Van mopperen naar melden

Inwoners steeds alerter op vuil en afval op straat

| Decos | 2 min | 07 september 2021 9:13
Gewaardeerd
Copyright: Decos
Afgelopen maand werd de miljoenste melding geregistreerd bij Fixi, het online platform waarmee inwoners problemen in de openbare ruimte aan hun gemeente kunnen doorgeven. De melding betrof een vuilniszak die was ‘bijgeplaatst’ naast een ondergrondse container in Tilburg. Fixi bestaat nu vijf jaar en ziet het aantal meldingen flink stijgen.

Het totaal aantal meldingen bij Fixi voor 2021 bedraagt tot nu toe 338.329. Vooral het aantal registraties van vuil en afval stijgt sinds 2019 hard en is nu goed voor 34 procent van het totaal (114.129 meldingen). Op de tweede plaats staan problemen met openbaar groen (53.305 meldingen) en op de derde plek (39.555 meldingen) problemen met wegen, trottoirs en fietspaden.

Steeds meer betrokken inwoners

“Als je mensen wilt betrekken bij hun leefomgeving, dan moet je er als gemeente voor zorgen dat het melden van problemen heel simpel gaat. Als iets te veel moeite kost, haken inwoners af, maar ze blijven wel mopperen. Bij Fixi dus geen gedoe met DigiD of verplichte inloggegevens. Wij stellen de doelgroep centraal.” Aan het woord is Wendy van Duijvenvoorde van het Noordwijkse IT-bedrijf Decos, de ontwikkelaar en eigenaar van het platform.

“Stel, iemand loopt over straat en ziet iets wat vies of kapot is. Dan moet je dit direct kunnen doorgeven. Daarom is de app het belangrijkste onderdeel van Fixi. De kans is tenslotte een stuk groter dat die inwoner zijn telefoon bij de hand heeft, dan zijn laptop.” Het platform maakt een forse groei door. Werkten er eind 2019 nog 53 gemeenten met Fixi, nu zijn dat er 75. Dat is 20 procent van alle gemeenten, met gezamenlijk 2,7 miljoen inwoners. Onder andere Hoorn, Dronten en Amstelveen gingen dit jaar van start.

Paar eenvoudige stappen

Een online melding maken over de openbare ruimte gaat in een paar eenvoudige stappen via de iOS- of Android-app of de webapplicatie Fixi.nl. Ook blijft het mogelijk om meldingen telefonisch of aan de gemeentebalie door te geven. De inwoner maakt een foto van het probleem, vult een paar velden in om het toe te lichten en stuurt de melding op. Binnengekomen meldingen worden automatisch toegewezen aan het juiste behandelteam van de gemeente. Daar is de werkvoorraad altijd bij de hand, inclusief locatie, contactgegevens, enzovoort. De melder wordt proactief op de hoogte gehouden van de status van de melding. Als het probleem is verholpen, krijgt hij of zij daarvan bericht.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Decos
Decos werkt al meer dan 30 jaar aan het digitaliseren van lokale en regionale overheden en het bedrijfsleven. Met haar slimme apps en webapplicaties helpt Decos het leven en werk van gebruikers efficiënter, leuker én duurzamer te maken.
Meer over Decos
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.