Begrip van data is essentieel om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. Voor veel medewerkers zijn data echter abstract en moeilijk te begrijpen, waardoor het lastig is om waardevolle inzichten uit data te halen. Zeker als data zich ook nog eens in verschillende spreadsheets bevinden. Een data storytelling dashboard biedt uitkomst.
Het pijnpunt van data
Een paar jaar geleden was het verzamelen van zoveel mogelijk data een doel op zich. Die missie is volbracht. Organisaties beschikken inmiddels over enorme hoeveelheden interessante data. En er worden nog steeds meer data verzameld. Helaas worden deze slechts door een minderheid in het bedrijf gebruikt. Denk aan datawetenschappers, data-analisten en andere data-experts.
Hetzelfde geldt voor Business Intelligence-tools. De traditionele tools, zoals Tableau Software, Qlik of Business Objects, zijn uitstekend geschikt voor datamining. De tools zijn ontworpen voor datawetenschappers. Door de complexiteit ervan zijn ze niet geschikt voor data-beginners. Zo blijft het gebruik van data beperkt tot een kleine groep.
Voor betere besluitvorming en waardecreatie moet een organisatie er naar streven om medewerkers op álle niveaus van het bedrijf bruikbare inzichten te bieden.
Data-inzichten voor iedereen
Data storytelling tools hebben een tegenovergestelde benadering. Data storytelling is het vermogen om een verhaal te vertellen met data en deze data te personaliseren op basis van de eindgebruiker. Een marketingmanager heeft bijvoorbeeld niet dezelfde rapportagebehoeften als een operationeel manager die verantwoordelijk is voor digitale campagnes. Deze categorie Business Intelligence komt uit Data Visualization. Dit is het communiceren van complexe informatie door ze om te zetten in visuele objecten, zoals grafieken, diagrammen, curven, kaarten, classificaties, enzovoort. Het is niet langer alleen gericht op de afdelingen Data en Business Intelligence van grote bedrijven, maar op alle medewerkers die meer willen weten over de activiteiten van het bedrijf, op basis van de dagelijks verzamelde gegevens.
Door data om te zetten naar verhalen en visueel weer te geven in een dashboard - ook wel data storytelling genoemd - worden het begrip en het gebruik ervan versterkt. Er is geen data-expertise nodig, iedere collega, van welke afdeling dan ook, kan verhalen begrijpen. Op die manier kunnen organisatiebreed inzichten uit data gehaald worden die daadwerkelijk voor verandering in het bedrijf zorgen.
Efficiënt gebruik van data storytelling heeft veel voordelen:
-
Met duidelijke en bruikbare data tot hun beschikking, zijn medewerkers van elke afdeling in staat om snel trends en mogelijke strategieën te identificeren. Over de hele breedte van de organisatie worden zo betere, datagedreven beslissingen genomen, wat bijdraagt aan het behalen van het organisatiedoel.
-
Verbeter de productiviteit. Data worden automatisch op een eenvoudige en interactieve manier gepresenteerd. Medewerkers houden dus meer tijd over om zich te concentreren op taken met een hoge toegevoegde waarde.
-
Iedereen binnen de organisatie kan over dezelfde data en inzichten beschikken via een gebruiksvriendelijke ‘mobile first’ oplossing, wat tot snellere besluitvorming leidt.
Eindelijk actionable data
Data-projecten zijn complex door de enorme hoeveelheden data uit verschillende bronnen: platte bestanden, interne tools, commerciële tools… Een project kan daardoor het aanzien krijgen van een eindeloos labyrint. Het is de uitdaging is om een ??uniforme visie op data te krijgen en de beschikbare data eindelijk slim te gebruiken. Dankzij inzicht in wat er gebeurt en waarom, is er grote verandering mogelijk. De impact en de bedrijfswaarde hiervan kunnen van cruciaal belang zijn, vooral in de huidige turbulente tijd.
Hal Varian, Chief Economist bij Google gaf aan dat het vermogen om data te begrijpen, te verwerken, er waarde aan te ontlenen, het te visualiseren en te communiceren de komende decennia een enorm belangrijke vaardigheid wordt.
Organisaties willen informatie en inzichten om hen te helpen sneller en zelfverzekerder te reageren op de veranderende omgeving en onzekerheid, en om strategische en operationele plannen uit te voeren of aan te passen. De financiële afdeling vormt hierin de spil. Als deze via data storytelling succesvol inzichten deelt met de business kan dit zowel op individueel als bedrijfsbreed niveau het verschil maken. Zo kunnen medewerkers en managers vol vertrouwen een volgende stap zetten naar een succesvolle toekomst.