90 procent van de medewerkers met een niet-kantoorbaan wordt buiten werktijd door manager gecontacteerd

Vier op de tien afhankelijk van privé devices om diensten te ruilen

| Quinyx | 2 min | 24 juni 2021 9:50
Copyright: Quinyx
Negen op de tien (89,8%) mensen met een niet-kantoorbaan* zegt dat zijn werkgever of manager weleens contact opneemt buiten werktijden. Dit doen ze bijvoorbeeld om te vragen om in te vallen of bij te springen op de werkvloer. Het merendeel (73,1%) van de werknemers geeft aan per sms, WhatsApp of een belletje benaderd te worden. Voor ruim een derde (35,6%) is dit via e-mail. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, leider in Workforce Management (WFM) oplossingen, onder bijna 1.200 Nederlanders met een niet-kantoorbaan.

Appen of bellen om dienst te ruilen

Ook als het aankomt op het ruilen of veranderen van diensten, is een groot deel van de medewerkers afhankelijk van privé devices om contact te leggen met hun werkgever. Vier op de tien (40,8%) krijgen hiervoor geen tool of mobiele app door hun werkgever aangereikt. Zij moeten in plaats daarvan hun manager een bericht sturen of opbellen (50,2%). Vooral bij mensen werkzaam in de groothandel (61,5%), horeca (59,4%) en productie (56,5%) is dit vaak het geval. Een kwart (25,3%) van de mensen met een niet-kantoorbaan neemt rechtstreeks contact op met een collega als een dienst geruild moet worden.

Maarten de Boo, Head of Workforce Optimization bij Quinyx: “Als werkgever is het zaak om de werk-privébalans van medewerkers te waarborgen. Werknemers buiten werktijd contacten heeft grote impact op de kwaliteit van de persoonlijke tijd van medewerkers en kan bovendien leiden tot compliance-kwesties. Het is daarom zorgwekkend dat nog zo veel communicatie tussen werkgever en werknemer plaatsvindt buiten werktijden, via persoonlijke devices. Om de grens tussen werk en privé te blijven bewaken, moet de privétijd van medewerkers zo veel mogelijk gerespecteerd worden. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: medewerkers met een gezonde werk-privébalans voelen zich niet alleen gezonder en halen meer voldoening uit hun werk, maar presteren ook beter.”

* Dit zijn mensen die het grootste gedeelte van hun dag niet achter een bureau werken. Denk aan mensen werkzaam in de horeca, retail of gezondheidszorg.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Marktplaats item
In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.
Over Quinyx
Quinyx biedt software voor workforce management aan die het personeel in de dienstverlenende industrie helpt om mensen en bedrijven te laten groeien. Quinyx helpt bedrijven over de hele wereld om personeelsplanning te optimaliseren met AI-voorspellingen, tijd rapportages efficiënter te maken, kosten te verlagen, te voldoen aan wetgevingen en betrokken te zijn met werknemers.
Meer over Quinyx
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.