Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om de doelstellingen te behalen

Maar liefst één op de drie CTO’s en CIO’s van betaalinstellingen hebben een tekort aan vaardigheden binnen hun organisatie

| Banking Circle | 3 min | 05 oktober 2021 19:34
Afbeelding: Bent u van plan om in de komende 12 maanden meer, minder of hetzelfde te investeren als pre-COVID in relatie tot de betaalinfrastructuur van uw organisatie? | Copyright: Banking Circle
Maar liefst één op de drie CTO’s en CIO’s van betaalinstellingen hebben een tekort aan vaardigheden binnen hun organisatie, wat het behalen van de doelstellingen in de weg zit. Banking Circle, gelicenseerde bank en aanbieder van financiële infrastructuren, voerde een onderzoek uit onder 600 CTO’s en CIO’s van banken, FinTechs en PSP’s waarvan 200 uit de Benelux. Het onderzoek is gepubliceerd in het whitepaper 'Futureproofing payments tech: The challenges facing CIO’s and CTOs'.

Eén op tweehonderd heeft alle IT-systemen in cloud

Alle ondervraagde CIO’s en CTO’s uit de Benelux bevestigen een tekort aan vaardigheden op minimaal één gebied binnen de organisatie. De grootste uitdaging ligt hier voor drie op de vijf (59%) organisaties bij de vaardigheid 'werken in de cloud'. Van de 200 CIO’s en CTO’s geeft er dan ook maar één aan al zijn IT-systemen in de cloud te hebben staan. Twee op de vijf (43%) heeft momenteel minder dan de helft van hun IT-systemen naar de cloud verplaatst. Het tekort aan vaardigheden maakt het niet alleen lastiger om een toekomstbestendige organisatie neer te zetten, maar ook om volledig te herstellen van de coronacrisis.

Struikelblokken ook bekend in de rest van Europa

Ook buiten de Benelux lopen betaalinstellingen tegen blokkades aan die het onmogelijk maken om hun organisatie toekomstbestendig te maken. Zo vindt meer dan één op de drie (35%) banken wereldwijd de infrastructuur en het onderhoud van bestaande systemen achterhaald en denkt 31 procent hetzelfde over hun API-technologie. Laatstgenoemde technologie wordt dan ook door alle respondenten aangewezen als het aspect wat de hoogste investering behoeft in vergelijking met de periode vóór de pandemie.

De wegen naar een toekomstbestendige organisatie

Door de krachten te bundelen met verschillende betaalinstellingen worden investeringsplannen beter te realiseren en is de stap naar een toekomstbestendige organisatie een stuk kleiner. FinTechs (66%) zijn iets meer geneigd dan banken (64%) om samenwerkingen aan te gaan met partners ten behoeve van hun tech-uitdagingen. Ruim drie op de vijf (65%) CIO’s en CTO’s is van plan om hun techplannen uit te besteden of gebruik te maken van partnerschappen. Ook het gebruik van kant-en-klare betalingstechnologie of het zelf bouwen van deze technologie behoort tot de opties. Hierbij zijn banken (71%) meer geneigd om kant-en-klare technologie aan te schaffen en kiezen PSP’s en FinTechs (70%) er liever voor om zelf oplossingen te bouwen.

Anders la Cour, CEO van Banking Circle: “Door de pandemie moesten IT-afdelingen zo snel mogelijk hun organisaties digitaliseren en klaarmaken voor de toekomst. Of deze organisaties nu ook echt klaar zijn voor de toekomst is de vraag. Toch zijn de banken, FinTechs en PSP’s optimistisch met betrekking tot de toekomst. Er liggen verschillende investeringsplannen klaar: van gegevenstoegang, gegevensbeveiliging en onderhoud van bestaande infrastructuur tot aanschaf van nieuwe systemen, AI/ML en API-technologie. Er is duidelijk nog een lange weg te gaan naar toekomstbestendige betaalinstellingen, maar aan die weg wordt druk getimmerd.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Marktplaats item

In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.

Over Banking Circle

Banking Circle is aanbieder van een financiële infrastructuur voor betalingsbedrijven en banken. Als bank met een volledige vergunning en zonder legacy-systemen biedt Banking Circle betalingsbedrijven en banken de mogelijkheid om snel en tegen lage kosten in te springen op kansen in de nieuwe economie. Daarbij profiteren de klanten van Banking Circle van compliance en goede beveiliging. Dit is mogelijk dankzij rechtstreekse transactieverwerkingssystemen waar geen legacy aan te pas komt. De oplossingen van Banking Circle dragen bij aan financiële inclusie door duizenden bedrijven in staat te stellen om grensoverschrijdende transacties te voltrekken op een manier die eerder niet mogelijk was. Dat geldt voor alles van het openingen van bankrekeningen en het afsluiten van leningen tot internationale betalingen, verwerken van transacties, hedging en compliance.
Meer over Banking Circle

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.