Nederland wereldwijd hardste groeier in e-commerce

Salesforce Q2 Shopping Index

| Salesforce | 3 min | 09 augustus 2021 12:04
Copyright: Salesforce
Kijkende naar de online bestedingen van ruim een miljard webshoppers, valt het op hoe goed Nederlandse ondernemers en bedrijven zich hebben aangepast aan de verschuiving naar digitale verkoop ten opzichte van andere landen. De Q2 Shopping Index van Salesforce laat zien dat de omzet in digitale verkoop ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar in Nederland met 28% is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet met een bescheiden 3% en in ons buurland België viel die omzet op jaarbasis zelfs met 15% terug.

E-commerce in Nederland blijft toenemen

De afgelopen vier kwartalen toonde Nederland al een enorm hoge jaar-op-jaar omzetgroei uit digitale verkopen. Na deze enorme stijging zijn de online inkomsten van retailers dus blijven stijgen, al vlakt die stijging het laatste kwartaal met ongeveer de helft af. Daarmee neemt tevens de groei van online verkeer in Nederland bovengemiddeld hard toe, blijkt uit het onderzoek. Namelijk met een groei van 11% tegenover een wereldwijd gemiddelde van 8%.

Dit geldt ook voor de groei in het aantal online bestellingen. In Nederland nam het aantal online bestellingen ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar toe met 17%, terwijl wereldwijd het aantal online bestellingen gemiddeld met 5% afnam.

“Nederland ligt echt voorop als je kijkt naar de digitale winkelbehoefte - het fysieke winkelen blijft belangrijk, maar het online kopen is toch meer dan efficiënt en effectief gebleken”, aldus Lena Olivier, Senior Regional Vice President, Retail & Consumer Goods bij Salesforce. “Om die stijgende lijn aan online verkopen te blijven faciliteren, moeten retailers zichzelf blijven ontwikkelen en het gevoel van verbinding met de klant online blijven versterken. Het is dan ook belangrijk om te blijven investeren in e-commerce en een optimale online winkelervaring om te voldoen aan de wensen van de consument.”

Rendement in Nederlandse webshops steeds hoger

Het onderzoek laat ook zien dat de conversieratio van Nederlandse webshops uitzonderlijk hoog ligt. In Nederland gaat 3,5% van het aantal websitebezoekers over tot aankoop, in vergelijking met 2,4% wereldwijd. Dit is het hoogste percentage dat tot nu toe is gemeten door Salesforce in Nederland en hoger dan de andere landen die meegenomen zijn in dit onderzoek. Andere opvallendheden uit het onderzoek zijn het afbreekpercentage van het online winkelwagentje, dat lager ligt dan ooit (77%), en dat geldt ook voor de gemiddelde uitgave per bestelling (€49,43), die tegelijkertijd een stuk lager ligt dan het wereldwijd uitgavegemiddelde (€76,56). Ook viel op dat er in Nederland voor het eerst meer social traffic was vanaf tablets (10,2%) in vergelijking met mobiel (6,9%) en desktop (1%).

Online verkoop luxe producten het populairst

Tot slot toont de Shopping Index ook welke productcategorieën jaar-op-jaar het meest en het minst gegroeid zijn. Dit is de top 3 van de producten die wereldwijd het best scoorden:
  • Luxeartikelen (43%)
  • Algemene handtassen en bagage (22%)
  • Luxehandtassen (17%)
En deze productcategorieën kenden de grootste daling:
  • Haarproducten (-36%)
  • Voeding & drank (-21%)
  • Make-up (-19%)

Over het onderzoek

De Salesforce Q2 Shopping Index geeft waardevolle inzichten in het winkelgedrag van ruim een miljard shoppers over de hele wereld. 54 landen worden meegenomen in dit onderzoek, maar de focus ligt op de markten VS, Canada, VK, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland, Australië/Nieuw Zeeland en de Scandinavische landen. Om in aanmerking te komen voor opname in de analyseset, moet een digitale handelssite transacties hebben uitgevoerd gedurende de analyseperiode, in dit geval van het eerste kwartaal 2019 tot en met het tweede kwartaal in 2021, en moet voldoen aan een maandelijkse minimumbezoekdrempel. Er worden aanvullende gegevenshygiënefactoren toegepast om een consistente metrische berekening te helpen garanderen.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Salesforce

Salesforce is wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Opgericht in 1999, stelt Salesforce bedrijven van elke omvang en branche in staat om te profiteren van krachtige technologieën - cloud, mobiel, sociaal, internet van dingen, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain - om een 360 graden beeld van hun klanten te creëren.
Meer over Salesforce

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.