
Shopify gaat een nieuw strategisch partnerschap met Spotify aan. Het partnerschap geeft artiesten de creatieve vrijheid om verder te gaan dan alleen muziek uitbrengen en traditionele merch aanbieden om een volwaardig merk op te bouwen, ondersteund door gerenommeerde partijen op het gebied van audiostreaming en commercie. Artiesten maken de weg vrij voor een nieuw soort ondernemerschap en in veel opzichten zijn muzikanten hét voorbeeld van 's werelds eerste creators. De creator-industrie wordt vandaag de dag geschat op ongeveer 50 miljoen
[1] en naar verluidt
[2] op een waarde van meer dan $ 100 miljard.
Producten op Spotify
Via het Spotify-kanaal kunnen artiesten producten introduceren op de plek waar luisteraars en fans al het meest met hun muziek bezig zijn. Door hun Spotify for Artists-account te koppelen aan hun Shopify-webshop, kunnen muzikanten hun productcatalogi synchroniseren en de producten naar keuze direct op hun Spotify-profielen tonen, zodat fans ze gemakkelijk kunnen bekijken en kopen.
Met Shopify hebben ondernemende artiesten toegang tot een alles-in-één commerceplatform om hun merken te beheren over meerdere touchpoints – daar waar je contact hebt met de consument. Deze touchpoints omvatten nu niet meer alleen populaire sociale media- en entertainmentkanalen en marktplaatsen, maar ook één van de populairste muziekstreamingdiensten ter wereld.
Artiesten zijn ondernemend
"Duizenden artiesten kiezen al voor Shopify als hun commerceplatform, en nu brengen we fans en muzikanten nog dichter bij elkaar met de lancering van het Spotify-kanaal", zegt Mel van Lieshout, Country Manager van Shopify. "Artiesten zijn vandaag de dag ondernemend. Ze bouwen veelzijdige merken en bedrijven op, en nu maken we het makkelijker voor hen om fans te ontmoeten op de plek waar zij zich het liefst bevinden. Door ondernemerschap naar Spotify te brengen, stellen we artiesten in staat om verder te denken dan de traditionele verkoopvormen met nieuwe manieren om geld te verdienen, en om te experimenteren met hun merken door middel van commercie."
"Voor veel fans is Spotify de primaire manier om in contact komen met de muziek van een artiest. We zijn dan ook verheugd om artiesten een nieuwe manier te geven om te profiteren van dat moment", aldus Camille Hearst, Head of Spotify for Artists. "We willen artiesten zoveel mogelijk middelen bieden om luisteraars in fans te veranderen, fans in superfans en uiteindelijk artiesten te helpen meer te verdienen. De integratie van Shopify's krachtige backend voor het aansturen van commercie is een belangrijke stap voorwaarts in onze inspanningen om artiesten te helpen inkomsten te maximaliseren en hen zeggenschap te geven over hun carrière."
Alles-in-één commerceplatform
Voor nieuwe artiesten is Shopify een gebruiksvriendelijk, alles-in-één commerceplatform om hun merken te starten, te laten groeien en te beheren, waarbij merchants toegang krijgen tot een ecosysteem van apps en diensten, zoals print-on-demand en product discovery; voor artiesten met een groot aantal volgers en al bestaande bedrijven, kan Shopify's infrastructuur moeiteloos grote hoeveelheden verkeer, belangrijke verkoopmomenten en populaire product-drops verwerken.
Op dit moment is het kanaal beschikbaar voor artiesten in alle landen waar Spotify beschikbaar is, en beschikbaar voor luisteraars in Canada, de VS, het VK, Australië en Nieuw-Zeeland. Nieuwe en bestaande artiesten kunnen zich aanmelden voor Shopify's Spotify kanaal via
Spotify for Artists.