Ontruck past machine learning toe bij routebepaling

Algoritme heeft de potentie om de sectorbrede CO2-uitstoot voorgoed te verminderen

| onTruck | 3 min | 31 augustus 2021 13:38
Gewaardeerd
Copyright: onTruck
De logistieke sector is verantwoordelijk voor een hoge uitstoot van CO2. Om hier verandering in aan te brengen, presenteert tech-startup Ontruck een baanbrekend routingsysteem, mogelijk gemaakt door Ontruck’s eigen ontwikkelde technologische innovatie: Tessa. Dit machine learning algoritme heeft de potentie om de sectorbrede CO2-uitstoot voorgoed te verminderen.

Gemiddeld legt de logistieke sector 40 procent van het aantal gereden kilometers af zonder vracht. Dit is grotendeels te wijten aan inefficiënte routeplanning. Handmatig plannen is niet alleen tijdrovend en arbeidsintensief; het is onmogelijk om met alle variabelen rekening te houden voor een optimale rit. Enkele factoren die van belang zijn voor de meest efficiënte routebepaling zijn bijvoorbeeld het groeperen van orders, het combineren van ladingen, de dienstregeling van de vervoerder en de juiste voertuigkeuze. Niet ieder voertuig kan namelijk overal komen of er gelden gewichtsrestricties op bepaalde plekken. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de almaar veranderende regelgeving met betrekking tot het rijgedrag van chauffeurs.

Door de constante technologische vooruitgang is er veel mogelijk op het gebied van routebepaling. Toch gebeurt daar binnen de transportsector nog weinig mee. Hoewel er grote logistieke bedrijven zijn die gebruikmaken van ICT-oplossingen, ontbreekt bij deze modellen meestal de capaciteit om conclusies te trekken uit big data en deze te gebruiken bij toekomstige routes. In real-time reageren op routewijzigingen is onmogelijk vanwege de beperkte rekensnelheid. Met de ontwikkeling van Tessa heeft Ontruck ervoor gezorgd dat deze beperkingen tot het verleden behoren.

Tessa

Tessa is een algoritme met kunstmatige intelligentie dat in staat is om zichzelf patronen aan te leren. Dit wordt machine learning genoemd. Met deze nieuwe technologie is Ontruck erin geslaagd om de tijd die nodig is om een route te berekenen, terug te dringen van twintig minuten tot slechts seconden. Daarnaast berekent het algoritme de routes voortdurend opnieuw. Als een klant bijvoorbeeld last minute extra pallets wil verzenden, nadat de route voor de vervoerder al is uitgestippeld en toegewezen, stelt Tessa direct de meest efficiënte oplossing voor. Het vermogen om op hoge snelheid, onafgebroken en in real-time berekeningen uit te voeren, voorkomt niet alleen problemen; het biedt flexibiliteit, het bespaart brandstof (zowel ecologisch als economisch gunstig) en er zijn minder voertuigen nodig voor hetzelfde volume vracht.

Hoe werkt het

Zodra Tessa de informatie over de ladingen ontvangt, begint het programma met het berekenen van de beste route, rekening houdend met meerdere criteria. Het kan worden geconfigureerd om bepaalde variabelen voorrang te geven boven andere, zoals het verminderen van het aantal kilometers, het verminderen van het benzineverbruik, de snelste route of de route met de minste CO2-uitstoot. Vervolgens stelt Tessa de meest efficiënte route voor en gaat over tot de routetoewijzing.

Als er geen handmatig verificatieproces nodig is, gaat deze toewijzing automatisch. In uitzonderlijke gevallen beoordeelt een gespecialiseerd Ontruck-team het routevoorstel voor toewijzing, om zo de hoogste kwaliteit van de dienstverlening te garanderen.

Wat maakt Tessa zo bijzonder?

Tessa maakt een grotere optimalisatie mogelijk in vergelijking met andere voorspellende modellen. Dit vertaalt zich in voordelen voor alle betrokken partijen: verzenders, vervoerders en de ontvangers. Het belangrijkste voordeel is echter de drastische vermindering van de CO2-uitstoot. Naast de enorme rekensnelheid en de voorspellende en autodidactische techniek, onderscheidt Tessa zich door de grote hoeveelheid variabelen die in de berekening kunnen worden meegenomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: de werktijden van de chauffeur, real-time laad- en lostijden, het vertrekpunt, de gunstigste laatste stop en de technische eigenschappen van het vervoersmiddel.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (2 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over onTruck

Ontruck is een digitale transportpartner dat de meest efficiënte en CO2-vriendelijke oplossing biedt om vracht te vervoeren. Elke dag verzenden wij duizenden pallets via ons netwerk van vervoerders en cross-docks. Door grote hoeveelheden transportdata en kunstmatige intelligentie in een innovatieve oplossing te combineren, transformeert Ontruck de transportmarkt in Europa. Dankzij Ontruck worden lege vrachtritten voorkomen; worden de transportkosten voor verzenders verlaagd; de inkomsten voor vervoerders verhoogd en de CO2-uitstoot verminderd. Hiermee maakt Ontruck een duurzamere toekomst voor transport mogelijk. Op dit moment maken bedrijven in heel Europa gebruik van de diensten van Ontruck. Tot de klanten behoren enkele van de grootste bedrijven in Europa.
Meer over onTruck

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.