Beyond Identity waarschuwt: kans op gelekte wachtwoorden neemt snel toe

Er zijn 5 manieren om te checken of wachtwoorden van werknemers zijn gelekt

| Beyond Identity | 4 min | 27 juli 2021 11:02
Gewaardeerd
Copyright: Beyond Identity
Beyond Identity, leverancier van wachtwoordloze oplossingen voor identiteitsbeheer, waarschuwt voor toenemende kans op gelekte wachtwoorden, waardoor cybercriminelen eenvoudig toegang tot bedrijfsgegevens krijgen. Vorige maand meldde CyberNews dat er een bestand met de naam 'RockYou2021.txt' op een populair hackersforum is gezet. Het gaat om een verzameling van 8,4 miljard wereldwijd gelekte wachtwoorden. Ook in Nederland is het lekken van wachtwoorden schering en inslag.

Wachtwoorden zijn al geruime tijd in omloop als beveiligingsmaatregel, maar helaas blijkt deze maatregel niet te werken. Volgens het ‘Verizon Data Breach Incident Report’ liggen gestolen wachtwoorden ten grondslag aan 81% van alle hacks. Volgens een onderzoek door Google geeft minstens 65% van alle respondenten toe hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor verschillende, zo niet alle accounts. De combinatie van het gebruik van zwakke wachtwoorden en steeds slimmere hackers, zorgt voor een vergrote kans op gelekte wachtwoorden en hacks.

Toch kun je werknemers het gebruik van zwakke wachtwoorden niet verwijten. Zij worden geacht om wachtwoorden te onthouden voor tientallen gebruikersaccounts. In de loop der jaren zijn er een aantal wachtwoordalternatieven ontwikkeld. We hebben Common Access Cards (CAC), smartcards en biometrie gezien, maar nog steeds worden er wachtwoorden als back-up voor deze methoden gebruikt. Zolang organisaties wachtwoorden inzetten, blijven ze kwetsbaar voor wachtwoord-gebaseerde bedreigingen, zoals phishing-aanvallen of SIM-swaps.

Vooruitstrevende organisaties gebruiken al passwordless oplossingen, maar nog niet iedereen is daarop overgestapt. Totdat dit moment is aangebroken, is het verstandig de volgende maatregelen toe te passen:

1) Google Password Checkup

Gebruikt je organisatie Google voor het beheer van zakelijke e-mail? Dan heb je ook toegang tot de password manager van Google. En daarvan maakt Password Checkup deel uit. Password Checkup zet de aanmeldingsgegevens van gebruikers af tegen een database van bekende datalekken en een aantal onderdelen van het dark web die actief door Google worden gemonitord. Alle activiteit vindt daarbij plaats op het lokale apparaat, zodat de resultaten van deze controles nergens anders kunnen worden ingezien of opgeslagen. Als gebruikers zich aanmelden met onveilige gebruikersnamen en wachtwoorden, krijgen zij automatisch een waarschuwing op het scherm te zien. Password Checkup biedt echter geen mogelijkheden voor bedrijfsbreed beheer. Je zult werknemers dus moeten vragen om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen voor de beveiliging van hun Google-accounts.

2) Databases met informatie over datalekken

Een andere optie is om de aanmeldingsgegevens van je werknemers af te zetten tegen een database met informatie over beveiligingslekken. De beroemdste hiervan is Have I Been Pwned. Kleine organisaties kunnen handmatig e-mailadressen invoeren. Grotere bedrijven doen er goed aan om gebruik te maken van de API (een betaalde functie) voor het controleren van grote aantallen aanmeldingsgegevens. Elke organisatie kan gratis gebruikmaken van de zoekfunctie voor domeinen en meldingsfunctie van Have I Been Pwned.

3) Tools voor monitoring op wachtwoordlekken

Er zijn diverse betaalde, gratis of freemium tools beschikbaar waarmee bedrijven kunnen nagaan of hun e-mailadressen betrokken waren bij bekende datalekken. Veel van deze tools, zoals LastPass, bieden deze mogelijkheid als aanvulling op password management-diensten. De tool van LastPass zet bijvoorbeeld een lijst met e-mailadressen af tegen een database met informatie over datalekken. Je krijgt ook een lijst te zien van websites die door datalekken werden getroffen nadat je je wachtwoord voor het laatst hebt gewijzigd. Deze lijst heeft de titel “Compromised” en geeft aan dat je aanmeldingsgegevens mogelijk betrokken waren bij een datalek, hoewel dat niet per definitie het geval hoeft te zijn.

