Digitale huisartsenpost- en praktijk passeert de 25.000 online consulten

Bij 73 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn

| Spreekuur | 2 min | 01 juli 2021 11:28
Copyright: Spreekuur
Ruim 25.000 patiënten hebben inmiddels een digitaal consult via de digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl afgenomen. Bij 73 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Ook vermindert online doktersadvies de druk op de telefoon. Dat blijkt uit cijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

Op 11 maart 2020 werd Spreekuur, de eerste digitale huisartsenpost van Nederland, versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de coronacrisis. Een tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl. Recent is Spreekuur.nl ook beschikbaar voor patiënten van een aantal huisartsenpraktijken. De dienst is inmiddels toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorggebieden.

Via Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor vragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.

Huisartsen en triagisten krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook videobellen. Ook komt er automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Deze efficiënte manier van werken voorkomt ook dat huisartsenposten- en praktijken worden overspoeld door telefoontjes van patiënten. Diverse huisartsenposten uitten de afgelopen dagen hun zorgen over het feit dat drukte op de telefoon flink is toegenomen sinds het coronavirus op z’n retour is.

Oudste patiënt is 90 jaar

Patiënten maken vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen. De gemiddelde leeftijd van de mensen die Spreekuur.nl gebruiken is 33 jaar, de oudste is 90 jaar en zestig procent is vrouw of meisje. Gemiddeld moesten patiënten die gebruikmaken van Spreekuur.nl, 16 minuten wachten op een reactie van de huisarts op de huisartsenpost. Spreekuur.nl krijgt van patiënten een Net Promotor Score (NPS) van 46. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten.

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Digitale zorg op afstand geeft efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. Om meer patiënten en huisartsen hiervan te laten profiteren, is het onze ambitie om de online huisartsenpost- en praktijk voor alle Nederlanders beschikbaar te maken.”

Chantal Emaus, medisch directeur Huisartsen Eemland: “We zijn heel tevreden over de groei in het aantal digitale consulten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt centraal. Het doel is: kortere wachtduur, goede zorg, tevreden patiënten en minder werkdruk voor onze huisartsen en triagisten.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Spreekuur

Wij willen dat jij op elk moment van de dag gemakkelijk en veilig online toegang hebt tot zorgadvies en dat de huisarts jou goed voorbereid en sneller persoonlijk kan helpen. Dit kan als jij zelf het online contact met de huisarts voorbereidt. Je doet dit door via Spreekuur een foto te delen en door alvast wat vragen te beantwoorden. Een goede balans dus tussen digitaal en persoonlijk, die ook nog eens helpt om de zorg in Nederland betaalbaar te houden.

Spreekuur is gemaakt door Topicus in samenwerking met DigiDok. Topicus is een nuchter softwarebedrijf in Deventer. Wij worden er blij van als onze software het leven van onze gebruikers net wat beter maakt. Hiervoor richten we processen op een andere manier in, zonder het belang van persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Voor Spreekuur werken wij samen met DigiDok dat zorgt voor een goede medisch inhoudelijke basis van de Spreekuursoftware. DigiDok zorgt ervoor dat de vragen die jij via Spreekuur over jouw klacht beantwoordt, zijn gebaseerd op de landelijke richtlijnen van huisartsen. Ook laat Digidok de vragen toetsen en goedkeuren door de Universiteit Utrecht.
Meer over Spreekuur

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.