
De Nederlandse scale-up Neurocast is een van de twintig genomineerden van de EIT Digital Challenge 2021. Neurocast is de compleet non-invasieve oplossing voor patiëntmonitoring. Het bedrijf zet alledaagse digitale interacties, zoals smartphonegebruik, om in medisch goedgekeurde resultaten, waardoor monitoring van individuele patiënten in het dagelijks leven mogelijk wordt. Zonder actieve bijdrage van de patiënt, met privacy hoog in het vaandel en beschikbaar voor iedereen.
EIT Digital heeft voor de EIT Digital Challenge 2021 twintig deep-tech scale-ups genomineerd die in de finale op 21 september a.s. strijden om een totaalbedrag van 250.000 euro aan prijzen, waarmee verdere groei versneld kan worden. De EIT Digital Challenge, die voor het achtste achtereenvolgende jaar wordt georganiseerd, is bedoeld voor scale-ups met een onderscheidend product, dat gebaseerd is op geavanceerde en moeilijk te reproduceren digitale deep-tech toepassingen.
De finalisten werden gekozen uit 409 kandidaten uit 10 verschillende Europese landen. Gemiddeld hadden deze scale-ups in 2020 een omzet van 1 miljoen euro, bieden ze werk aan 27 medewerkers en hebben ze de afgelopen jaren 4 miljoen aan investeringen binnengehaald. Opvallend is dat dit jaar 45% van de genomineerde bedrijven vrouwelijke oprichters en/of CEO’s heeft.
Van een digitale audit voor supply chains in de voedingsmiddelenindustrie tot een AI-gedreven platform voor de verbetering van orgaantransplantatie; de 20 finalisten van de EIT Digital Challenge 2021 bieden een gevarieerd scala aan oplossingen op de terreinen, waarmee EIT Digital zich bezighoudt: digital tech, digital wellbeing, digital cities, digital industry en digital finance. Alle finalisten gebruiken geavanceerde technologie voor hun toepassingen en hebben allemaal één gemeenschappelijk doel: snel groeien en een bijdrage leveren aan een krachtig digitaal Europa, dat kansen biedt aan iedereen en dat eerlijk en duurzaam is.
De drie winnaars van de EIT Digital Challenge ontvangen een jaar ondersteuning door de EIT Digital Accelerator, die een waarde heeft van 50.000 euro. De EIT Digital Accelerator helpt de scale-ups met de uitbreiding van hun activiteiten in Europa; onder meer door het werven van internationale klanten en additionele investeringen voor verdere groei. De winnaar van de hoofdprijs ontvangt daarnaast een bedrag van 100.000 euro contant.
Het finale-evenement van de EIT Digital Challenge op 21 september is een unieke gelegenheid om in contact te komen met de meest prominente Europese deep-tech scale-ups, innovatiespecialisten, investeerders en topmensen uit het bedrijfsleven. Tijdens het evenement kunnen de deelnemers via een online matchmakingplatform business meetings regelen met de finalisten of andere prominente scale-ups uit het EIT Digital ecosysteem.
Het evenement is uitsluitend toegankelijk voor stakeholders (bedrijven, investeerders en media) van het digitale innovatie ecosysteem. Belangstellenden die bij het evenement aanwezig willen zijn, kunnen daarvoor een uitnodiging aanvragen.
De 20 genomineerde scale-ups dit jaar:
- 2021.AI (DK)
- Axial 3D (UK)
- Bdeo Technologies (ES)
- BrainCreators (NL)
- CARDO AI (IT)
- Chargetrip (NL)
- Cibiltech (FR)
- COMPREDICT (DE)
- Connecting Food (FR)
- Cubbit (IT))
- CYSEC (CH)
- Flowlity (FR)
- Insert Coin (SE)
- Nais (PL)
- Nect (DE)
- Neurocast (NL)
- Park Here (DE)
- Psious (ES)
- Smartmile (NL)
- Vuframe (DE)