Retailers klaar? Verkopen maar!

Black Friday 2021

| Shopify | 5 min | 27 september 2021 11:58
Copyright: Ashkan Forouzani op Unsplash
De feestdagen komen er weer aan, dus veel webwinkeliers zijn al bezig met de voorbereidingen op deze hectische tijd. Hoewel dit altijd een kansrijke periode is, zorgen deze dagen ook voor veel druk bij webshops en vervoerders. En aangezien veel consumenten koopjesfestijnen als Black Friday en Cyber Monday aangrijpen om hun cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis te kopen, hebben we ook nog eens te maken met een strakke deadline. Reken maar uit: er zitten slechts acht dagen tussen Black Friday en pakjesavond. Mel van Lieshout, Countrymanager bij Shopify, geeft je verschillende praktische tips om je hier optimaal op voor te bereiden.
  1. Verspreid de drukte
    Wacht niet op Black Friday en Cyber Monday op 26 en 29 november om je aanbiedingen te doen, maar verspreid ze over de hele voorafgaande week. Maak er dus een zogenoemde Black Week van. Op die manier kun je de drukte in je shop en op de logistieke keten spreiden. Wees ook niet bang om je acties al eerder bekend te maken aan het grote publiek. Hoewel je misschien denkt dat dit je omzet kan kosten omdat consumenten hun aankopen gaan uitstellen, levert het volgens Shopify-merchant Colourful Rebel juist enorm veel traffic op tijdens je actiedagen. Uiteindelijk zul je zien dat dit alleen maar voor meer omzet zorgt.
  2. Goede capaciteit op de klantenservice
    De kans bestaat dat klanten tijdens de feestdagenperiode langer moeten wachten op hun bestelling dan ze gewend zijn of andere klachten en/of vragen hebben. Als ze dan ook nog lang moeten wachten voordat ze iemand kunnen spreken of een reactie krijgen, kan dit als olie op het vuur werken. Zorg daarom voor een klantenservice met voldoende capaciteit, om de klant snel te kunnen bedienen. Dit helpt je overigens ook voor de lange termijn, aangezien een goede klantenservice ook de klantloyaliteit en mogelijkheden tot upselling vergroot.
  3. Volg de tips van vervoerder
    Elke vervoerder geeft in aanloop naar Black Friday en de andere feestdagen tips en richtlijnen hoe webwinkeliers de feestdagen het beste kunnen aanvliegen vanuit een logistiek perspectief. Als iedereen zich hieraan houdt, kunnen zij de bestellingen goed verwerken en hun capaciteit optimaal benutten. Volg deze richtlijnen dus nauwgezet, zodat jij en de vervoerder het risico op ongewenste verrassingen zoveel mogelijk kunnen beperken.
  4. Voldoende op voorraad
    Een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je voldoende spullen op voorraad hebt. Natuurlijk geldt dit voor je assortiment (Colourful Rebel geeft hierbij bijvoorbeeld als tip om goed in te schatten wat je hardlopers zullen zijn en ervoor te zorgen dat die niet uitverkocht raken), maar denk ook aan praktische spullen, zoals inpak- en (indien nodig) opvulmateriaal en adresstickers.
  5. Denk na over eventuele noodoplossingen
    Bedenk alvast creatieve (nood)oplossingen voor als je onverhoopt tegen problemen rondom de bezorging van pakketjes aanloopt. Bespreek of medewerkers bijvoorbeeld producten in de buurt zouden kunnen bezorgen of kijk naar opties om een extra bezorgdienst in de arm te nemen.
  6. Maak gebruik van Singles' Day
    Singles’ Day is een van origine Chinese feestdag waarop vrijgezellen zichzelf in het zonnetje zetten met een leuk cadeautje op 11 november. In Nederland is deze dag nog niet zo populair als in Azië, maar je kunt er wel gebruik van maken om alvast bepaalde artikelen in de aanbieding te doen. Hiermee kun je de druk van Black Friday op je webshop en de logistieke keten dus nog wat meer verspreiden.
  7. Click & Collect
    Heb je zowel een fysieke als een online winkel? Kijk dan eens naar mogelijkheden rondom click & collect. Door je lokale klanten de optie te geven om hun bestelling op te halen in de winkel, hoeven ze niet afhankelijk te zijn van de pakketbezorger. Een bijkomend voordeel is dat je extra klanten krijgt in je fysieke winkel en die kunnen daar nog een impulsaankoop doen of zelfs nog een keer terugkomen omdat ze zo goed zijn geholpen.
  8. Heb oog voor je backend
    Leuk, al die reclame-uitingen en het design van je webwinkel, maar heb je de achterkant ook op orde? Je moet namelijk voorbereid zijn op veel meer bezoekers dan normaal. En hoewel je je geen zorgen hoeft te maken over zaken als webhosting wanneer je met een sterke platformprovider werkt, wil je wellicht wel wat extra personeel om te voorzien in zaken als livechat, vragen van klanten via social media of snelle updates van de website.
  9. Geef prioriteit aan loyale klanten
    Wanneer je op zoek bent naar manieren om interesse te wekken voor komende acties, denk dan eerst aan je bestaande klanten. Zij hebben in het verleden al spullen bij je gekocht en zijn bekend met je winkel - denk hierbij aan een e-mailcampagne om klanten bewust te maken van je acties of aan kortingscodes exclusief voor e-mailabonnees.
  10. Leer van het verleden
    Trek lering uit de lessen die je vorig jaar (en de jaren daarvoor) hebt geleerd. Jijzelf weet immers als geen ander waar je tijdens die drukke periode tegenaan liep en wat je beter kon doen. Liepen bepaalde producten bijvoorbeeld beter of slechter dan verwacht of kon je platform minder goed omgaan met de enorme piek in traffic? Trek daar lering uit en houd ook dit jaar weer de belangrijkste lessons learned bij, zodat je je ook volgend jaar weer optimaal kunt voorbereiden.

"Ten slotte blijft het essentieel dat webshops werken aan een stabiel platform. Dat geldt natuurlijk voor het hele jaar, maar tijdens de feestdagen is het nog belangrijker vanwege de enorme traffic die je winkel kan krijgen", legt Mel van Lieshout, Countrymanager bij Shopify uit. "Met Shopify hoef je je geen zorgen te maken over webhosting, omdat wij onze verkopers waar nodig ondersteunen. Daarnaast bieden onze vele integraties van sociale kanalen de mogelijkheid om je klanten te ontmoeten waar zij daadwerkelijk zijn. Oftewel, alles wat je nodig hebt om optimaal voorbereid te zijn op deze hectische maar lonende periode.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Shopify
Shopify is een toonaangevend bedrijf op het gebied van wereldwijde handel en biedt betrouwbare online tools voor het starten, laten groeien, op de markt brengen en beheren van retailbedrijven van elke omvang. Shopify verbetert handel voor iedereen met haar betrouwbare platform en diensten die consumenten overal ter wereld een betere webwinkelervaring bieden.
Meer over Shopify
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.