 42% dat de nu gebruikte oplossingen duur in gebruik zijn en nog eens 38% heeft moeite met het beheer van de huidige hybride IT-omgeving en de daarbij behorende complexiteit.

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek zijn onder meer:
  • Wereldwijd geeft 97% van de ondervraagden aan gebruik te maken van of bezig te zijn met de implementatie van een Hybrid Integration Platform (HIP)-strategie om de benodigde flexibiliteit voor de integratie van applicaties en data te verkrijgen. In Nederland en België is dat maar liefst 100%.
  • Bedrijven kiezen onder meer voor het moderniseren van hun ERP-suite om de efficiëntie van de bedrijfsvoering te verbeteren (35% in België tegenover 21% in Nederland), de wendbaarheid van de IT-omgeving te verhogen (35% in België tegenover 27% in Nederland) en voldoen aan compliance-regels (33% voor zowel Nederland als België).
  • De modernisering van applicaties en ERP-systemen wordt voornamelijk gehinderd door integratietechnologie die niet alle data kan verwerken (68% in Nederland en 54% in België), integratietechnologie die niet compatibel is met een complexe hybride IT-omgeving (54% in Nederland tegenover 42% in België) en de kosten van zo’n implementatie (48% in Nederland en 46% in België).
“We hebben een jaar lang om moeten gaan met ongelooflijk veel veranderingen. Daardoor zijn bedrijven in gaan zien hoe belangrijk het moderniseren van hun organisatie is,” voegt McNabb toe. “IT-afdelingen hebben alles op alles gezet om bedrijven draaiende te houden. Maar we moeten juist nu investeren in innovatie en we zien dat over de hele wereld gebeuren met onder meer composable ERP. Integratietechnologie, zoals bijvoorbeeld iPaaS, kan die innovatie ondersteunen.”

*) Gartner, “Predicts 2021: Time to Compose an ERP Strategy to Outpace Disruption,” December 4, 2020, Denis Torii, Dixie John, Duy Nguyen, Tim Faith, Paul Schenck

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Boomi

Boomi verbindt alles en iedereen direct middels ons open, geïntegreerde en intelligente cloudplatform. Wereldwijd vertrouwen klanten op Boomi vanwege de snelheid, het gebruiksgemak en de lage Total Cost of Ownership. De visie van Boomi, als pionier op het gebied van de intelligente toepassing van data, is dat het klanten en partners snel en eenvoudig mogelijk wil maken data te ontdekken, te beheren en te orkestreren, en applicaties, processen en mensen met elkaar te verbinden voor betere en snellere resultaten.
Boomi Inc., Boomi, het ‘B’ logo, Atom, AtomSphere en Molecule zijn handelsmerken van Boomi Inc. of haar dochterondernemingen. Alle rechten voorbehouden. Andere namen of merken kunnen handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer over Boomi

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.