Ruim driekwart van de Nederlandse studenten ziet eigen welzijn als grootste uitdaging

Dat blijkt uit de tweede editie van het Connected Student Report van Salesforce

| Salesforce | 4 min | 16 juli 2021 10:37
Copyright: Salesforce
Driekwart van de studenten in Nederland ziet het eigen welzijn als één van de grootste uitdagingen tijdens de studie. Dat blijkt uit de tweede editie van het Connected Student Report van Salesforce. Daarnaast vormen beperkte studiemogelijkheden voor verschillende leerstijlen (74%), een lager inkomen door het verliezen van een baan (73%) en financiële onzekerheid (71%) grote uitdagingen voor Nederlandse studenten.

Salesforce ondervroeg wereldwijd meer dan 2.000 studenten en stafleden bij verschillende onderwijsinstellingen binnen het hoger onderwijs, waaronder 175 Nederlandse studenten en 175 Nederlandse stafleden. Zij werden gevraagd naar belangrijke trends in de sector, zoals welzijn, vertrouwen, carrièrevooruitzichten in de tijd van COVID, digitale transformatie, hybride leren en nog veel meer. De volgende inzichten kwamen naar voren in het onderzoek:

Nederlandse studenten geven voorkeur aan een hybride leermethode

Het grootste deel van de Nederlandse studenten geeft voorkeur aan een hybride vorm van studeren (43%), namelijk door deels aanwezig te zijn bij de les en een deel van de lessen online te volgen. 35% studeert het liefst ‘op campus’ en 22% geeft de voorkeur aan volledig online studeren.

Door de gevolgen van de coronacrisis werden onderwijsinstellingen gedwongen om studies volledig virtueel aan te bieden. Dit past dus niet in de behoeften van Nederlandse studenten. “Het idee dat virtueel onderwijs de toekomst zou zijn, lijkt daarmee een vals idee”, zegt Marco Clazing, Vice President Solution Engineering Salesforce, die zich binnen Salesforce ook bezighoudt met opleidingsmogelijkheden voor jonge talenten. “Uit het onderzoek blijkt dat studenten en medewerkers wereldwijd een echte live community willen binnen en buiten de klas, vooral op het bachelorniveau.”

Hoewel volledige digitalisering van het onderwijs dus niet het toekomstbeeld blijkt te zijn, laat het Connected Student Report zien dat een hybride vorm van leren ten opzichte van de uitkomsten van hetzelfde rapport van vorig jaar, populairder is geworden ten opzichte van andere leermethoden.

Studenten hebben behoefte aan meer betrokkenheid door onderwijsinstellingen

Uit het onderzoek blijkt dat onderwijsinstellingen meer kunnen bijdragen aan het welzijn van hun studenten door ze meer te betrekken en minder geïsoleerd te laten voelen. Een derde van de studenten geeft aan dat meer online contact met mentale gezondheidsexperts, toegang tot online gezondheidsdiensten en meer algemene ondersteuning op het gebied van welzijn daarbij zou helpen. Daarbovenop geeft meer dan de helft aan meer behoefte te hebben aan een gepersonaliseerde vorm van communicatie met hun onderwijsinstelling. Email wordt daarin nog steeds gezien als meest succesvolle manier van communicatie.

Virtueel contact met werkgevers belangrijk bij het starten van een carrière

57% van de studenten geeft aan dat hun onderwijsinstelling ze minder goed tot redelijk voorbereidt op virtuele sollicitatiegesprekken en virtuele stages. Ongeveer evenveel studenten geven aan dat ze meer behoefte hebben aan virtuele voorbereidingssessies en virtuele workshops van hun onderwijsinstelling. Ook ontbrak voor een derde van de studenten uit het onderzoek het virtuele contact met werkgevers, wat volgens hen juist belangrijk is bij het starten van een carrière.

Innovatie van onderwijsinstellingen en leermethodes is noodzakelijk voor succes

Hoewel veel onderwijsinstellingen steeds meer digitaliseren, ligt er nog ruimte voor verbetering op dat gebied. Wereldwijd bieden 6 van de 10 onderwijsinstellingen uit het onderzoek cursussen aan die zich richten op digitale vaardigheden en de helft heeft programma’s gericht op het versterken van de relaties met grote bedrijven om studenten voor te bereiden op een digitale carrière.

Sinds het begin van de pandemie hebben scholen hun manieren van contact en hun diensten richting studenten aangepast. Nederlandse studenten geven in opvallende mate aan dat het aanbod van onderwijsinstellingen hierin erg beperkt is gebleven. Zo geeft maar 23% van Nederlandse studenten aan dat de school een makkelijk te navigeren website heeft met bruikbare informatie en 18% geeft aan dat ze gepersonaliseerde e-mails krijgen rondom activiteiten en deadlines. In beide aspecten scoort Nederland erg laag ten opzichte van het wereldwijde gemiddelde (respectievelijk 42% en 27%).

“We zien dat studenten kampen met financiële onzekerheid en steeds meer behoefte hebben aan hybride leermogelijkheden. Zo kunnen studenten makkelijker een bijbaan onderhouden, of ervoor kiezen om te studeren wanneer hun thuissituatie daar beter voor geschikt is,” aldus Clazing. “Hybride leermethoden kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de flexibiliteit van een onderwijsinstelling en de student. De mogelijkheid om een vak online te volgen, en bijvoorbeeld op een zelf gekozen tijdstip, kan een student meer vrijheid geven bij het indelen van de dag.”

Methodologie

Respondenten in dit onderzoek waren:
  • Studenten: volwassenen boven de 18 jaar, die fulltime of parttime ingeschreven stonden bij een onderwijsinstelling in het hoger onderwijs
  • Staf: volwassenen boven de 18 jaar, die fulltime of parttime werkzaam zijn bij een onderwijsinstelling in het hoger onderwijs (vak- en handelsscholen niet inbegrepen), een faculteit- of leidende functie bekleden.
Er zijn in totaal 2.204 interviews verzameld van 18 februari 2021 tot maart 25, 2021 via een online kwantitatief onderzoek in 10 landen. De vragenlijst was ontwikkeld door Ipsos, in samenwerking met Salesforce.org en The Chronicle of Higher Education. Programmeerlogica/vertakking werd waar nodig opgenomen, afhankelijk van het publiek.

Je kunt hier het volledige Connected Student Report vinden.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Marktplaats item

In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.

Over Salesforce

Salesforce is wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Opgericht in 1999, stelt Salesforce bedrijven van elke omvang en branche in staat om te profiteren van krachtige technologieën - cloud, mobiel, sociaal, internet van dingen, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain - om een 360 graden beeld van hun klanten te creëren.
Meer over Salesforce

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.