6 tips: op weg naar een succesvolle webshop voor handelsbedrijven

Handelsbedrijven genereren nu al 43 procent van hun omzet online

| Exact | 3 min | 12 augustus 2021 9:09
Copyright: rupixen.com op Unsplash
Over vier maanden is het al 2022: de toekomst is dichterbij dan je denkt. Als ondernemer heb je te kampen met uitdagingen die pak ’m beet tien jaar geleden nog ondenkbaar waren. Handelsbedrijven genereren nu al 43 procent van hun omzet online, blijkt uit de MKB Barometer 2021, een tweejaarlijks internationaal onderzoek in opdracht van softwarebedrijf Exact, en dat gaat alleen maar meer worden. Wat betekent dit voor jouw bedrijf en hoe kun je alvast anticiperen? Deze zes vragen (en antwoorden) helpen je op weg naar online succes.
  1. Is je webshop up-to-date?
    De informatie over de producten en services op je website vormt een belofte. Je voorraad, de levertijd maar ook iets simpels als de prijs, omschrijving of een afbeelding bij je product: alles moet kloppen. Het bijhouden van de juiste informatie in je webshop is tijdrovend en foutgevoelig. Automatiseer daarom waar mogelijk, bijvoorbeeld door je shop productdata uit je ERP-software te laten halen. Op die manier win je zoveel mogelijk klanten en raak je er zo weinig mogelijk kwijt.
  2. Denk je aan (goede) reviews?
    Reviews op een website zijn de honing die klanten naar je winkel lokken. Consumenten vertrouwen op reviews: wanneer heb je voor het laatst een restaurant bezocht dat op Google twee sterren scoort? Precies, toen zat je bij een eetgelegenheid met minimaal vier sterren. Formuleer als bedrijf een strategie om goede reviews te scoren en daarmee klanten te winnen.
  3. Hoe verhoog je de marge?
    Volgens de MKB Barometer onderhandelt 43 procent van de ondernemers met leveranciers over inkoopsprijzen, in een poging marges te verhogen. Tegelijk besluit meer dan 20 procent van de leveranciers voortaan direct aan de eindgebruiker te leveren en bijna de helft denkt er op zijn minst over na. Geef ze eens ongelijk: het is voor leveranciers steeds logischer de tussenpersoon uit te schakelen. Denk daarom aan andere manieren om marges te vergroten. Bijvoorbeeld door vooruit te plannen voor elk seizoen, je bedrijfskosten te verlagen, je interne orderprocessen te optimaliseren of durf hogere prijzen te rekenen als je uitblinkt in services.
  4. Is er plaats voor jouw bedrijf in het buitenland?
    Nederland koopt massaal online, en vooral in eigen land. Geen enkel ander land houdt een groter percentage van de online aankopen binnen de eigen grenzen: zo’n 85 procent. Duitsers en Belgen zijn veel meer bereid in het buitenland te shoppen. Vraag je daarom af of je die klanten óók kunt bedienen, bijvoorbeeld via een shop op een ‘.de-domein’. Veel Duitse organisaties zijn nog afwachtend als het op e-commerce aankomt. Datzelfde geldt voor België. Volgens de MKB Barometer ziet slechts 15 procent van de Belgische ondernemers in een webshop de belangrijkste manier om te groeien. De boom die Nederland al gehad heeft, komt daar nog. Dan kan het lucratief zijn al een gevestigde naam te zijn als de verwachte groei plaatsvindt.
  5. Zijn de grote spelers je vriend of vijand?
    Veel retailers zien een online platform als Bol.com – naast de eigen webshop – als een ideale manier om een grotere afzetmarkt kennis te laten maken met de producten. Ondernemers doen er goed aan het platform te gebruiken voor de voordelen die het biedt. Door te dropshoppen voor Bol, Amazon of een andere partij maak je relatief goedkoop gebruik van de expertise van deze giganten. SEO-optimalisatie wordt minder belangrijk en je publiek groeit enorm. Je merknaam wordt bekender en je wordt automatisch beter vindbaar.
  6. Wat doe je met je fysieke winkel?
    Vaak blijkt de combinatie van een online en een fysieke winkel perfect te werken voor handelaars, maar is de fysieke winkel te groot. Wees niet bang je fysieke winkel in te krimpen en het een plek te maken waar mensen je handelswaar kunnen zien, voelen en proeven. Bied het onzichtbare deel van je organisatie meer ruimte. Door je voorraden en logistieke processen meer plaats te geven, maar ook door het orderpicken grotendeels te automatiseren, bereid je jezelf voor op de exponentiële groei die je online zomaar mee kan maken.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Exact

Exact is opgericht in 1984 en heeft het hoofdkantoor in Delft. Exact ontwikkelt software voor financieel management, ERP en HR-salarisadministratie voor MKB-bedrijven. Klanten van Exact zijn vooral actief in de accountancy, productie, professionele dienstverlening, groothandel, logistiek en de bouwsector. Exact biedt het meest complete portfolio aan bedrijfssoftware voor MKB-bedrijven.
Meer over Exact

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.