LinkedIn Ads: hoe kunnen deze jou helpen beter zichtbaar te worden in de online (zakelijke) markt?

Een manier om de eigen bekendheid te stimuleren, laat zich vertalen in het adverteren op LinkedIn

| Baas & Baas | 5 min | 10 september 2021 16:21
Exclusief
Copyright: Alexander Shatov op Unsplash
Jij als beginnende starter kan wel wat hulp gebruiken. Vooral op het gebied van je online zichtbaarheid. Want waar jij staat te strijden om enige bekendheid onder jouw klantgroepen, daar hebben nog 8000 andere starters eenzelfde doel. Opvallen lijkt dus lastig te zijn, maar is niet onmogelijk! Althans, dat vinden wij van Baas & Baas. Een manier om de eigen bekendheid te stimuleren, laat zich vertalen in het adverteren op LinkedIn, oftewel het inzetten van LinkedIn Ads.

LinkedIn (ads)

LinkedIn is het medium dat veelvuldig wordt aangewend om kennis en interessante informatie op te delen op meer zakelijk gebied. Linkedin Ads zijn dan ook voornamelijk van toegevoegde waarde voor organisaties die zich puur richten op de zakelijke markt (B2B). Zo omvat LinkedIn 90 miljoen senior-level influencers, waarvan 63 miljoen een decision-making positie bekleden volgens Social Pilot. Juist het bereiken van en het converseren met deze mensen kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor jou als startende business. Tot op heden zijn er nog relatief weinig bedrijven die gebruik maken van LinkedIn advertising. Een mooie kans dus die voor het oprapen ligt!

Binnen LinkedIn heb je zelf de mogelijkheid om aan te geven waar op het platform je je LinkedIn advertenties wilt weergeven. Te denken valt aan advertenties op profielpagina’s van LinkedIn-leden, de homepage, de pagina van de berichten inbox, de pagina met zoekresultaten en de pagina’s in groepen. Tevens biedt LinkedIn ook verschillende advertentievormen aan, waaronder tekstadvertenties, gesponsord berichten of gesponsorde mails.

Voordelen van LinkedIn advertenties

660 miljoen gebruikers en dit aantal is nog steeds groeiende. Meer gebruikers (werkzoekende, professionals en bedrijven) worden aware van dit medium en zijn kracht. Niet gek als je kijkt naar de voordelen van dit platform:
  • Als B2B gemakkelijk de zakelijke markt bereiken.
  • Groeiend aantal gebruikers (vooral in Nederland; 8,5 miljoen).
  • Gemakkelijk te begrijpen advertentietool.
  • Groot scala aan mogelijke plaatsingen en vormen van adverteren.
  • Groot aantal targeting opties; men kan zich specifiek richten op bepaalde zakelijke criteria. Denk hierbij aan het soort branche, de functie, het aantal jaren ervaring, de bedrijfsgrootte, de regio of de bedrijfsnaam.
  • Inzicht in de resultaten van jouw campagnes.

Hoe LinkedIn ads inzetten?

Ben je al overtuigd van de meerwaarde van LinkedIn en zijn advertentiemogelijkheden? Goed! Nu is het zaak dat je een aantal dingen op een rijtje zet voordat je de daadwerkelijk stap zet om te investeren in dit medium. Vaststellen wat je wil, hoe je het wil en wanneer, is zeer belangrijk om de juiste informatie en resultaten te kunnen verzamelen. Zodoende is het van belang de volgende stappen te volgen:

1. Campagne doel bepalen

Wat wil je bereiken met je campagne? Welk deel van de klantreis wil jij graag verbeteren? Er zijn een groot aantal doelstellingen mogelijk binnen LinkedIn advertising. Deze doelstellingen ondersteunen de drie niveaus van de marketing trechter: merkbekendheid, overweging en conversies. Hieronder wordt een overzicht aan mogelijke doelstellingen verschaft:
  • Vergroten van merkbekendheid.
  • Website bezoeken stimuleren.
  • Interactie vergroten: items interessant vinden, commentaar geven, items delen, een LinkedIn-pagina volgen of klikken op een bestemmingspagina of LinkedIn-pagina.
  • Het stimuleren van het bekijken van een video.
  • Meer leads genereren.
  • Winkelverkeer stimuleren.
  • Het vergroten van je online/offline conversies.
  • Sollicitanten vergaren voor je vacatures.
  • Leads van kandidaten vergaren die geïnteresseerd zijn in carrièremogelijkheden binnen je bedrijf.
2. Doelgroep bepalen

Oké, je hebt nu een doel voor ogen, maar wie moet je bereiken om dat doel te kunnen verwezenlijken? Het is van belang goed na te denken over de doelgroep(en) van jouw campagne(s). Je kunt immers niet voor alles en iedereen zijn. Ga daarom een aantal vragen na om jouw doelgroep scherp in kaart te brengen. Wat houdt de doelgroep bezig? Waar liggen hun wensen en behoeften? In welke levensfase bevinden zij zich? Wat is hun sociale media gedrag? Brede campagnes spreken vaak niet aan tot de persoon in kwestie zelf; daarvoor zijn ze niet specifiek genoeg. In dergelijke campagnes mist vaak een bepaalde trigger die de doelgroep moet doen laten overhalen een bepaalde actie te ondernemen. En laat dat nu juist iets zijn wat je tegen wil gaan.

3. Boodschap definiëren

Staat de doelgroep in grote lijnen op papier? Goed! Je kunt nu nadenken over het aantrekkelijk maken van je LinkedIn campagnes. Niemand zit namelijk te wachten op een standaard sales praatje. Storytelling is de key to success. Met de info die je hebt over je doelgroep is het goed na te gaan wat de meerwaarde van jouw product of dienst is of kan zijn voor deze groep mensen. Een hulpmiddel hierbij zijn kwalitatieve interviews. De info die je vergaart uit dergelijke gesprekken met huidige of potentiële klanten kan veel nieuwe en waardevolle inzichten verschaffen in wat zij wensen en behoeven.

4. KPI’s

Alvorens het live zetten van de campagnes is het, naast bovenstaande punten, belangrijk inzichtelijk te maken wat een nieuwe klant jou mogelijk op zal leveren. Wat zijn de gangbare marges en wat kun je dus uitgeven per klant aan LinkedIn ads om nog steeds winstgevend te zijn? Op die manier heb je bepaalde richtlijnen wat betreft het verloop en de mogelijkheden tot optimalisatie van jouw campagnes.

5. Campagnes opzetten en live zetten

Ben je bovenstaande stappen nagelopen? Dan is het tijd om de campagnes in de business manager van LinkedIn klaar te zetten. Alles ingesteld? Dan is het moment eindelijk daar: tijd om je campagnes live te zetten! Vergeet niet om de resultaten van de campagnes periodiek in de gaten te houden. Deze vertellen jou namelijk of de campagne goed draait of dat er nog verbeteringen doorgevoerd moeten worden. Belangrijke gegevens dus!

Conclusie

Kortom, wil jij middels marketing de zakelijke markt bereiken? Dan ben je met LinkedIn ads aan het juiste adres! Advertenties op LinkedIn komen er in verschillende soorten en maten. Daarnaast zijn de targeting mogelijkheden oneindig. Deze voordelen in combinatie met het feit dat het medium dagelijks nog exponentieel groeit, maakt dat LinkedIn een kans is die jij als starter zeker moet pakken wil je meer opvallen in de online zakelijke markt.

Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen over dit artikel met betrekking tot LinkedIn Ads? Schroom niet om ons te benaderen!
Auteur: Jette van Diepen, Online Marketeer bij Baas & Baas

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.