Dit zijn de geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie: muziek, applaus en het getik van bestek

Het geluid van sportende mensen werd echter amper gemist

| Jabra | 4 min | 13 juli 2021 11:09
Copyright: Jabra
  • Onderzoek[1] in verschillende landen onthult welke geluiden mensen het meest hebben gemist tijdens de lockdown
  • Mensen luisterden meer naar muziek tijdens de lockdown (45%)
  • Het geluid van bestek in restaurants werd gemist (61%) net als de geluiden in cafés (53%)
  • Het geluid van sportende mensen in de sportschool werd door velen helemaal niet gemist (38%)
  • Vooral jongeren tussen de 25 en 34 jaar gaven aan live concerten heel erg te hebben gemist (44%)
Na meer dan een jaar pandemie, klinken dingen die voorheen normaal klonken nu bijna als een vage herinnering. Om erachter te komen wat we het meest hebben gemist, vroeg Jabra, internationale aanbieder van communicatie- en geluidsoplossingen, mensen van over de hele wereld naar de geluiden die ze missen. Het grote luistergeluk blijkt in kleine dingen te zitten. De Nederlandse top 5 bestaat uit:
  1. Geluid van bestek en gepraat in een restaurant – 61 procent
  2. Livemuziek bij een concert – 60 procent
  3. Applaus in een theater – 54 procent
  4. Café geluiden – 53 procent
  5. Gespetter en gelach bij het zwembad – 51 procent
Verrassend genoeg scoorden de geluiden in de sportschool niet hoog, wat erop wijst dat de pandemie een welkome onderbreking betekende van het gehijg en gepuf dat met trainen gepaard gaat. Slechts 28 procent van de deelnemers gaf aan dat ze de geluiden van de sportschool misten.

Het muzikale erfgoed van Europa lijkt onze voorkeuren te hebben beïnvloed; meer dan driekwart van de Italianen (77%) mist muziek tijdens een concert, op de voet gevolgd door 73 procent van de Spanjaarden en 60 procent van de Nederlanders. Uit het onderzoek bleek zelfs dat livemuziek het geluid is dat overal ter wereld het meest wordt gemist.

Geluk zit in de kleine dingen

Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar, maar heeft de meeste mensen meer waardering doen krijgen voor de kleine dingen in het leven. Dit is terug te zien in de geluiden die mensen hebben gemist. Het zal niemand verbazen dat gespetter en gelach bij het zwembad hoog genoteerd staat, naast het geluid van het nachtleven. Nederlanders zijn dol op horeca en vakantie; nu meer dan ooit. Extra interessant is, dat geluiden die vroeger onopgemerkt zouden zijn gebleven, nu lijken te worden begeerd: zoals het lawaai van het verkeer en het geluid van drukke straten.

Het gebrek aan sociale interactie is ook als een gemis uit de onderzoeksresultaten naar voren gekomen. Vooral respondenten tussen de 16 en 34 jaar gaven aan vaker een koptelefoon te hebben gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie.

"Ons leven veranderde snel toen de pandemie toesloeg. Nu, meer dan een jaar later, hebben mensen nagedacht over hoe hun leven er nu uitziet," zegt Claus Fonnesbech, Senior Director bij Jabra. "Geluid speelt een belangrijkere rol in ons dagelijks leven, meer dan mensen misschien zouden denken. Dit onderzoek toont aan dat geluiden die eerder alledaags of onopgemerkt leken, nu actief worden opgezocht."

Muziek is populair tijdens de pandemie

Hoewel een groot deel van de wereld livemuziek mist, lijkt het erop dat zij hun verlies hebben willen goedmaken door hun eigen huiskamerconcerten te organiseren. Bijna de helft (45%) van de respondenten in Nederland geeft aan sinds het begin van de pandemie meer naar muziek te zijn gaan luisteren. Ook podcast waren populair. Van de ondervraagden tussen de 25 en 34 jaar gaf 32 procent aan méér naar podcasts te hebben geluisterd dan voorheen.

Gewend aan de stilte

Hoewel we veel geluiden uit ons dagelijkse leven van vóór de pandemie missen, zegt 33 procent van de mensen dat zij na de pandemie de voorkeur zullen geven aan rustigere locaties, tegenover 24 procent die de voorkeur zegt te geven aan locaties met veel rumoer en lawaai. Van de Nederlandse deelnemers die de voorkeur geven aan stilte, zegt 37 procent dat ze hun eigen tijd en ruimte nog meer zijn gaan waarderen, en maar liefst 47 procent dat ze simpelweg aan de huidige situatie gewend zijn geraakt.

Van de ondervraagden die de voorkeur geven aan lawaaierige momenten, geeft 3 op de 4 (75%) aan dat de reden hiervoor is dat ze terug willen naar de 'normale' drukte. Over het geheel genomen willen vooral de 55-plussers terug naar de drukte van het oude normaal (95%).

Bekijk hier de infographic.
  1. Dit onderzoek, uitgevoerd door Censuswide, vond plaats in april 2021 met antwoorden van in totaal meer dan 12.000 deelnemers in 10 landen wereldwijd: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italie?, Spanje, Zweden, Denemarken, VK, VS en Australie.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Tags

Jabra

Over Jabra

Jabra is een wereldleider op het gebied van audio-, video- en samenwerkingsoplossingen - ontwikkeld om consumenten en bedrijven meer mogelijkheden te bieden. Als trots onderdeel van de GN Group zetten we ons in om mensen meer te laten horen, meer te laten doen en meer te laten zijn dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. De uitmuntende techniek van Jabra wijst de weg, voortbouwend op 150 jaar pionierswerk binnen de GN Group. Dit stelt ons in staat geïntegreerde tools te creëren voor contactcenters, kantoren en samenwerkingen, evenals echte draadloze hoofdtelefoons en earbuds waarmee consumenten beter kunnen genieten van gesprekken, muziek en media.
Meer over Jabra

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.