Leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Generatiekloof op de werkvloer

| Citrix | 3 min | 06 augustus 2021 11:33
Copyright: Citrix
Er ontstaat een kloof in verwachtingen en drijfveren tussen digital natives van de generaties Y en Z en hun leidinggevenden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Citrix dat stelt dat zakelijk leiders de prioriteiten van jongere professionals niet altijd goed inschatten. De verschillen worden voornamelijk duidelijk in de gebruikte technologie en de werkcultuur. De resultaten zijn gepubliceerd als The Born Digital Effect.

De digital natives van de generaties Y (1981-1996) en Z (geboren na 1997) is een volledig digitale wereld met de paplepel ingegoten. Zij maken een groot deel uit van de beroepsbevolking - bij elkaar opgeteld zo’n 5,9 miljoen volwassenen - dus het is belangrijk om te begrijpen wat hen drijft. Zijn het smartphone-junkies die verslaafd zijn aan ‘instant voldoening’? Zijn het nieuwe patatgeneraties of juist prestatiegeneraties?

Een technologische cultuurbotsing

Het gebrek aan begrip begint al bij technologiegebruik, waar grote verschillen te zien zijn tussen Gen Y en Gen Z en hun leidinggevenden. Zo geeft 80% van de digital natives aan gebruik te maken van BYOD-constructies, waarbij ze op hun eigen apparaten werken. Maar slechts 7% van leidinggevenden doet dit ook. Ook gebruikt 78% van de digital natives instant messaging apps zoals WhatsApp, tegenover slechts 16% van de leidinggevenden. En ja, digital natives zetten vaker social media in voor hun werk (64%), maar dat is niet al te veel meer dan de leidinggevenden (53%).

Je zou ook denken dat digital natives vragen om de nieuwste technologische snufjes op de werkplek. 83% van de ondervraagde leidinggevenden denkt wel dat digital natives dit willen, maar slechts 60% van de digital natives geeft dit ook daadwerkelijk aan.

Gen Y en Gen Z willen ‘ouderwetse’ baanzekerheid - maar niet op kantoor

Wat willen digital natives dan wél, als het geen hypermoderne technologie is? Hoewel sociale media bol staan van digital nomads en influencers die van het mooie leven genieten, zijn digital natives niet op zoek naar vrijblijvendheid. Wat ze vooral willen is stabiliteit en baanzekerheid (80%) - en dan het liefst in een baan die voldoening geeft (84%) en een goede werkrelatie met hun manager (84%).

Aan de andere kant valt een traditionele werkweek niet in de smaak. Ruim een kwart (26%) van de digital natives geeft de voorkeur aan een vierdaagse werkweek. 18% vindt het prima om vijf dagen per week van 9 tot 5 te werken, maar 21% wil graag zelf hun begin- en eindtijden bepalen.

Wordt die vierdaagse werkweek op kantoor doorgebracht? Als het aan leidinggevenden ligt wel, en ze denken dat digital natives het men hen eens zijn. 32% meent dat digital natives fulltime op kantoor willen werken, 44% ziet een hybride model voor zich waarin iedereen overwegend op kantoor werkt. Maar digital natives denken er anders over. 94% wil niet full-time terug naar kantoor. 28% wil volledig thuiswerken, 29% vindt een hybride werkmodel prima - maar dan wel overwegend thuis.

De onderzoeksresultaten zijn een duidelijk signaal voor organisaties: zij moeten de rol van het kantoor opnieuw vormgeven om aan de behoeften van het Gen Y en Gen Z te voldoen.

Doen Nederlandse organisaties dit niet, dan lopen ze fors wat winst mis: de economische modellering in het The Born Digital Effect wijst uit dat digital natives wereldwijd in potentie goed zijn voor ruim €1,5 biljoen aan extra bedrijfswinst. Door de bedrijfscultuur beter in te stellen op de behoeften van digital natives, zorgen organisaties dus niet alleen voor productiever en gelukkiger personeel, maar kunnen ze ook flinke bedrijfsgroei realiseren.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Citrix

Citrix (NASDAQ:CTXS) streeft naar een wereld waarin mensen, organisaties en dingen veilig verbonden en beschikbaar zijn, zodat het buitengewone mogelijk wordt. Citrix helpt klanten de toekomst van werk opnieuw uit te vinden door de meest uitgebreide beveiligde digitale werkplek te bieden, waarin alle apps, data en diensten die mensen nodig hebben om productief te zijn verbonden worden en waar IT eenvoudig complexe cloudomgevingen kan opzetten en beheren.
Citrix Systems, Inc. Citrix, the Citrix logo, and other marks appearing herein are the property of Citrix Systems, Inc. and may be registered with the U.S. Patent and Trademark Office and in other countries.  All other marks are the property of their respective owners.
Meer over Citrix

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.