Acht belangrijkste trends die HR nu moet prioriteren

De toekomst van werk kwam gisteren

| SAP | 4 min | 04 juni 2021 19:13
Copyright: SAP
Voor veel mensen was 2020 het jaar van vele verrassende, zo niet ongemakkelijke, primeurs: van boodschappen opruimen tot werken op afstand. Maar in 2021, met de groeiende beschikbaarheid van vaccins, is er een gevoel van opluchting en optimisme.

Bedrijfsleiders slaken echter nog geen zucht van verlichting. Het is belangrijker dan ooit om een wendbaar, veerkrachtig personeelsbestand te hebben dat snel kan reageren op veranderende markten, klantvoorkeuren en het ongekende.

Leidinggevenden op het gebied van Human Resources (HR) moeten daarom blijven nadenken over het operationaliseren en beheren van bedrijfsprocessen, van werving tot samenwerking met medewerkers.

Acht trends die elke HR-leider moet kennen

Ons onderzoeksteam van organisatiepsychologen heeft de acht belangrijkste meta-trends geïdentificeerd die de bedrijfsstrategie kunnen bepalen en HR-leiders kunnen helpen hun mensen te ondersteunen. Lees voor de volledige inzichten en aanbevelingen "Acht meta-trends die Human Resources beïnvloeden in 2021".

1. Opkomst van de "hybride" werkplek
Veel organisaties hebben geleerd dat werken op afstand niet alleen mogelijk is, maar ook winstgevend. We verwachten dat veel bedrijven zullen overschakelen van een volledig extern personeelsbestand naar een hybride indeling die externe en persoonlijke werkinstellingen combineert. Maar als dit gebeurt, zal de bestaande culturele kloof tussen bedrijfs- en veldteams groeien.

HR-leiders zullen de optimale regeling moeten bepalen die de autonomie van de werknemer, culturele cohesie en productiviteit in evenwicht houdt. De meest succesvolle organisaties zullen HR-technologie en software voor arbeidsproductiviteit integreren, zodat mensen op hun best kunnen zijn, waar ze ook werken.

2. Werknemers zullen eigenaar zijn van hun leerproces en mobiliteit
Terwijl veel organisaties tijdens de pandemie hun externe werving stopzetten, hebben leiders de herplaatsing van bestaand personeel onder de loep genomen om aan veranderende behoeften te voldoen. Dit benadrukte de waarde van uitgebreide en nauwkeurige gegevens over de capaciteiten van medewerkers. Het hebben van deze informatie ondersteunt een betere personeelsplanning en leerervaringen. We verwachten een grotere nadruk op de bedrijfsleercultuur en het verbeteren van de flexibiliteit en ervaring van online leren.

3. De doelgerichte organisatie
Consumenten en werknemers lopen weg van negatieve ervaringen en publiciteit en gaan op zoek naar bedrijven waarvan de waarden overeenkomen met die van hen. Dit jaar verwachten organisaties meer te doen om duidelijke ethiek en waarden te ondersteunen. Dit omvat het uitbreiden van inspanningen op het gebied van diversiteit, gelijkheid, inclusie en verbondenheid buiten het HR-beleid en -praktijken en naar de bedrijfsstrategie.

4. Een hernieuwde nadruk op holistisch welzijn
Het fysieke welzijn van medewerkers en klanten is in het licht van COVID-19 steeds belangrijker geworden. Welzijn verschoof van een 'voordeel' naar een 'zakelijke noodzaak'. Maar zelfs voor degenen die thuis werken, realiseerden bedrijven zich dat ze de mentale gezondheid moesten ondersteunen van werknemers die te maken hadden met ongekende niveaus van stress en gebrek aan betrokkenheid. Bedrijven moeten welzijn inpassen in het werk zelf en in de hele levenscyclus van de werknemer, inclusief financieel welzijn.

5. HR in de schijnwerpers
Bijna van de ene op de andere dag werden HR-mensen leiders in deze volksgezondheidscrisis. Ze gingen van het formuleren van de COVID-19-reactie van hun bedrijf naar het volgen en naleven van COVID-19. Hun rol zal worden voortgezet, zo niet versterkt, als "deskundige adviseurs" over zaken als het verplicht stellen van vaccinaties, het omgaan met testresultaten en andere praktijken die van invloed zijn op de gezondheid en veiligheid van het personeel.

6. Gegevensintelligentie in evenwicht brengen met gegevensprivacy
Nieuwe technologieën en analytische technieken hebben HR-leiders geholpen de impact van COVID-19 op productiviteit, betrokkenheid en meer te begrijpen. Omdat leiders gebruikmaken van intelligente technologieën om de werknemerservaring te verbeteren, moet de manier waarop bedrijven gegevens volgen en beschermen een hoge prioriteit hebben. Leiders moeten de houding van werknemers ten opzichte van intelligente technologieën begrijpen en zich richten op use cases die de werknemerservaring echt helpen in plaats van belemmeren.

7. Individualisering van de werknemerservaring
Mensen verwachten steeds meer een eenvoudigere, gepersonaliseerde digitale ervaring, of ze nu online winkelen of hun werkkosten indienen. De waarde van investeren in de werknemerservaring om betere bedrijfsresultaten te behalen, werd in 2020 grotendeels bewezen in termen van verbetering van de productiviteit en winstgevendheid.

Nu HR-afdelingen nog meer gegevens over werknemerssentiment vastleggen met behulp van intelligente technologieën, kunnen bedrijven deze gegevens mogelijk gebruiken om een geïndividualiseerde, consumentachtige werknemerservaring te creëren. Vanuit ons perspectief vereist succes in de toekomst het verkrijgen van een dieper, meer betekenisvol en geïndividualiseerd begrip van de gevoelens, wensen en behoeften van werknemers, en vervolgens handelen op die intelligentie in het moment.

8. Wendbaarheid: van modewoord tot zakelijke noodzaak
Tegenwoordig heeft elk bedrijf een personeelsbestand nodig dat klaar is om te reageren op veranderingen in strategie, vaardigheidsvereisten en herschikte middelen. We pleiten voor een volledige herziening om wendbaarheid binnen HR-praktijken aan te pakken, inclusief het aanpakken van rigide fundamentele structuren zoals roldefinities en lidmaatschap van werkteams.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over SAP
SAP, de Experience Company, helpt organisaties van iedere omvang en in alle branches optimaal te presteren. Met technologieën voor machine learning, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analytics veranderen onze klanten in intelligente ondernemingen. SAP verschaft mensen en organisaties gedetailleerde businessinzichten en stimuleert samenwerking waardoor ze de concurrentie voor blijven. We vereenvoudigen technologie voor bedrijven, zodat ze hun software kunnen gebruiken zoals ze dat wensen, zonder onderbrekingen. Met onze end-to-end applicatiesuite en diensten versoepelen we de bedrijfsvoering van zeer veel bedrijven en publieke organisaties. Met onze oplossingen kunnen zij zich continu aanpassen, rendabel werken en het verschil blijven maken. Ondersteund door een wereldwijd netwerk van klanten, partners, medewerkers en opinieleiders draagt SAP bij aan een betere wereld en een beter leven.
SAP and other SAP products and services as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP SE in Germany and other countries.
Meer over SAP
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.