4) Beveiligingsconsultants en externe leveranciers

Als jij en je team over onvoldoende tijd en middelen beschikken om e-mailadressen af te zetten tegen databases of gebruik te maken van andere tools, kan het een goed idee zijn om deze onontbeerlijke controle uit te besteden. Sommige consultants en leveranciers zullen tools met je aanmeldproces integreren die proactief wachtwoorden blokkeren als die op basis van eerdere datalekken zwak blijken te zijn.

5) Betrek het personeel bij het proces

Bij uitstek de beste manier om het hergebruik van wachtwoorden te voorkomen en beveiligingsincidenten tot een minimum te beperken is om af te stappen van wachtwoorden. Als dat geen directe optie voor je is, is de op een na beste maatregel om over wachtwoorden te praten met de eindgebruikers zelf. Prent hen de noodzaak in van onberispelijke wachtwoordhygiëne. Dat is geen overbodige luxe, want 45% van alle werknemers ziet het hergebruik van wachtwoorden niet eens als een serieus probleem. Moedig je teams aan om op websites zoals Have I Been Pwned te controleren of hun e-mailadressen en wachtwoorden (zowel zakelijk als privé) zijn gelekt. Op die manier kunnen ze zich een goed idee vormen van de ernst van het probleem. Draagvlak voor wachtwoordhygiëne creëren bij het personeel is van cruciaal belang voor de netwerkbeveiliging als er gebruik wordt gemaakt van deelbare aanmeldingsgegevens.

Wat kun je tegen onveilige wachtwoorden doen?

Hoe je het ook wendt of keert, wachtwoorden zijn en blijven een beveiligingsrisico. Hoe meer werknemers en dus meer wachtwoorden je organisatie heeft, des te groter de kans op onveilige en gelekte wachtwoorden. Het gebruik van wachtwoorden is een verouderde beveiligingstechniek die zijn langste tijd heeft gehad. Maar gelukkig zijn er betere, ‘passwordless’ opties beschikbaar.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Beyond Identity

Beyond Identity is de aanbieder van het veiligste authenticatieplatform ter wereld. Het slecht de grenzen tussen cybersecurity, identiteitsverificatie en apparaatbeheer. Beyond Identity zorgt daarmee voor een fundamentele verandering in de manier waarop de wereld zich aanmeldt. Zijn oplossing maakt een einde aan wachtwoorden en biedt gebruikers een soepele multi-factor aanmeldingservaring. Beyond Identity biedt daarnaast de zero trust toegang die nodig is voor het beveiligen van hybride werkomgevingen. Zijn geavanceerde platform beheert nauwgezet welke gebruikers en apparaten toegang kunnen krijgen tot bedrijfskritische IT-bronnen in de cloud. Het verzamelt tientallen risicosignalen voor aanmeldingen van gebruikers en apparaten om organisaties aan continu risicogebaseerd toegangsbeheer te helpen. De innovatieve architectuur van zijn platform ruilt wachtwoorden in voor de beproefde asymmetrische cryptografie die aan de basis staat van het encryptieprotocol TLS en beschermt dagelijks voor biljoenen euro’s aan transacties. Organisaties doen een beroep op Beyond Identity om cyberaanvallen te blokkeren, bedrijfskritische data te beschermen en te voldoen aan de eisen van de wet- en regelgeving.

Beyond Identity is opgericht door Jim Clark en TJ Jermoluk, die met Netscape en @Home Networks de aanzet gaven tot de eerste commerciële toepassingen van het internet. Dit dynamische duo verzamelde een sterrenteam om zich heen en ontwikkelde ’s werelds meest geavanceerde platform voor wachtwoordloos identiteitsbeheer in een tijd waarin digitale transformatie zich binnen elk bedrijf doet gelden en cyberaanvallen hoog op de lijst van bedrijfsrisico’s staan. Beyond Identity haalde voor 105 miljoen dollar aan financiering op bij de vooraanstaande investeringsmaatschappijen Koch Disruptive Technologies (KDT) en New Enterprise Associates (NEA).
Meer over Beyond Identity

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.