5 redenen waarom je WhatsApp Business moet integreren in je klantenservicestrategie

Steeds meer bedrijven zien de voordelen in van klantcontact via een nieuw kanaal zoals WhatsApp

| Saysimple | 3 min | 29 september 2021 11:08
Copyright: Saysimple
Door de Covid-19-pandemie is het gedrag van klanten enorm veranderd. Wereldwijd gingen we van off- naar online. De overstap was veel makkelijker en organisaties ontdekten de voordelen van online, mede dankzij online communicatiemogelijkheden als Whatsapp. Meer dan twee miljard mensen gebruiken deze dienst om dagelijks meer dan 75 miljard berichten te verzenden. Saysimple, het klantcontactplatform dat alle kanalen in één inbox bundelt, merkt dat steeds meer bedrijven de voordelen inzien van klantcontact via een nieuw kanaal zoals WhatsApp.


“De noodzaak om een ​​groot aantal klantinteracties te verwerken, gaat hand in hand met de implementatie van WhatsApp Business als klantcontactkanaal. Door gebruik te maken van clouddiensten wordt de klantervaring verrijkt tegen lage kosten”, zegt Remco Vriesema, CEO Saysimple. “We zorgen ervoor dat onze klanten een schaalbaar, flexibel en betrouwbaar klantcontactplatform hebben door gebruik te maken van de infrastructuur op basis van Amazon Web Services (AWS). En het werkt twee kanten op. Platformontwikkeling is efficiënter dankzij componenten als Amazon Kinesis, Amazon Cloudfront, Amazon ElastiCache en Amazon Lambda.

De voordelen van WhatsApp

Wereldwijd ervaren veel mensen WhatsApp als een prettigere manier van communiceren dan andere diensten. Omdat WhatsApp zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, gebruiken veel bedrijven WhatsApp Business om de klanttevredenheid te verhogen en de druk op hun klantenserviceteam te verlagen. Maar naast dat het snel en gemakkelijk is, verbetert WhatsApp Business de klantervaring en daarmee verschillend bedrijfsprocessen. Saysimple identificeerde vijf redenen om met WhatsApp Business te beginnen:

#1 Wees waar je klanten zijn

Gemak staat hierbij centraal, zowel voor het bedrijf als voor de klanten. WhatsApp is de wereldwijde standaard voor veilige, privécommunicatie, wat betekent dat klanten het waarschijnlijk al dagelijks gebruiken. Voor bedrijven dus een no-brainer om WhatsApp en andere messaging kanalen op te adopteren en op te nemen in hun communicatiemix.

#2 Ondersteun klanten op grote schaal

De WhatsApp Business API is gemaakt met professionele klantcontactteams in het achterhoofd. Het is flexibel, zodat je het kunt aansluiten op de bestaande uniforme inbox. Zo is het mogelijk om over de hele linie schaalbare klantenondersteuning te bieden. Samen zorgen deze functies voor een efficiëntere workflow voor klantenservicemedewerkers. Ze kunnen bijvoorbeeld tot 10 klanten helpen via WhatsApp Business chat in de tijd die nodig is om een ​​servicecall af te ronden.

#3 Proactief berichten sturen tijdens het hele klanttraject

Blijf betrokken tijdens het hele klanttraject met behulp van WhatsApp-sjablonen. Automatiseer het serviceproces: van orderbevestigingen en afspraakherinneringen tot verzendupdates en feedbackenquêtes. Marketingteams kunnen ook relevante uitgaande campagnes naar klanten sturen voor een productlancering, voorraad- of promotiemeldingen.

#4 Automatiseer workflows

Eenmaal verbonden met een inbox met meerdere kanalen, is WhatsApp Business een synoniem voor slimme workflows en intelligente routering. Vragen kunnen direct naar de juiste agent, team of locatie worden gerouteerd. Deze workflows zijn gebaseerd op triggers die luisteren naar bepaalde trefwoorden uit de WhatsApp-gesprekken. Het is ook supereenvoudig om chatbots van derden te integreren om veelgestelde vragen te beantwoorden en klanten de snelle antwoorden te bieden die ze willen.

#5 Veilige en betrouwbare communicatie

Om WhatsApp Business te kunnen gebruiken doorloopt je bedrijf verificatieprocess. Dit laat klanten zien dat je een legitiem bedrijf bent. Daarnaast kunnen grote ondernemingen een verificatiebadge krijgen. WhatsApp Business accounts zijn te herkennen aan de boodschap 'Deze chat is met een zakelijk account. Tik voor meer informatie’, die je krijgt voordat je een chat start.

Pak die voorsprong

Nu de pandemie achter ons lijkt te liggen, verwachten consumenten nog steeds 24/7, efficiënt, persoonlijk en vooral veilig contact. Daarom moeten bedrijven een voorsprong nemen door hun klantenservicestrategie te upgraden om te voldoen aan de kwaliteitsnormen van de nieuwe wereld die voor ons ligt. Technologie is hier de sleutel.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Saysimple
 Bij Saysimple richten wij ons op klantcommunicatie van de toekomst! Digitalisering speelt daarin een centrale rol. Dankzij deze ontwikkeling is een gesprek met je klant geen eenmalig contact, maar ontstaat een continue dialoog.

Ons Customer Conversation Platform zorgt ervoor dat gesprekken tussen bedrijven en hun klanten plaatsvinden op ieder gewenst kanaal, resulterend in een optimale omnichannel ervaring , plaats- en tijdonafhankelijk. Niet alleen zijn gesprekken toegankelijk, maar het geeft bedrijven ook nog eens veel informatie over trends, ontwikkelingen, wensen of sentiment.

Dit zien wij als de bouwstenen voor het verbeteren van klantconversaties. Dankzij AI, bots en automation in ons platform, gaan we zelfs nog een stap verder en wordt het voor bedrijven nog eenvoudiger om meer uit iedere conversatie te halen. Het leidt tot een hogere klanttevredenheid en een verbetering van het rendement voor organisaties.
Meer over Saysimple
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.