Nederlandse mkb'ers voorzichtig in het verschuiven naar online omgeving

Bedrijven hebben zich het afgelopen jaar moeten aanpassen aan de maatregelen rondom de coronapandemie

| Salesforce | 3 min | 04 oktober 2021 11:48
Afbeelding: Aandachtsgebieden voor het MKB vanwege de COVID-19-pandemie | Copyright: Salesforce
Mkb-bedrijven hebben zich het afgelopen jaar moeten aanpassen aan de maatregelen rondom de coronapandemie. Driekwart (76%) van de mkb-ondernemers in Nederland hebben de online aanwezigheid van hun bedrijf vergroot en bijna de helft (43%) zegt dat ze de pandemie niet hadden overleefd met technologie van tien jaar geleden. Wel zijn Nederlandse mkb-ondernemers relatief terughoudend bij het volledig verschuiven van de bedrijfsactiviteiten naar een online omgeving in vergelijking met andere landen. Dit blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijkse mkb-trendrapport van Salesforce. Dit onderzoek is gehouden onder meer dan 2500 ondernemers en zakelijke leiders in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië-Pacific, waaronder mkb-bedrijven in Nederland.

Persoonlijk klantcontact grootste uitdaging voor mkb’ers

Die voorzichtigheid uit zich ook in de uitbreiding van nieuwe communicatiekanalen. Uit het onderzoek komt naar voren dat 26% van Nederlandse mkb’ers het aantal beschikbare communicatiekanalen heeft uitgebreid in vergelijking met 42% van de mkb’ers wereldwijd. De beschikbaarheid van meerdere en nieuwe communicatiekanalen is de afgelopen periode steeds belangrijker geworden. Zo gebruikt 74% van consumenten wereldwijd meerdere communicatiekanalen bij het starten en afronden van een transactie, blijkt uit het Salesforce State of the Connected Customer rapport.

Nederlandse mkb’ers investeren dus relatief weinig in nieuwe manieren van klantcontact. Tegelijk worden nieuwe communicatiekanalen voor de consument steeds belangrijker. Het personaliseren van klantcontact wordt door mkb’ers dan ook als de grootste uitdaging gezien, blijkt uit het onderzoek van Salesforce.

Verschuiving naar online, maar voorzichtig

Hoewel veel Nederlandse mkb’ers dus een deel van hun activiteiten online zijn gaan uitvoeren, verschuiven Nederlandse ondernemers wat langzamer naar een online omgeving dan de rest van de wereld. Zo heeft in Nederland maar 8% van mkb-bedrijven meer dan driekwart van hun activiteiten naar online verplaatst, in vergelijking met 15% van mkb’ers wereldwijd. 7% van Nederlandse mkb’ers hebben meer dan de helft van hun bedrijfsactiviteiten naar een online omgeving verplaatst, ten opzichte van 20% wereldwijd. Hieruit blijkt dat Nederlandse mkb’ers wel steeds meer van hun werkzaamheden online uitvoeren, maar dat ze terughoudend zijn om grote porties van hun activiteiten naar een online omgeving te verplaatsen.

Michiel van Vlimmeren, General Manager Salesforce Nederland: “Dit onderzoek laat zien dat Nederlandse mkb’ers zich goed aanpassen en dat een groot deel investeert in digitalisering. Ondernemers zijn echter wel voorzichtig in het verschuiven naar een online omgeving door eerst kleine delen van hun bedrijf te veranderen. Door grotere delen van het bedrijf naar een online omgeving te verplaatsen en door nieuwe vormen van klantcontact aan te bieden, kunnen Nederlandse mkb'ers meer profiteren van de kansen die digitale toepassingen bieden.”

Overige resultaten van het onderzoek

  • Werknemers bij Nederlandse mkb-bedrijven verwachten dat de toekomstige manier van werken een stuk flexibeler wordt, dat werkroosters flexibeler worden en werken op afstand steeds vaker mogelijk zal zijn.
  • Wereldwijd is de steun van overheid en maatschappij enorm belangrijk geweest voor de overleving van mkb-bedrijven. Twee derde van wereldwijde mkb-bedrijven gaf aan dat overheidssteun belangrijk is geweest om het hoofd boven water te houden en een tiende zegt zelfs dat die steun absoluut noodzakelijk is geweest.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Marktplaats item
In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.
Over Salesforce
Salesforce is wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Opgericht in 1999, stelt Salesforce bedrijven van elke omvang en branche in staat om te profiteren van krachtige technologieën - cloud, mobiel, sociaal, internet van dingen, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain - om een 360 graden beeld van hun klanten te creëren.
Meer over Salesforce
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.